ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ការ​ទាម​​ទារ​បោះ​​ឆ្នោត​​​មុន​​អាណត្តិ​​​ទៅ​មិន​​រួច​ ព្រោះ​អ្នក​ដែល​​ចាញ់​​នឹង​​ត​វ៉ា​​​ដូច​គ្នា​​​គ្មាន​ទី​​បញ្ចប់​

11 ឆ្នាំ មុន

ការ​ទាម​ទារ​ឱ្យ​បោះ​ឆ្នោត​មុន​អាណត្តិ​ បាន​ក្លាយ​ជា​ប្រធាន​បទ​ដែល​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​ និង​មេ​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល​ជា​សម្ព័ន្ធ​មិត្ត​ ដែល​មាន​និន្នា​ការ​ប្រឆាំង​មួយ​ចំនួន​តូចបាន​លើក​ឡើង​ព្រមៗ​គ្នា​ហាក់​បី​ដូចជា​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រព័ន្ធ​ ជា​ពិសេសចំពោះ​អ្នក​ដែល​ជា​ជន​អន្តោ​ប្រវេសន៍​រស់​នៅ​ប្រទេស​ទី​បី​ មិនបាន​ដឹង​អំពី​សភាព​ការណ៍​ពិត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ផង​ ក៏​ផ្អើល​ស្រែក​ទាម​ទារ​តាម​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​ដែរ ។​

ការ​ទាម​ទារ​ឱ្យ​បោះ​ឆ្នោត​មុន​អាណត្តិ​ បាន​ក្លាយ​ជា​ប្រធាន​បទ​ដែល​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​ និង​មេ​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល​ជា​សម្ព័ន្ធ​មិត្ត​ ដែល​មាន​និន្នា​ការ​ប្រឆាំង​មួយ​ចំនួន​តូចបាន​លើក​ឡើង​ព្រមៗ​គ្នា​ហាក់​បី​ដូចជា​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រព័ន្ធ​ ជា​ពិសេសចំពោះ​អ្នក​ដែល​ជា​ជន​អន្តោ​ប្រវេសន៍​រស់​នៅ​ប្រទេស​ទី​បី​ មិនបាន​ដឹង​អំពី​សភាព​ការណ៍​ពិត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ផង​ ក៏​ផ្អើល​ស្រែក​ទាម​ទារ​តាម​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​ដែរ ។​

រឿង​នេះ​ប្រហែល​ជា​ពួក​គេទទួល​បាន​ព័ត៌​មាន​មិន​គ្រប់​ជ្រុង​ជ្រោយ។​ តាម​ពិត​ គណបក្ស​ប្រឆាំង​តែង​តែ​ញុះ​ញង់​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​គ្រប់​វេទិកា​ដើម្បី​ផ្តួល​រំលំ​រាជ​រដ្ឋាភិ​បាល​ តាម​រយៈ​ការ​ទាម​ទារ​ឱ្យ​សម្តេច​ ហ៊ុន សែន​ ចុះ​ចេញ​ពី​តំណែង​ ​និង​ឱ្យ​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​ ទង្វើ​នេះ​គឺ​ផ្ទុយ​ទាំង​ស្រុង​ទៅ​នឹង​ខ្លឹមសារ​នៃ​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​ ។​ រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​គឺ​ជា​ច្បាប់​កំពូល​របស់​ប្រទេស​ក្នុង​ការ​ធានា​ឱ្យ​សង្គម​មួយ​រស់​នៅ​ប្រកប​ដោយ​នីតិ​រដ្ឋ ។​ រាល់​ការទាម​ទារ​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​គ្មាន​មូលដ្ឋាន​ច្បាប់​ និង​ហួស​ព្រំដែន​ គឺ​ជា​ការ​ដើរ​ខុស​ផ្លូវ​នៃ​លទ្ធិប្រជាធិប​តេយ្យ​ និង​មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន​ឡើយ ។​ មាន​លក្ខ​ខណ្ឌ​តែ​មួយ​គត់​ដែល​អាចរៀបចំ​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើងវិញ​បាន​ គឺ​មាន​ចែង​ក្នុង​មាត្រា​៧៨​ នៃ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ដែល​ចែង​ថា ​«នីតិ​កាល​របស់​រដ្ឋ​សភា​មាន​កំណត់​៥​ឆ្នាំ ហើយ​ត្រូវ​ផុត​កំណត់​នៅ​ពេល​ដែល​រដ្ឋ​សភា​ថ្មី​ចូល​កាន់​តំណែង ។​ រដ្ឋ​សភា​មិន​អាច​ត្រូវ​រំលាយ​មុន​ផុត​អាណត្តិ​បាន​ឡើយ​ វៀរ​លែង​តែ​ក្នុង​ករណី​ដែល​រាជ​រដ្ឋាភិ​បាល​ត្រូវ​បាន​ទម្លាក់​ពីរ​ដង​ក្នុង​រយៈ​ពេល​១២​ខែ​ ។​ ក្នុង​ករណី​នេះ​ ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ត្រូវ​រំលាយ​រដ្ឋសភា​ក្រោយ​ពី​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​ទទួល​ការ​ស្នើ​ពី​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ និង​បន្ទាប់​ពី​ទ្រង់​បាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​​ប្រធាន​រដ្ឋ​សភា ។​

