ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ការ​បិទ​ព្រំដែន​ដោយ​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ប៉ះពាល់​ការ​នាំ​ចេញ​ទំនិញថៃ​ ច្រើនពាន់​លាន​ដុល្លារ​

9 ម៉ោង មុន

ប្រទេស​ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ៖ បណ្តា​អ្នក​នាំ​ចេញ ព្រមទាំង​អាជីវកម្ម​នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា កំពុង​តែ​ប្រឈម​នឹង​វិបត្តិ​ធ្ងន់ធ្ងរ បន្ទាប់​ពី​អាជ្ញាធរ​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​បាន​បិទ​ស្ពាន​មិត្តភាព​ទី​២ រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​ភ្លាម​ៗ​ដោយ​ឯកតោភាគី​។ ការ​បិទ​នេះ ត្រូវ​បាន​រាយការណ៍​ថា​នឹង​ប៉ះពាល់​ដល់​ប្រាក់​ចំណូល​ពាណិជ្ជកម្ម…

ប្រទេស​ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ៖ បណ្តា​អ្នក​នាំ​ចេញ ព្រមទាំង​អាជីវកម្ម​នៅ​តាម​បណ្តោយ​ព្រំដែន ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា កំពុង​តែ​ប្រឈម​នឹង​វិបត្តិ​ធ្ងន់ធ្ងរ បន្ទាប់​ពី​អាជ្ញាធរ​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​បាន​បិទ​ស្ពាន​មិត្តភាព​ទី​២ រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​ភ្លាម​ៗ​ដោយ​ឯកតោភាគី​។ ការ​បិទ​នេះ ត្រូវ​បាន​រាយការណ៍​ថា​នឹង​ប៉ះពាល់​ដល់​ប្រាក់​ចំណូល​ពាណិជ្ជកម្ម ដោយសារ​តែ​លំហូរ​នៃ​ទំនិញ​ត្រូវ​បញ្ឈប់ និង​កំពុង​គំរាមកំហែង​ដល់​ពាណិជ្ជកម្ម​ដែល​មាន​តម្លៃ​ប៉ាន់ស្មាន ១៣០​ពាន់​លាន​បាត ឬ​ស្មើ​៤​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក​។ នេះ​បើ​តាម​ប្រភព​ពី​សារព័ត៌មាន The Straits Times របស់​សិង្ហ​បុរី​ចេញផ្សាយ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៩ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០២៥​។

តាម​សេចក្តី​រាយ​ការ​ណ័​ពី The Straits Times មន្ត្រី​ប្រចាំ​ក្រុង​មី​យ៉ាវ​ឌី (Myawaddy) រដ្ឋ​កៃ​អ៊ី​ន (Kayin) ប្រទេស​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ដែល​ទល់មុខ​ស្រុក​ម៉ែ​សុត (Mae Sot) ខេត្ត​តាក (Tak) ប្រទេស​ថៃ បាន​សម្រេច​បិទ​ច្រកព្រំដែន​ភា្ល​ម​ៗ​មិន​នឹក​ស្មាន​ដល់​ចំពោះ​យានយន្ត​ខ្នាត​ធំ និង​រថយន្ត​ដឹក​ទំនិញ​ពាណិជ្ជកម្ម​ទាំងអស់​របស់​ថៃ​បណ្តាល​ឱ្យ​ជាប់​គាំង​នៅ​ត្រើយម្ខាង​ថៃ​នៃ​ស្ពាន​មិត្តភាព​ទី ២ ខណៈ​ដែល​វិធានការ​នេះ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​គ្មាន​ការ​ជូនដំណឹង​ជា​មុន​ដល់​អាជ្ញាធរ និង​មន្ត្រី​គយ​របស់​ថៃ​នោះ​ទេ​។ ហើយ​បើ​តាម​ប្រភព​ពី Burma News International របស់​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​បានឱ្យ​ដឹង​ថា នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៨ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០២៥ រថយន្ត​ដឹក​ទំនិញ​របស់​ថៃ​ប្រហែល ៥០០​គ្រឿង​បាន​ជាប់​គាំង​នៅ​ទីនោះ​។

