ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

យុទ្ធ​គុន​​ខម ​និង​​ល្បុក្កតោ​ មួយ​ណា​ជា​​មេ​ក្បាច់​គុន​​​របស់​បុព្វ​​បុរស​​ខ្មែរ​?

11 ឆ្នាំ មុន

រាជ​ធានីភ្នំពេញ​​ ​៖ ​មក​ទល់​ពេល​នេះ​រវាង​ក្បាច់​គុន​ល្បុក្កតោ ​និងក្បាច់​គុន​យុទ្ធ​គុន​ខម​ កំពុង​ដណ្តើម​គ្នា​ធ្វើ​ជា​មេ​ក្បាច់​​គុន​​របស់​​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​ដូចគ្នា ​។ ​អំណះ​អំណាង​ថ្មី​មួយ​​បាន​​​បញ្ជាក់​​ពី​បញ្ហា​នេះ​ជា​សា​ធារណៈ​ទៀងផង ​បើ​ទោះ​​ជា​ពុំ​ទាន់​​មាន​អ្នក​ណា​​សង្កត់​ទម្ងន់​បន្ថែម​ក្តី​ ​។

រាជ​ធានីភ្នំពេញ​​ ​៖ ​មក​ទល់​ពេល​នេះ​រវាង​ក្បាច់​គុន​ល្បុក្កតោ ​និងក្បាច់​គុន​យុទ្ធ​គុន​ខម​ កំពុង​ដណ្តើម​គ្នា​ធ្វើ​ជា​មេ​ក្បាច់​​គុន​​របស់​​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​ដូចគ្នា ​។ ​អំណះ​អំណាង​ថ្មី​មួយ​​បាន​​​បញ្ជាក់​​ពី​បញ្ហា​នេះ​ជា​សា​ធារណៈ​ទៀងផង ​បើ​ទោះ​​ជា​ពុំ​ទាន់​​មាន​អ្នក​ណា​​សង្កត់​ទម្ងន់​បន្ថែម​ក្តី​ ​។ ​គ្មាន​អ្នកណា​មិនដឹង​នោះទេ​ថា ​ល្បុក្កតោ​គឺជា​ក្បាច់​គុន​ដ៏​ចំណាស់​របស់​ខ្មែរ​​​បន្ទាប់​ពីបង្កើត​ជា​សហ​ព័ន្ធ​កីឡា ​កាលពី​ថ្ងៃ ទី​៣១ ​កក្កដា ​ឆ្នាំ​២០០៦ ។

