ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ស្ថិត​ក្នុង​ដំណាក់កាល​ស្រែក​ឃ្លាន​សកម្មភាព និង​ភាព​បុ​រេ​សកម្ម​ជា​ច្រើន ខណៈ​ដែល​ប្រទេស​នានា​នៅ​ក្នុង​តំបន់ ជា​ពិសេស គឺ​ប្រទេស​ជិតខាង​កំពុង​តែ​ជំរុញ​កាន់តែ​ខ្លាំង និង​កាន់តែ​ផុលផុស ។ ប្រទេស​នានា​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ ជា​ពិសេស​ប្រទេស​វៀតណាម…

សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ស្ថិត​ក្នុង​ដំណាក់កាល​ស្រែក​ឃ្លាន​សកម្មភាព និង​ភាព​បុ​រេ​សកម្ម​ជា​ច្រើន ខណៈ​ដែល​ប្រទេស​នានា​នៅ​ក្នុង​តំបន់ ជា​ពិសេស គឺ​ប្រទេស​ជិតខាង​កំពុង​តែ​ជំរុញ​កាន់តែ​ខ្លាំង និង​កាន់តែ​ផុលផុស ។ ប្រទេស​នានា​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ ជា​ពិសេស​ប្រទេស​វៀតណាម និង​ថៃ បាន​កំពុង​តែ​យកចិត្តទុកដាក់​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា ដើម្បី​ជំរុញ​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​របស់​ពួក​គេ ។

មក​ដល់​ពេល​នេះ បើ​និយាយ​អំពី​គោលនយោបាយ និង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ឆ្ពោះទៅ​រក​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល គួរតែ​ជា​ការ​វិនិយោគ​ជា​យុទ្ធសាស្ត្រ និង​ការ​ច្នៃប្រឌិត​ថ្មី​ពីព្រោះ​ថា នៅ​ក្នុង​តំបន់​គេ​ហាក់​លែង​ចាំ​យើង​ទៀត​ហើយ ។ ដូច្នេះ​វា​ជា​កត្តាចាំបាច់​បំផុត​ដែល​កម្ពុជា​ត្រូវ​តែ​ពង្រឹង​ជំហ ដើម្បី​ប្រកួតប្រជែង​នៅ​ក្នុង​តំបន់ ។

សម្រាប់​ប្រទេស​ថៃ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៤​នេះ សកម្មភាព​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​របស់​គេ​ត្រូវ​បាន​រំពឹង​ថា នឹង​ទទួល​កំណើន​រហូត​ដល់​ទៅ​១៩​ភាគរយ​នៅ​ក្នុង​តម្លៃ​សរុប​ប្រមាណ​ជា​៤៦​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ឯណោះ ខណៈ​ដែល​ទំហំ​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​របស់​ថៃ កាលពី​ឆ្នាំ​២០២៣ គឺ​មាន​ត្រឹមតែ​៣៩​ពាន់​លាន​ដុល្លារ ។ ដោយឡែក​វៀតណាម នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៤​នេះ នៅ​មិន​ទាន់​ដឹង​តួរ​លេខ​ច្បាស់​នៅឡើយ​ទេ ប៉ុន្តែ​វៀតណាម​បាន​កំណត់​គោលដៅ​ជំរុញ​កំណើន​ឲ្យ​មាន​តម្លៃ​រហូត​ដល់​ទៅ​៤៥ ពាន់​លាន​ដុល្លារ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៥​ខាង​មុខ ។

ដោយឡែក​សម្រាប់​កម្ពុជា ស្ថានភាព​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​រំពឹង​ថា អាច​នឹង​សម្រេច​បាន​គោលដៅ​ឲ្យ​មាន​តម្លៃ​ត្រឹមតែ​ប្រមាណ​ជា​ជិត​២​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ការ​កំណត់​បែប​នេះ​វា​មិនមែន​តូច​ទេ​ដោយសារ​តែ​ទីផ្សារ​យើង​តូច ប៉ុន្តែ​ទោះជា​យ៉ាងណា​សូមកុំ​ផ្តេកផ្តួល​ថា យើង​តូច​គួរតែ​មាន​ទីផ្សារ​ត្រឹម​ប៉ុណ្ណឹង ។ យើង​គួរតែ​រក​មធ្យ​បាយ​យ៉ាងណា​ពង្រីក​សក្តា​នុ​ពេល​ទីផ្សារ​នេះ​ឲ្យ​ធំ​ជាង​នេះ ។