ការ​បោះ​ឆ្នោត​ដើម្បី​ជ្រើស​រើស​សភា​ថ្មី​នឹង​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​៦០​ថ្ងៃ​យ៉ាង​យូរ​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​រំលាយ​រដ្ឋ​សភា​មក ។​ ក្នុង​រយៈ​កាល​នេះ​ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​មានតែ​ភារកិច្ច​ដឹក​នាំ​ការងារ​ប្រចាំថ្ងៃ​​តែ​បុ៉ណ្ណោះ» ។​ ដូច្នេះ​ការ​ទាម​ទារ​ទម្លាក់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ស្រប​ច្បាប់​ គឺ​មិន​អាច​ធ្វើ​បាន​ជា​ដាច់​ខាត​ បើ​គ្មាន​ការ​​បោះ​ឆ្នោត​ដក​សេចក្តី​ទុក​ចិត្ត​ពី​រដ្ឋ​សភា​ ស្រប​តាម​ស្មារតី​នៃ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ដែល​បាន​ចែង​ក្នុង​មាត្រា​ខាង​លើ​នេះ​ទេ ។​ គ្រប់​អំពើ​ដែល​បុ៉ន​ប៉ង​ទម្លាក់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ក្នុង​អាណត្តិ​ គឺ​ជាអំពើ​រំលោភ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ដែល​អាច​ចាត់​ទុក​ថា​ ជា​ការ​ធ្វើ​រដ្ឋ​ប្រហារ​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ ។​ ឧបមា​ថា​ បើ​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​មែន ហើយ​ក្រោយ​ការបោះ​ឆ្នោត​គណ​បក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា​ឈ្នះ​ទៀត​ តើ​ពួក​បក្ស​ប្រឆាំង​ដែល​ចាញ់​ នៅតែ​បដិសេធ​លទ្ធ​ផល​បោះ​ឆ្នោត​អញ្ចឹង​ដដែល​ ឬ​យ៉ាងណា ?​ ហើយ​ប្រសិន​បើ​គណ​បក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ ជា​អ្នក​ចាញ់​វិញ​ម្តង ពេល​នោះ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​មិន​ទទួល​ស្គាល់​លទ្ធ​ផល​វិញ​ម្តង​ និង​ចោទ​ប្រកាន់​ថា គណ​បក្សប្រឆាំង​លួច​បន្លំ​សន្លឹក​ឆ្នោត​ម្តង​ ពេល​នោះ​នឹង​មាន​ការ​ទាម​ទារ​ឱ្យ​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​ដែរ​ ។​