​លោក សាន ​គឹមសា៊ន ​​ប្រធាន​​សហ​ព័ន្ធ​​បាន​អះ​អាងថា ​ល្បុក្កតោ​គឺជា​ក្បាច់​​គុន​​ដ៏​​ចំណាស់​​របស់​ខ្មែរ ​ដែល​មាន​ភាព​​ខ្លាំង​តាំងពី​យូរ​លង់​ណាស់​មកហើយ ​។ ​ក្នុង​នោះ​ស្នៀត​ដ៏​ខ្លាំង​គឺមាន​គុន​ក្រមា ​គុនដាវ ​គុន​ដំបង ​គុន​​ដំបង​វែង ​គុន​ដំបង​ខ្លី ​គុន​ខែល ​គុនដាល់ ​គុន​ចំបាប់ ​និង​គុន​​ផ្គាក់​​ជាដើម ​ដែល​សុទ្ធ​សឹង​ជា​ក្បាច់​គុន​ដ៏​អស្ចារ្យ​​របស់​ខ្មែរនៅក្នុង​សម័យ​​បុរាណ ។ ​ប៉ុន្តែ​យោ​ង​តាម​ការដកស្រង់​ប្រសាសន៍​​របស់​ព្រឹទ្ធា​​ចារ្យ​ភូមិ ណាគ្រី ​រស់​នៅ​ភូមិ​ផ្លូវ​សៀម ​ឃុំ​គយ​ម៉ែង ​ស្រុក​មង្គល​បុរី ​ខេត្ត​បន្ទាយ​មាន​ជ័យ ​ដែល​ចុះ​ផ្សាយ​ដោយ​សារ​​ព័ត៌​មាន​​អេឡិច​ត្រូ​និក​មួយ​បាន​ឱ្យដឹងថា ​ល្បុក្កតោ​​គ្រាន់​តែ​ជាការស្គាល់​​ទៅលើ​ការ​កាន់​ដំបង ​ឬជា​អាវុធ​មួយ​ប្រភេទដែល​ប្រើ​​សម្រាប់​អប​​នឹងកំភួន​ដៃ ក្នុងពេល​ប្រយុទ្ធ​ប៉ុណ្ណោះ ​​គឺមិន​មែន​ជាស្នៀត​ឬ​​​ក្បាច​់​អ្វី​ឡើយ ​។ ​ការ​លើកឡើង​របស់​លោក​គ្រូ​ភូមិ ណាគ្រី​​ត្រូវគេមើល​ឃើញ​​ថា​ដូចគ្នា​ទាំ​ង​ស្រុងនឹងការ​ពន្យល់​​​នៅ​ក្នុង​វចនា​នុក្រម​​របស់​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​​រាជ​ជួន ណាត ដែល​បាន​អះ​អាង​ដូចគ្នា​ថា ​ល្បុក្កតោ គឺជាដំបង ​ឬ​ជា​​ដាវ​ប្រើ​​សម្រាប់​អប​កំភួន​ដៃក្នុង​ពេល​ប្រយុទ្ធ​របស់​​ដូន​តាខ្មែរ ​។ ​លោក​ភូមិ ណាគ្រី ​បន្តថា ​លោក​បាន​​ចំណាយ​ពេល​ស្រាវ​ជ្រាវ​ពីប្រវត្តិ​ល្បុក្កតោ ​និង​យុទ្ធ​គុន​ខម ស្ទើរ​ពេញ​មួយ​ជីវិត​ឯណោះ ​ចាប់​តាំង​ពី​លោក​បានធំ​ដឹងក្តី ​។ ​​

លោក​បាន​ហៅ​ក្រុម​មនុស្ស​ដែល​ហៅ​ល្បុក្កតោ​​ថា​ជា​ក្បាច់​គុន​នោះ​គឺ​​ជា​ការ​យល់​ច្រឡំ​ដ៏​ធំ ​​ដែល​​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរមិន​អាច​ទទួល​បាន ​។ ​លោក​បាន​ប្រាប់​បណ្តាញ​សារ​ព័ត៌​មាន​នោះ​ថា ​ល្បុក្កតោ​​ជា​អាវុធ​ ហើយ​យុទ្ធ​គុន​ខម​​ឯណោះ​ទេ ទើបជា​ក្បាច់​គុន ឬ​ជា​មេ​ក្បាច់​គុន​របស់​ខ្មែរ​ពិត​ប្រាកដ​​ ​។ ​តាម​ភាសា​សំស្ក្រឹត ​លោក​បាន​ឱ្យដឹងថា ​ល្បុក្កតោ​មាន​ន័យ​ថា ​ល្ពុឌទ្វី រល្ពុឌទ្វិ ដែល​ពាក្យ​​នេះ​បាលី​ហៅថា ​​លពុ​ឡទ្វិ និងមាន​ន័យថា ​អាវុធ​ខ្លី​ដាក់​ស្រប​នឹង​កំភួន​ដៃ ​ប្រើ​សម្រាប់​រង​មុខ​អាវុធ​ពីគូស​ត្រូវ ។​
​អាវុធ​ល្បុក្កតោ​នេះ​បាន​បង្កើត​ឡើងដោយ​មេ​កន្ទ្រាញ​​ពីរនាក់​បង​ប្អូន​ក្នុងឆ្នាំ​ខាល ឆស័ក ពុទ្ធ​សករាជ​១០២៥ ចំណែក​យុទ្ធគុនខម ​គឺបាន​កើត​ក្នុង​ពុទ្ធ​សករាជ​៧៥១​ ត្រូវ​នឹង​គ្រិស្ត​សករាជ​២០៧​ក្នុងរជ្ជ​កាល​របស់​ព្រះ​​បាទ​​ស្រី​មារៈ​នៃ​នគរ​ហ្វូ​ណន ដោយ​ស្នាដៃ​ព្រះ​គ្រូ​គុន​ស្វរៈ​តុរិ ។ ​យុទ្ធ​គុន​ខម​មានស្នៀត​សរុបចំនួន​​៩.៥៦៣ ​និង​​ចែក​ចេញ​ជា​១៣​ទ្វារ ​និង​​ត្រូវ​បាន​ចងក្រង​ជា​គម្ពីរ​គឺ​គម្ពីរ​អាត្ម័ន​អាយុទ្ធ ​(ទ្វារ​១ដល់​ទ្វារ​៨) ​គម្ពីរ​ហ័ន​យុទ្ធ(ទ្វារ​៩ដល់​ទ្វារ​១០) ​គម្ពីរ​ខ័ឌ្គ​អាយុទ្ធ (ទ្វារ​១១​ដល់​១២ ) និងគម្ពីរ​មហា​រំដោះ​(ទ្វារ​១៣) ​​។ ​ក្នុងរ​ជ្ជ​កាល​ព្រះ​បាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​៧ យុទ្ធ​គុន​ខម ​ត្រូវ​បាន​ព្រះ​អង្គ​លើក​កម្ពស់​ និង​ប្រើ​ប្រាស់​ជា​គម្ពីរ​ចម្បាំង​ដ៏​ខ្លាំង​ក្លា ហើយ​ក្បាច់​គុន​នេះ​ទើប​ជា​មេ​ក្បាច់​គុន​ ដែល​សូម្បី​តែ​ក្បាច់​ប្រដាល់​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន​ក៏​ជាស្នៀត​មួយ​នៅក្នុង​យុទ្ធ​គុន​​នេះ​ដែរ ​។​​ដោយឡែក​​ល្បុក្កតោ​ គ្រាន់​តែ​ជា​អាវុធ​ប្រើ​ក្នុង​ការ​ការ​ពារ​ខ្លួន​ប៉ុណ្ណោះ ​ទើប​លោក​ស្នើ​ឱ្យ​ម​ន្ត្រី​​ពាក់​ព័ន្ធ​ទាំងអស់ ​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​ឡើង​វិញ​ដើម្បី​កុំ​ឱ្យ​មាន​ការ​ភាន់​ច្រឡំ​កាន​់តែ​ធំ ។