យើង​ដឹង​ថា សេដ្ឋកិច្ច​កម្ពុជា​ពឹងផ្អែក​យ៉ាង​ខ្លាំង​លើ​វិស័យ​ប្រពៃណី​ដូច​ជា កសិកម្ម វាយ​ន​ភណ្ឌ និង​ទេសចរណ៍ ដែល​មាន​សក្ដានុពល​នៃ​កំណើន​មាន​កម្រិត​ក្នុង​យុគសម័យ​ឌី​ជី​ថ​ល ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ជំងឺ​រាតត្បាត COVID-១៩ បាន​គូសបញ្ជាក់​ពី​ភាព​ងាយ​រង​គ្រោះ​នៃ​ឧស្សាហកម្ម​ទាំងនេះ​ដោយសារ​ការ​បិទទ្វារ​ជាស​កល​បាន​នាំ​ឱ្យ​មានការ​ថយ​ចុះ​យ៉ាង​ខ្លាំង​នៃ​វិស័យ​ទេសចរណ៍ និង​រំខាន​ដល់​ការ​នាំ​ចេញ​សម្លៀក​បំពាក់ ។ ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ឌី​ជី​ថ​ល​ផ្តល់​នូវ​ផ្លូវ​មួយ ដើម្បី​ធ្វើ​ពិពិធ​កម្ម និង​ធ្វើ​ទំនើប​កម្ម​មូលដ្ឋាន​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា កាត់​បន្ថយ​ការ​ពឹងផ្អែក​លើ​ទីផ្សារ​បរទេស និង​បង្កើត​ឱកាស​ថ្មី​សម្រាប់​កំណើន ។

ជាមួយនឹង​ចំនួន​ប្រជាជន​វ័យក្មេង ដែល​មាន​បំណង​ទទួលយក​ឧបករណ៍ និង​បច្ចេកវិទ្យា​ឌី​ជី​ថ​ល ប្រទេស​កម្ពុជា​មាន​មូលដ្ឋាន​គ្រឹះ​ដ៏​រឹង​មាំ​ក្នុង​ការ​កសាង​សេដ្ឋកិច្ច​ដែល​ជំរុញ​ដោយ​ឌី​ជី​ថ​ល ។ រដ្ឋាភិបាល​បាន​ទទួលស្គាល់​សក្តានុពល​នេះ​នៅ​ក្នុង «​ក្របខ័ណ្ឌ​គោលនយោបាយ​សេដ្ឋកិច្ច និង​សង្គម​ឌី​ជី​ថ​ល ២០២១-២០៣៥» ដូច្នេះ​យើង​ត្រូវ​តែ​មាន​មហិច្ឆតា ដើម្បី​ប្រែ​ក្លាយជា​សេដ្ឋកិច្ច​ដែល​ជំរុញ​ដោយ​បច្ចេកវិទ្យា និង​រួម​បញ្ចូល ។

ទោះជា​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ ការ​ប្រែក្លាយ​ម​ហិ​ច្ឆិ​តា​ទាំងនេះ​ឱ្យ​ក្លាយជា​ការ​ពិត​តម្រូវ​ឱ្យ​មាន​សកម្មភាព និង​ធនធាន​ជាក់ស្តែង​ដែល​ដោះស្រាយ បង្ហាញ​គម្លាត​នៅ​ក្នុង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ ជំនាញ និង​ក្របខ័ណ្ឌ​បទ​ប្បញ្ញត្តិ ។

ទោះបីជា​មាន​សក្តានុពល​ក៏​ដោយ ក៏​ប្រទេស​កម្ពុជា​ប្រឈម​មុខ​នឹង​បញ្ហា​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ការ​ជំរុញ​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​របស់​ខ្លួន ។ សំខាន់​បំផុត​ក្នុង​ចំណោម​ទាំងនេះ គឺ​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ឌី​ជី​ថ​ល​មាន​កម្រិត ។ ខណៈ​ពេល​ដែល​ការ​ជ្រៀតចូល​តាម​ទូរស័ព្ទ​មាន​កម្រិត​ខ្ពស់ ការ​ចូល​ប្រើ​អ៊ី​ន​ធើ​ណិ​ត​នៅ​តែ​ថ្លៃ និង​យឺត ជា​ពិសេស​នៅ​តំបន់​ជនបទ ។ ការ​បែងចែក​ឌី​ជី​ថ​ល​នេះ រឹត​បន្តឹង​ការ​ឈាន​ទៅ​ដល់​នៃ​ពាណិជ្ជកម្ម​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក និង​សេវាកម្ម​អន​ឡាញ ដោយ​រារាំង​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ជា​ច្រើន​ពី​ការ​ចូលរួម​ក្នុង​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល​យ៉ាង​ពេញលេញ ។ ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​នេះ រដ្ឋាភិបាល​ត្រូវ​ព​ន្លឿ​ន​ការ​អភិវឌ្ឍ​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​អ៊ីនធឺណិត និង​សហការ​ជាមួយ​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ​ក្នុង​វិស័យ​ឯកជន ដើម្បី​កែ​លម្អ​លទ្ធភាព​ប្រើប្រាស់​អ៊ី​ន​ធើ​ណិ​ត និង​តម្លៃ​សមរម្យ ។