ដូច្នេះ​ ប្រសិន​បើ​រាល់​បក្ស​នយោ​បាយ​ដែល​ចាញ់​ការ​បោះ​ឆ្នោត​មិន​ទទួល​ស្គាល់​លទ្ធ​ផល​ ហើយ​ទា​មទារ​ឱ្យ​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​មុន​អាណត្តិ​ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត​ ពេល​នោះ​ជម្លោះ​នឹង​គ្មាន​ទី​បញ្ចប់​ឡើយ​ ហើយ​អ្នក​ដែល​​រង​គ្រោះ​គឺ​ជា​ប្រជាពលរដ្ឋ​ និង​សង្គម​ខ្មែរ​នឹង​ក្លាយ​ជា​ចំណាប់​ខ្មាំង​របស់​បក្ស​នយោ​បាយ​ដែល​ចាញ់​ឆ្នោត​ ហើយ​ទី​បំផុត​សង្គម និង​សេដ្ឋ​កិច្ច​របស់​ប្រទេស​ ជាពិសេស​ជីវភាព​របស់​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​កាន់​តែ​ក្រីក្រ​ថែម​ទៀត​ជា​មិន​ខាន ។​ ជាក់​ស្តែង​ វិបត្តិ​នយោ​បាយ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ​បាន​កើត​ឡើង​យ៉ាង​រ៉ាំ​រ៉ៃ​ដោយ​សារ​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​មិន​គោរព​តាម​ខ្លឹម​សារ​នៃ​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​ ច្បាប់ និង​គោល​ការណ៍​នៃ​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​ ដែល​ទាម​ទារ​ឱ្យ​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ចុះចេញ​ពី​តំណែង​ ហើយ​បើ​ទោះ​បី​ជា​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​ក៏​ដោយ​ ក៏​នៅ​តែ​មិន​អាច​រក​ចំណុច​បញ្ចប់​ឃើញ​នៅ​ឡើយ​ដែរ ។​ សម្រាប់​សំឡេង​ប្រជាពលរដ្ឋ​ភាគ​ច្រើន និង​អ្នក​តាមដាន​សភាព​ការណ៍​យល់​ថា គន្លឹះ​សំខាន់​ក្នុង​ការដោះ​ស្រាយ​នូវភាព​មិន​ចុះ​សម្រុង​រវាង​គណបក្ស​កាន់​អំណាច​ និងគណបក្ស​ប្រឆាំង​នា​ពេល​នេះ​ គឺ​មាន​តែ​ការ​ដោះ​ស្រាយ​ទៅ​តាម​ចំណុច​អ្វីដែល​​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​បាន​ព្រម​ព្រៀង​គ្នា​នៅ​ក្នុង​ជំនួប​ចរចា​កំពូល​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៦​ កញ្ញា​ ២០១៣​ លើ​ចំណុច​អាទិភាព​៣​ សម្រាប់​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​របស់​ជាតិ​តែ​បុ៉ណ្ណោះ​ ក្នុង​នោះ​រួម​មាន​ ៖​

ទី​១-​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​ប្តេជ្ញា​អនុវត្ត​ដោយ​ហ្មត់​ចត់​តាម​ព្រះ​រាជ​សារ​របស់​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ ដែល​បាន​អំពាវ​នាវ​ដល់​ជន​រួម​ជាតិ​ទាំង​មូល​ឱ្យ​មាន​ការអត់​ធ្មត់​ជា​អតិ​បរមា​ ដើម្បី​បញ្ចៀស​អស្ថិរ​ភាព​នៃ​ជាតិ​ ព្រម​ទាំង​រក្សា​ភាពថ្លៃ​ថ្នូរ​​ និង​ស្ងៀម​ស្ងាត់​​ដើម្បី​ទុក​ឱកាស​រក​ដំណោះស្រាយ​បញ្ហា​ជាតិ​ទាំង​អស់​គ្នា ។​
ទី​២-​គណបក្ស​ទាំងពីរ​ក៏បាន​ព្រម​ព្រៀងគ្នា​ថា នឹង​បង្កើត​យន្ត​ការ​ដើម្បី​កែទម្រង់​ការ​បោះ​ឆ្នោត​នាពេល​ខាង​មុខ ។​
ទី​៣-​គណបក្ស​នយោបាយ​ទាំង​ពីរ​នឹង​បន្ត​ជួបចរចា​គ្នា​តទៅ​ទៀត​តាម​គ្រប់​កម្រិត​ដើម្បី​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​របស់​ជាតិ ។​

ដូច្នេះ​ការទាម​ទារ​តាម​អំពើ​ចិត្ត​ដោយ​មិន​គោរព​ច្បាប់​របស់​ប្រទេស​ ឬ​តាម​ការ​ទាម​ទារ​របស់​សំឡេង​ភាគតិច​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​ សេរី​ពហុ​បក្ស​ ឱ្យ​មាន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឡើង​វិញ​ គឺ​មិន​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​ជម្លោះ​នយោបាយ​បញ្ចប់​បាន​នោះ​ទេ ។​ ប្រការដែល​គណ​បក្ស​ទាំង​ពីរ​ត្រូវគិត​ គឺ​ផល​ប្រយោជន៍​ជាតិ​ជា​ធំ មាន​តែ​ការ​ងាក​មករក​តុ​ចរចាគ្នា​តែ​បុ៉ណ្ណោះ​ ទើប​អាច​រក​ដំណោះស្រាយ​ ​និងរួប​រួម​គ្នា​កសាង​ជាតិ​បាន។​ ការទាម​ទារ​អំណាច​តាម​បែប​ផ្តួល​រំលំ​ដោយ​ការធ្វើ​បដិវត្តន៍​ប្រជាជន​ គឺ​មិន​អាចទៅ​រួច​បាន​ឡើយ ៕​