ឈ្មួញ​ម្នាក់​បានឱ្យ​ដឹង​ថា ចាប់តាំងពី​ថ្ងៃ​ទី​៥ ខែសីហា រថយន្ត​ដឹក​ដែល​ផ្ទុកទំនិញ​ថៃ បាន​ចត​នៅ​ដេប៉ូ​ក្នុងស្រុក​ម៉ែ​សុត​ជា​ក្រុង​ព្រំដែន​ថៃ ដោយ​រង់ចាំ​ការ​អនុញ្ញាត​ចូល​ប្រទេស​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​។ ហើយ​គិត​ត្រឹម​ថ្ងៃ​ទី​១៦ ខែសីហា ការ​ផ្អាក​ទំនិញ​ថៃ​ចូល​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​តាម​ស្ពាន​មិត្តភាព​ទី​២ នៅ​តែ​អនុវត្ត​ដដែល​។ ទោះ​យ៉ាងណា ការ​នាំ​ចេញពី​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា រួម​មាន ខ្ទឹមបារាំង ម្ទេស សណ្តែក អង្ករ បន្លែ សាច់ និង​ត្រី នៅ​តែ​បន្ត​ចូល​ទៅ ថៃ​ដូច​ធម្មតា​។

តាម​របាយការណ៍​បានឱ្យ​ដឹង​ថា បទបញ្ជា​នេះ​មាន​ប្រភព​ពី​របប​យោធា​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ដែល​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​ការ​បង្ក្រាប​ក្នុង​គោលបំណង​បង្វែរ​ប្រាក់​ចំណេញ​បាន​ពី​ពាណិជ្ជកម្ម​តាម​ព្រំដែន​ទៅ​កាន់​រដ្ឋាភិបាល​កណ្តាល​។ ដ្បិត​អស់​ជា​ច្រើន​ឆ្នាំ​មកនេះ ផ្នែក​ដ៏​សំខាន់​នៃ​ប្រាក់​ចំណូល​ទាំងនេះ បាន​ផ្ដល់​ផលប្រយោជន៍​ដល់​ក្រុម​ប្រដាប់​អាវុធ​ជនជាតិភាគតិច​ជា​ច្រើន រួម​ទាំង​កងកម្លាំង​ការពារ​ព្រំដែន (BGF) ដែល​ជា​កម្លាំងយោធា​លេចធ្លោ​នៅ​ក្នុង​តំបន់​។

ឥឡូវនេះ រដ្ឋាភិបាល​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​កំពុង​ស្វែងរក​ការ​បង្កើត​ការ​គ្រប់គ្រង​ឡើង​វិញ និង​បង្កើន​ប្រាក់​ចំណូល​របស់​ខ្លួន ខណៈ​ពេល​ដែល​ស្ពាន​មិត្តភាព​ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​ទី ២ ដែល​ជា​ស្ពាន​ពាណិជ្ជកម្ម​ដ៏​សំខាន់​រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​នៅ​តែ​បិទ​នោះ ស្ពាន​មិត្តភាព​ថៃ​-​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​ទី ១ នៅ​តែ​ដំណើរការ​ដដែល​សម្រាប់​អ្នក​ថ្មើរជើង និង​ពាណិជ្ជកម្ម​ក្នុងស្រុក​ខ្នាត​តូច​។ ទោះជា​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ ស្ពាន​ទី​២ គឺជា​ផ្លូវ​ចម្បង​សម្រាប់​ការ​នាំ​ចូល និង​នាំ​ចេញ​ទ្រង់ទ្រាយ​ធំ ហើយ​ការ​បិទ​ស្ពាន​ដ៏​សំខាន់​នេះ បាន​បង្ក​ឱ្យ​មានការ​រំខាន​យ៉ាង​ខ្លាំង​ដល់​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​របស់​ក្រុមហ៊ុន​ជា​ច្រើន ព្រមទាំង​ក្រុមហ៊ុន​សេវា​ដឹក​ជញ្ជូន និង​អាជីវករ​ផង​ដែរ​។