ពាក់ព័ន្ធ​ដូច​គ្នា​ដែរ គឺ​កង្វះ​ចំណេះដឹង និង​ជំនាញ​ឌី​ជី​ថ​ល ។ ទោះបីជា​ប្រទេស​កម្ពុជា​មាន​ប្រជាជន​វ័យក្មេង និង​ចង់​ដឹង​ចង់​ឃើញ​តាម​ឌី​ជី​ថ​ល​ក៏​ដោយ ក៏​ប្រព័ន្ធ​អប់រំ​មិន​ទាន់​បាន​សម្រប​ខ្លួន​យ៉ាង​ពេញលេញ ដើម្បី​បំពាក់​ឱ្យ​សិស្ស​នូវ​ជំនាញ​បច្ចេកទេស​ដែល​ត្រូវការ​សម្រាប់​ការងារ​ក្នុង​ការ​អភិវឌ្ឍ​កម្មវិធី ការ​វិភាគ​ទិន្នន័យ ឬ​សន្តិសុខ​តាម​អ៊ីនធឺណិត ។ ដើម្បី​ភ្ជាប់​គម្លាត​ជំនាញ​នេះ​ភាព​ជា​ដៃគូ​រវាង​រដ្ឋាភិបាល ស្ថាប័ន​អប់រំ និង​វិស័យ​ឯកជន គឺ​ចាំបាច់​ណាស់ ។ ការ​វិនិយោគ​លើ​ការ​បណ្ដុះបណ្ដាល​វិជ្ជាជីវៈ វគ្គ​បណ្ដុះបណ្ដាល​សរសេរ​កូដ និង​កម្មវិធី​អក្ខរកម្ម​ឌី​ជី​ថ​ល​នឹង​ផ្តល់​សិទ្ធិ​អំណាច​ដល់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​កាន់តែ​ច្រើន​ក្នុង​ការ​រួមចំណែក និង​ទទួល​បាន​អត្ថប្រយោជន៍​ពី​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល ។

នៅ​លើ​ថ្នាល​នេះ ប្រទេស​ជិតខាង​របស់​កម្ពុជា​កំពុង​បោះ​ជំហាន​ទៅ​មុខ​ហើយ ។ វៀតណាម​បាន​កំណត់​ទីតាំង​ខ្លួនឯង​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​ដ៏​សំខាន់​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍន៍​កម្មវិធី ខណៈ​ពេល​ដែល​ប្រទេស​ថៃ​កំពុង​ប្រើប្រាស់​យុទ្ធសាស្ត្រ «Thailand 4.0» របស់​ខ្លួន​ដើម្បី​ជំរុញ​ការ​ច្នៃប្រឌិត​ផ្នែក​មនុស្ស​យន្ត បញ្ញា​សិប្បនិម្មិត និង​អ៊ី​ន​ធើ​ណិ​ត ។ ការ​ប្រកួតប្រជែង​ថ្នាក់​តំបន់​នេះ​កាន់តែ​ខ្លាំង​ឡើង ហើយ​កម្ពុជា​ត្រូវ​តែ​រក្សា​ល្បឿន​ដើម្បី​រក្សា​ទំនាក់ទំនង​សេដ្ឋកិច្ច ។

សរុប​មក​វិញ​សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា ការ​វិនិយោគ​លើ​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល មិនមែន​គ្រាន់តែ​ដើម្បី​តាម​ឲ្យ​ទាន់​ប្រទេស​ជិតខាង​នោះ​ទេ​។ វា​គួរតែ​ជា​ការ​ធានា​នូវ​ឱកាស​សម្រាប់ អនាគត​ប្រកបដោយ​និរន្តរភាព និង​ធន់​។ កម្ពុជា​ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​សកម្មភាព​យ៉ាង​ម៉ឺងម៉ាត់ ពង្រីក​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ ពង្រឹង​ជំនាញ​ឌី​ជី​ថ​ល និង​ជំរុញ​បរិយាកាស​បទ​ប្បញ្ញត្តិ​ដែល​ជំរុញ​ឱ្យ​មានការ​បង្កើត​ថ្មី ។ ប្រទេស​កម្ពុជា​ឈរ​នៅ​ដំណាក់កាល​សំខាន់​មួយ ហើយ​ជម្រើស​ដែល​ខ្លួន​ធ្វើ​នៅ​ពេល​នេះ​នឹង​កំណត់​តួនាទី​របស់​ខ្លួន​នៅ​ក្នុង​សេដ្ឋកិច្ច​ឌី​ជី​ថ​ល ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