ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ជុំវិញ​ការ​ឡើង​សោយរាជ្យ​សម្បត្តិ​ជា​ផ្លូវ​ការ​​នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​ថៃ

4 ឆ្នាំ មុន

តាម​វិទ្យុ​បារាំង​អន្តរជាតិ​បាន​ផ្សាយ​ឱ្យ​ដឹង​ថា ថ្ងៃ​ទី​៤​ឧសភា គឺជា​ថ្ងៃ​ឡើង​គ្រងរាជ្យសម្បត្តិ​ជា​ផ្លូវការ​នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី​របស់​ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ ។ ក្នុង​ព្រះ​ជន្ម​៦៦​ព្រះ​វស្សា ព្រះ​ចៅ​មហា​វិ​ជ្ជ​រ៉ា​ឡុ​ង​កន បាន​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​ស​ម្ប​តិ្ត ស្នង​ពី​ព្រះ​បិតា​ព្រះ​អង្គ គឺ​ព្រះ​ចៅ​ភូមិ​បុល អា​ឌុ​ល​យ៉ា​ដេ​ត…

តាម​វិទ្យុ​បារាំង​អន្តរជាតិ​បាន​ផ្សាយ​ឱ្យ​ដឹង​ថា ថ្ងៃ​ទី​៤​ឧសភា គឺជា​ថ្ងៃ​ឡើង​គ្រងរាជ្យសម្បត្តិ​ជា​ផ្លូវការ​នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី​របស់​ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ ។ ក្នុង​ព្រះ​ជន្ម​៦៦​ព្រះ​វស្សា ព្រះ​ចៅ​មហា​វិ​ជ្ជ​រ៉ា​ឡុ​ង​កន បាន​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​ស​ម្ប​តិ្ត ស្នង​ពី​ព្រះ​បិតា​ព្រះ​អង្គ គឺ​ព្រះ​ចៅ​ភូមិ​បុល អា​ឌុ​ល​យ៉ា​ដេ​ត ដែល​បាន​សោយ​ទិវង្គត កាលពី​ឆ្នាំ​២០១៦ ។ ពិធី​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​ស​ម្ប​តិ្ត​នេះ​បាន​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​រយៈពេល​៣​ថ្ងៃ ទៅ​តាម​ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី នៃ​ព្រះរាជ​វង្ស​ចក្រី​របស់​ថៃ ។

ព្រះរាជ​ពិធី​បរម​រាជាភិសេក​នេះ មាន​ពិធី​តាម​ទំនៀម​បែប​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ផង និង​តាម​បែប​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ផង ។ ជាដំបូង គឺ​មាន​ពិធី ស្រង់​ព្រះ​គង្គា​អម​ដោយ​វត្តមាន​នៃ​គណៈសង្ឃ ធំ​ៗ​របស់​ថៃ ។ ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី​គ្រង​ស្បៃ​ផាហ៊ុម​ពណ៌​ស យាង​ស្រង់​ព្រះ​គង្គា​មុន​នឹង​ទ្រង់គ្រឿង​យាង​ឡើង​ប្រថាប់​លើ​ព្រះរាជ​បល្ល័ង្ក ។

ពិធី​គ្រង​មកុដ​មាស គង់​លើ​រា​ជប​ល័​ង្ក ក្រោម​ស្វេ​ត្រ​ឆត្រ
នៅ​ក្នុង​ព្រះ​ទីនាំង​ចក្រី​មហា​ប្រាសាទ ក្រុម ព្រះ​ញាតិវង្ស និង​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ត្រី មាន​វត្តមាន​រង់ចាំ​ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី ។ ពិធី​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​មួយ​ដូច​តាម​ទំនៀម គឺ​គេ​ពុំ​យាង​ព្រះមហាក្សត្រ​នៃ​ប្រទេស ផ្សេង​ៗ ឲ្យ​ចូលរួម​ជា​អធិបតី​ទេ ។ វេលា​ម៉ោង​១២ និង​៩​នាទី ដែល​ជា​វេលា​គន់គូរ​ដោយ​គ្រូ​ហោ​ក្នុង​ព្រះ​បរមរាជវាំង​ថៃ ព្រះ​ចៅ​មហា​វិ​ជ្ជ​រ៉ា​ឡុ​ង​កន បាន​យាង​ឡើង​លើ​ព្រះរាជ​បល្ល័ង្ក ស្ថិត​នៅ​ពីក្រោយ​ព្រះ​មហា​ស្វេ​ត្រ​ឆត្រ ពណ៌​ស​៩​ជាន់ ។ ព្រះ​អង្គ​បាន​លើក​មកុដ​មាស មក​គ្រង​ដោយ​ព្រះ​អង្គ​ឯង ។ មកុដ​មាស ដែល​ដាំ​ដោយ​គ្រាប់ពេជ្រ និង​ត្បូង​មាន​តម្លៃ​មាន​ទម្ងន់​ជាង​៧​គីឡូក្រាម​នេះ មានឈ្មោះ​ថា ព្រះ​មហា​ភិ​ឆ័​យម​ង្គ​ត់ ។

ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី អង្គ​នេះ​មាន​ព្រះ​នាម​ពេញ​ថា​«​ព្រះ​ចៅ​មហា​វិ​ជ្ជ​រ៉ា​ឡុ​ង​កន បូ​ឌី​ន្ទ្រ​ទេ​ភា​យ៉ា​វ៉ា​រ៉ាង​គូ​ន »​។ បន្ទាប់​ពី​បាន​គ្រង​មកុដ​រាជ ព្រះ​អង្គ​បាន​ថ្លែង​សារ ដោយ​សន្យា​គ្រងរាជ្យសម្បត្តិ ប្រកបដោយ​ទស​ពិធរាជធម៌ ដើម្បី​សុខ​សុភមង្គល​នៃ​ប្រជានុរាស្ត្រ​ថៃ ។ បន្ទាប់​មក​ទៀត ព្រះ​អង្គ​ក៏​បាន​តែងតាំង​ព្រះ​ជាយា​របស់​ព្រះ​អង្គ​ព្រះ​នាម​ស៊ុ​ធីតា ជា​ម្ចាស់​ក្ស​ត្រី ។

នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២ គឺជា​ពិធី​ដង្ហែ ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជារាស្ត្រ​បានឃើញ និង​ថ្វាយបង្គំ​។ ព្រះមហាក្សត្រ​យាង​ឡើង​លើ​គ្រែ​ប៉ា​ឡា​កាំ​ង ដោយ​មាន​អាមាត្យ ជា​អ្នក​សែង អម​ដោយ​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ត្រី ។ តាម​ទម្លាប់ ក្បួន​ដង្ហែ ព្រះមហាក្សត្រ​នេះ នឹង​ដើរ​ជុំវិញ​ព្រះ​បរមរាជវាំង ហើយ​ឈប់​នៅ​តាម​ទី​វត្ត​មួយ​ចំនួន ដើម្បី​ឲ្យ​ព្រះមហាក្សត្រ បាន​ចុះចូល​ទៅ​ក្នុង​ព្រះ​វិហារ ថ្វាយបង្គំ​ព្រះពុទ្ធ​បដិមា ។

ក្បួន​ដង្ហែ​ផ្លូវគោក​ចប់​ហើយ គឺ​ត្រូវ​ដង្ហែ​តាម​ផ្លូវទឹក ។ នៅ​ខាង​មុខ​ព្រះ​បរមរាជវាំង មាត់ទន្លេ​ចៅ​ប្រា​យ៉ា ព្រះ​មហាក្សត្រី​ថ្មី នឹង​យាង​ឡើង​លើ​ព្រះ​ទីនាំង​ទូក​ហង្ស​ដ៏​វែង​មួយ ដើម្បី​ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​ទន្លេ​ចៅ​ប្រា​យ៉ា ហើយ​ឆ្លង​ទៅ​វត្ត​អា​រុណ រ៉ាត់​ឆា​វ៉ា​រ៉ា​រាម នៅ​ត្រើយម្ខាង​ទៀត នៃ​ទន្លេ​ចៅ​ប្រា​យ៉ា ។

ចំណែក​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៣​ចុង​ក្រោយ ព្រះមហាក្សត្រ​ថ្មី យាង​ចេញ​មក​ខាងក្រៅ​បង្កាន់ដៃ​នៃ​ប្រាសាទ​ស៊ូ​ថា​យ​សុវណ្ណ ដើម្បី​ថ្លែង​រាជ​សារ ទៅ​កាន់​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ត្រី និង​ប្រជានុរាស្ត្រ​។ បន្ទាប់​មក​ទៀត​មហាក្សត្រ​ថ្មី បើក​សវនាកា រ​ទទួល​ជួប​អង្គទូត​បរទេស​នានា ដែល​ចូល​សម្តែង​គារវកិច្ច នៅ​ឯ​ព្រះ​ទីនាំង​ចក្រី​មហា​ប្រាសាទ ។