ដើម្បី​ឆ្លើយ​តប​នឹង​វិបត្តិ​នេះ សភាពាណិជ្ជកម្ម​ខេត្ត​តាក​របស់​ថៃ បាន​បើក​កិច្ចប្រជុំ​បន្ទាន់​មួយ​កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​១៨ ខែសីហា ដើម្បី​ពិភាក្សា​អំពី​ផល​ប៉ះពាល់​នៃ​ការ​បិទ​ច្រកព្រំដែន​រវាង​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ដោយ​កិច្ចប្រជុំ​បាន​ស្នើ​ឱ្យ​ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម​ថៃ​ចរចា​បន្ទាន់​ជាមួយ​រដ្ឋាភិបាល​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ដើម្បី​ស្វែងរក​ដំណោះស្រាយ​។

ទោះ​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ ស្ថានការណ៍​កាន់តែ​ស្មុគស្មាញ ដោយសារ​តែ​វិធានការ​ដ៏​តឹងរ៉ឹង​ថ្មី​ពី​អាជ្ញាធរ​ថៃ​។ ចាប់ពី​ថ្ងៃ​ទី​២០ ខែសីហា តទៅ អភិបាលខេត្ត​តាក បាន​បញ្ជា​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុននាំចេញ​ផ្តល់​ការ​ជូនដំណឹង​ជា​មុន​ចំនួន​២​ថ្ងៃ​សម្រាប់​ទំនិញ​ទាំងអស់ ដែល​បន្ទាប់​មក​នឹង​ត្រូវ​ត្រួតពិនិត្យ​ដោយ​មន្ត្រី​យោធា រដ្ឋបាល និង​មន្ត្រី​គយ​។ ម្ចាស់​អាជីវកម្ម​បារម្ភ​ថា ការ​រឹត​បន្តឹង​នេះ នឹង​បង្កើត​ការ​ពន្យារពេល​បន្ថែម​ទៀត និង​ការ​ខូចខាត​ជា​ច្រើន​ដែល​អាច​កើត​មាន​ចំពោះ​ទំនិញ ដោយ​បង្កើន​ការ​ព្រួយបារម្ភ​ថា ប្រព័ន្ធ​ពាណិជ្ជកម្ម​តាម​ព្រំដែន​ទាំងមូល​អាច​ខ្វិន​។

បើ​តាម​ទិន្នន័យ​ផ្លូវការ​ពី​គយ​ស្រុក​ម៉ែ​សុត​របស់​ថៃ​បាន​បង្ហាញ​ពី​ផល​ប៉ះពាល់​ធ្ងន់ធ្ងរ​នៃ​ការ​ធ្លាក់​ចុះ​នៃ​ការ​នាំ​ចេញ​។ ជាក់ស្តែង តម្លៃ​នៃ​ការ​នាំ​ចេញ​របស់​ថៃ​ទៅ​មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា​តាម​រយៈ​ច្រក​ដ៏​សំខាន់​នេះ បាន​ធ្លាក់​ចុះ​ពី​ជិត ៥០​ពាន់​លាន​បាត ឬ​ជាង ១,៥​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ក្នុង​មួយ​ត្រីមាស​នោះ មក​នៅ​ត្រឹម​ជាង ១០​ពាន់​លាន​បាត ឬ​៣០៧​លាន​ដុល្លារ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​តួលេខ​ថ្មី​ៗ​នេះ បាន​បង្ហាញ​ពី​ភាព​ប្រែប្រួល​នៃ​សេដ្ឋកិច្ច​តាម​ព្រំដែន​៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