ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

មក​ដល់​ពេល​នេះ នៅ​ក្នុង​ចំណោម​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​នានា​តំបន់​អាស៊ាន គឺជា​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​មួយ នៅ​ក្នុង ចំណោម​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​កំពូល​ទាំង​៥ របស់​កម្ពុជា ពោល គឺ​អាច​បន្ទាប់​ពី​ចិន គឺ​អាស៊ាន​នេះឯង ប៉ុន្តែ​ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ…

មក​ដល់​ពេល​នេះ នៅ​ក្នុង​ចំណោម​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​នានា​តំបន់​អាស៊ាន គឺជា​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​មួយ នៅ​ក្នុង ចំណោម​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​កំពូល​ទាំង​៥ របស់​កម្ពុជា ពោល គឺ​អាច​បន្ទាប់​ពី​ចិន គឺ​អាស៊ាន​នេះឯង ប៉ុន្តែ​ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ ឱនភាព​ពាណិជ្ជកម្ម​របស់​កម្ពុជា​ជាមួយនឹង​អាស៊ាន គឺ​នៅ​ក្នុង​អត្រា​មួយ​ដ៏​ខ្ពស់ នៅ​ពេល​នេះ ។

យោង​ទៅ​តាម​ទិន្នន័យ​ដែល​ចេញ​ដោយ​អគ្គនាយកដ្ឋាន​គយ និង​រដ្ឋាករ​ថ្មី​ៗ​កន្លង​ទៅ​នេះ​បានឱ្យ​ដឹង​ថា ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ពាណិជ្ជកម្ម​របស់​កម្ពុជា ជាមួយ​ប្រទេស​សមាជិក​អាស៊ាន​មាន​ទំហំ​រហូត​ដល់​ទៅ​ចំនួន​១០,៤៩ ពាន់​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក ក្នុង​រយៈពេល​៨​ខែ​ដំបូង នៃ​ឆ្នាំ​២០២៤ កើនឡើង​១១,៨ ភាគរយ​ធៀប​នឹង​ទំហំ ៩,៣៨​ពាន់​លាន​ដុល្លារ ក្នុង​រយៈពេល​ដូច​គ្នា កាលពី​ឆ្នាំ​មុន ។

របាយការណ៍​នេះ​បាន​អះអាង​ថា នៅ​ក្នុង​រយៈពេល​ពី​ខែមករា ដល់​សីហា ឆ្នាំ​២០២៤​នេះ ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​បាន​នាំ​ចេញ​ផលិតផល ដែល​មាន​តម្លៃ​ទៅ​កាន់​ទីផ្សារ​នៅ​អាស៊ាន​ត្រឹមតែ​៣,៤៣​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ប៉ុណ្ណោះ​ដោយ​កើនឡើង​១០​ភាគរយ​ធៀប​នឹង​ទំហំ​៣,១១​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ក្នុង​រយៈពេល​ដូច​គ្នា​កាលពី​ឆ្នាំ​មុន ។

ស្ថិតិ​បាន​បន្ត​ទៀត​ថា ទន្ទឹម​នឹង​នោះ ការ​នាំ​ចូល​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ពី​ប្រទេស​ជា​សមាជិក​អាស៊ាន​នានា​វិញ គឺ​មាន​មាន​តម្លៃ​រហូត​ដល់​ទៅ​៧,០៦​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​កើនឡើង​១២,៥ ភាគរយ​ធៀប​នឹង​អ្វី​ដែល​អាស៊ាន​នាំ​ចេញ​មក​កាន់​កម្ពុជា ចំនួន ៦,២៧ ពាន់​លាន​ដុល្លារ កាលពី​រយៈពេល​ដដែល នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៣ ។
តាម​ស្ថិតិ​នេះ​ឱនភាព​ពាណិជ្ជកម្ម​របស់​កម្ពុជា​ជាមួយនឹង​បណ្តា​ប្រទេស​នៅ​ក្នុង​ប្លុក​អាស៊ាន គឺ​មាន​ទំហំ​ដល់​ទៅ​៣,៦៣​ពាន់​លាន​ដុល្លារ ឃើញ​ថា គឺជា​ទំហំ​ឱនភាព​ធំ​គួរសម ។

ម្យ៉ាងវិញទៀត កំណើន​ការ​នាំ​ចេញ​របស់​កម្ពុជា​កើន​តែ​មាន​ត្រឹម​១០​ភាគរយ ស្រប​ពេល​ដែល​កំណើន​ការ​នាំ​ចូល គឺ​មាន​ដល់​ទៅ​១២,៥​ភាគរយ ដូច្នេះ​ឱនភាព​នេះ នៅ​តែ​មាន​និ​ន្ន​ការ​រីក​បន្ថែម​ទៀត នៅ​ពេល​អនាគត​ដែល​ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ គួរតែ​ដុតដៃដុតជើង​ទាញ​ទម្លាក់​ទំហំ​នៃ​ឱនភាព​នេះ ឲ្យ​រួម​តូច​ឲ្យ​បាន​ឆាប់​និង​ជា​ប្រចាំ ដើម្បី​ឈាន​ទៅ​លុប​បំបាត់​ឱនភាព​ពាណិជ្ជកម្ម នៅ​ពេល​ខាង​មុខ​ៗ ។