អ្វី​ដែល​គួរ​ឱ្យ​កត់សម្គាល់​នោះ​គឺ​គ្រឿង​កេតនភណ្ឌ​ទាំង​៥ នៃ​មហាក្សត្រ​ថៃ​តាម​ទំនៀម​បុរាណ គឺ​មាន​គ្រឿង​កេតនភណ្ឌ​ជា​ច្រើន ដែល​អម​នឹង​ព្រះរាជ​បល្ល័ង្ក​ដែល​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​អំណាច​របស់​មហាក្សត្រ​ថៃ ។ គ្រឿង​កេតនភណ្ឌ​អម​ព្រះរាជ​បល្ល័ង្ក​ថៃ គឺ​មាន​តាំង​តែ​ពី​ការ​ចាប់បដិសន្ធិ នៃ​រាជវង្ស​ចក្រី​នៅ​ឆ្នាំ​១៧៨២ នៅ​រាជវាំង​ក្រុង​ទេព​មហានគរ ដែល​កាលនោះ គឺ​ព្រះ​ចៅ​រា​មា​ទី​១ បាន​ឡើង​គ្រងរាជ្យ ។

គ្រឿង​កេតនភណ្ឌ​ទាំង​៥ មាន​៖​ទី​១ មកុដ​រាជ​ឈ្មោះ​ថា​«​ព្រះ​មហា​ភិ​ឆ័​យម​ង្គ​ត់​» និមិត្តរូប​ធំ​ជាងគេ​បង្អស់​នៃ​អំណាច​មហាក្សត្រ​។ មកុដ​នេះ​កម្ពស់ ៦៦​ស​ង្ទី​មែ​៉​ត្រ ទម្ងន់​៧,៣ គីឡូក្រាម មាន​ដាំ​ត្បូង និង​ពេជ្រ​ជា​ច្រើន​គ្រាប់ ។ ពេជ្រ​ធំ​ជាងគេ​ស្ថិត​នៅ​លើ​កំពូល បាន​មក​ពី​ក្រុង​កាល់​គូ​តា ប្រទេស​ឥណ្ឌា ដែល​ពេជ្រ​នេះ​ក៏​មានឈ្មោះ​ដែរ ហៅ​ថា ព្រះ​មហា​វិ​ឆៀន​ម៉ា​នី ។

ទី​២ គឺ​ព្រះ​ខ័ន​រាជ មានឈ្មោះ​ថា «​ព្រះ​សែង​ខ័ន​ឆ័​យ​ស៊ី​» ។ ព្រះ​ខ័ន​នេះ តំណាង​ឲ្យ​ជោគជ័យ​នៃ​ការ​ការពារ​ព្រះ​នគរ និង​ប្រជានុរាស្ត្រ​ថៃ ។

ទី​៣ គឺ​ដំបង​រាជ្យ មានឈ្មោះ​ថា ឋាន​ព្រះ​កន ។ ដំបង​នេះ​ធ្វើ​ពី​ឈើ ស្រោបមាស ប្រវែង​១១៨​សង្ទីម៉ែត្រ ហើយ​តំណាង​ឲ្យ​ភាព​ទៀងត្រង់ នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ ចំពោះ​ព្រះរាជ​នគរ​។

ទី​៤ គឺ​ផ្លិត​រាជ្យ​ឈ្មោះ​ថា «​វ៉ា​ឡា​វី​ឆា​នី​»​។ ផ្លិត​រាជ្យ​ធ្វើ​ពី​ស្លឹក​ត្នោត លំអ​ដោយ​មាស និង​គ្រាប់​ត្បូង​មាន​តម្លៃ ហើយ​អម​ដោយ​ប្រដាប់​បក់​មួយទៀត ដែល​ធ្វើ​ពី​រោម​ដំរី និង​មាន​ដង​ស្រោបមាស ។ កេតនភណ្ឌ​ទាំង​២​នេះ គឺជា​និមិត្តរូប​នៃ​ការ​បក់​ផាត់​ក្តី​ទុក្ខ​អពមង្គល និង​កលិយុគ ឲ្យ​បរវៀស​ចៀស​ឆ្ងាយ​ពី​ព្រះ​នគរ​។