លោក​ម៉ិល កាដូ អគ្គ​នាយក​រង​នៃ​អគ្គ​នាយក​ដ្ឋានកីឡា​របស់​ក្រសួង​អប់រំ​យុវ​ជន​ និងកីឡា​​ និង​លោក​មៀម ស៊ីសារ៉ា ​ប្រធាន​សហព័ន្ធ​គុន​ខ្មែរ​​នៅ​ប្រទេស​បារាំង​មិន​ហា៊ន​ពន្យល់​​ចំពោះ​ការ​បក​ស្រាយ​នេះទេ ​ដោយ​សារ​តែ​យល់​ថា​រវាង​លោក​សាន ​គឹម​ស៊ាន ​និងលោក​ភូមិ ណាគ្រី សុទ្ធ​តែ​ចាស់​​ទុំ​ដូចគ្នា ។ ​ទំនង​ជា​ភាព​ចម្រូង​ចម្រាសនេះ ​​ទើប​យុទ្ធ​គុន​ខម មិន​ត្រូវ​គេ​អនុ​ញ្ញាតឱ្យ​បង្កើត​​ជា​សហ​ព័ន្ធ​ និងមិន​អនុញ្ញាត​​ឱ្យ​ឡើង​ប្រកួត​ជា​សាធារណៈដូចមុន ។ ​​តាម​ការ​បក​ស្រាយ​របស់​លោក​​ភូមិ ណាគ្រី បើ​គ្មាន​យុទ្ធ​គុន​ខម ក៏គ្មា​ន​ស្នៀត​ប្រដាល់​សព្វថ្ងៃ​​ និង​គ្មាន​ការ​ប្រើ​ពាក្យ​អាវុធ​​មួយ​ប្រភេទ​​ឈ្មោះ​ល្បុ​ក្កតោ​ ដែល​នាំ​ទៅ​ដល់​ភាព​ចម្រូង​ចម្រាស​​ថាមួយណា​ជា​មេ​ក្បាច់​​គុន​ដើម​របស់​ខ្មែរ​ពិត​ប្រាកដ​នោះដែរ ៕