ទី​៥ គឺ​ទ្រនាប់ជើង ដែល​មានឈ្មោះ​ថា​«​ឆា​ឡង ព្រះ​បាតជើង ង៉​ន​» ។ ទ្រនាប់ជើង​នេះ ធ្វើ​ពី​សន្លឹក​មាស​សុទ្ធ លំអ​ដោយ​គ្រាប់​ត្បូង និង​គ្រាប់ពេជ្រ​។ នៅ​ក្នុង​ពេល​គ្រងរាជ្យ គឺ​អាចារ្យ​បារគូ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា យក​ទ្រនាប់ជើង​នេះ បំពាក់​ថ្វាយ​មហាក្សត្រ ដែល​គង់​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​។

ព្រះខ័នរាជ្យ​យក​ពី​ខេត្តសៀមរាប ?
ក្នុង​ចំណោម​គ្រឿង​កេតនភណ្ឌ​ទាំងនេះ គឺ​មាន​ព្រះខ័នរាជ្យ​មួយ​ដែល​យោង​តាម​ការ​ចុះ​ផ្សាយ​របស់​បណ្តាញ​សារព័ត៌មាន​ថៃ ថា​ព្រះខ័នរាជ្យ​នេះ ត្រូវ​បាន​គេ​យក​ពី​ខេត្តសៀមរាប នៅ​ចុង​សតវត្ស​ទី​១៨ ។ កាសែត Bangkok Post ក៏​ដូច​ជា​កាសែត The Nation ដែល​ផ្អែក​លើ​ឯកសារ​ស្រាវជ្រាវ Bencharajakakuthaphan: The Quintet of Royal Regalia បាន​សរសេរ​ថា តួ​ព្រះ​ខ័ន​ដែល​មាន​ប្រវែង​៨៩,៨ សង្ទីម៉ែត្រ និង​ទម្ងន់ ១,៣ គីឡូក្រាម គឺ​ត្រូវ​បាន​រក​ឃើញ ដោយ​អ្នកនេសាទ​ខ្មែរ​ម្នាក់ នៅ​ក្នុង​បឹង​មួយ នៅ​ខេត្តសៀមរាប​អំឡុង​ឆ្នាំ​១៧៨០ ជាង ។

កាលនោះ​ប្រទេស​កម្ពុ​ជាមួយ​ចំហៀង​ខាងលិច ស្ថិត​ក្រោម​ចំណុះ​សៀម មួយ​ចំហៀង​ខាងកើត ស្ថិត​ក្រោម​ចំណុះ​អាណា​ម ។ ខេត្តសៀមរាប ស្ថិត​ក្រោម​ការ​គ្រប់គ្រង​របស់​សៀម ម្ល៉ោះហើយ​ព្រះ​ខ័ន​នេះ​ត្រូវ​បាន​គេ​បញ្ជា​ឲ្យ​យក​ទៅ​ថ្វាយ​ស្តេច​សៀម ព្រះ​ចៅ​រា​មា​ទី​១ នៅ​បាងកក ។ ឯកសារ​ស្រាវជ្រាវ​ដដែល​លើក​ឡើង​ពី​ពាក្យ​តំណាល ត​ៗ​គ្នា​ថា ព្រះខ័នរាជ្យ​នេះ ពេល​ដែល​ធ្វើ​ដំណើរ​ជិត​ចូល​ដល់​វាំង​បាងកក បាន​បញ្ចេញ​​ពន្លឺ​រស្មី​ចំនួន​៧​ដង ភ្លឺ​ផ្លេក​ទៅ​លើ​ផ្ទៃមេឃ ធ្វើ​ឲ្យ​គ្រប់​គ្នា​កោតខ្លាច​គោរព​។ ក្រោយមក​ទៀត​ទើប​ព្រះ​ចៅ​រា​មា​ទី​១ បាន​បញ្ជា​ឲ្យ​គេ​ស្រោម​ធ្វើ​ពី​មាស និង​ដាំ​ត្បូង ដើម្បី​ស៊ក​រក្សា​ព្រះ​ខ័ន​នេះ​រៀង​រហូត​មក ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