តើ​ហេតុ​អ្វី​បានជា​កម្ពុជា​មាន​ឱនភាព​ពាណិជ្ជកម្ម​ជាមួយនឹង​អាស៊ាន នៅ​ក្នុង​កម្រិត​ដល់​ទៅ​ជាង​៣,៦៣ ពាន់​លាន​ដុល្លារ​បែប​នេះ ? ចម្លើយ គឺ​ងាយ​យល់​ទេ គឺ​ដោយសារ​តែ​កម្ពុជា​នៅ​ខ្វះខាត​ផលិតផល​ដែល ត្រូវ​នឹង​ទីផ្សារ​នៅ​ក្នុង​តំបន់ ខណៈ​ដែល​គេ​សំបូ​រហើយ​គេ​ក៏​បង្ហូរ​ផលិតផល​របស់​គេ​មក​ហូរ​ចូល​មក​កាន់​ទីផ្សារ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​បែប​នេះ​ទៅ ។

មក​ដល់​ពេល​នេះ​ផលិតផល​ចម្បង ដែល​កម្ពុជា​អាច​មាន​លទ្ធភាព​នាំ​ចេញ​ទៅ​កាន់​ទីផ្សារ​អាស៊ាន​ដែល​មាន ប្រ៊ុ​យ​ណេ ឥណ្ឌូ​នេ​ស៊ី ឡាវ ម៉ា​ឡេ​ស៊ី មី​យ៉ា​ន់​ម៉ា ហ្វី​លី​ពី​ន សិង្ហ​បុរី ថៃ និង​វៀតណាម គឺ​មាន​តែ​កសិកម្ម និង​ផលិតផល​មិន​ទាន់​សម្រេច ស្រប​ពេល​ដែល​ប្រទេស​នានា​សម្រុក​នាំ​ចូល​ផលិតផល​របស់​គេ​សព្វ​យ៉ាង​ចូល​មក​ក្នុង​ទីផ្សារ​នៅ​កម្ពុជា តាំងពី​ម្ហូបអាហារ បន្លែ ផ្លែ​ឈើ ត្រី​សាច់ របស់របរ​ប្រើប្រាស់ ស្បែកជើង គ្រឿងសំណង់ គ្រឿង​អេ​ឡិច​ត្រូ​និក ភេសជ្ជៈ គ្រឿង​កំប៉ុង ប្រេងឥន្ធនៈ គ្រឿង​ម៉ាស៊ីន យានយន្ត ពោល គឺ​សព្វ​យ៉ាង ។

ផលិតផល​ដែល​កម្ពុជា​អាច​នាំ​ចេញ​ទៅ​ទីផ្សារ​នៅ​អាស៊ាន គឺ​មាន​ស្រូវ អង្ករ ដំឡូង​មី ម្សៅ​មី កៅស៊ូ គ្រឿងទេស ហើយ​ថ្មី​ៗ​នេះ គឺ​ឃើញ​មានការ​នាំ​ចេញ​ផលិតផល​សំបក​កង់ អាច​មាន​កង់​… ខណៈ​ដែល​យើង​ត្រូវ​នាំ​ចូល​ពី​គេ​វិញ​ទាំង​ត្រី ទាំង​សាច់ ទាំង​បន្លែ និង ផលិតផល​កៃ​ច្នៃ​សម្រេច​ជា​ច្រើន​មុខ ។

ការ​នាំ​ចេញ​នូវ​ផលិតផល​កសិកម្ម​នៅ​ក្នុង​ទម្រង់​ជា​ផលិតផល​មិន​ទាន់​កែ​ច្នៃ​បែប​នេះ គឺ​ពិតជា​ការ​ខាតបង់ ដ៏​គួរសម​សម្រាប់​កម្ពុជា ពីព្រោះ​ការ​នាំ​ចេញ​ផលិតផល​ជា​វត្ថុធាតុដើម នេះ​ច្រើន​មាន​តម្លៃ​ថោក​ជាង​ផលិតផល​កែ​ច្នៃ​ហើយ​ខ្លាំង​ណាស់ ។ ក្រៅពី​នេះ​ការ​ដែល​កម្ពុជា​នាំ​ចេញ​ផលិតផល​មិន​កែ​ច្នៃ​បែប​នេះ បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​កម្ពុជា​ប្រឈម​មុខ​នឹង​ការ​បាត់បង់​តម្លៃបន្ថែម​ជា​ច្រើន ពី​សង្វា​ក់​ផលិតកម្ម​នៃ​ការ​កែ​ច្នៃ និង​ការ​ខាតបង​កម្លាំង​ពលកម្ម​ផង​ដែរ ។ ការ​នាំ​ចេញ​ផលិតផល​ដែល​មិន​ទាន់​កៃ​ច្នៃ​នៅ​ក្នុង​ទម្រង់​ជា​វត្ថុធាតុដើម គឺ​មាន​បរិមាណ​ច្រើន តែ​បាន​តម្លៃ​ថោក ស្រប​ពេល​ដែល​ការ​នាំ​ចូល​ផលិតផល​កៃ​ច្នៃ​ហើយ មាន​បរិមាណ​តិច​ទេ ប៉ុន្តែ​តម្លៃ​ដែល​គេ​ទទួល​បាន ពី​យើង​នោះ​គឺ​ច្រើន ។

ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​បញ្ហា​នេះ មិនមែន​រាជរដ្ឋាភិបាល​មិនដឹង​នោះ​ទេ គឺ​ដឹង គ្រាន់តែ​នៅ​មិន​ទាន់​អា​ចរក​មធ្យោបាយ​ឆ្លើយ​តប​ដ៏​សម​ស្រប​នៅឡើយ ស្រប​ពេល​ដែល​ការ​វិនិយោគ​លើ​ការ​កៃ​ច្នៃ​ផលិតផល​សម្រេច ដើម្បី​នាំ​ចេញ មិនសូវ​ផុលផុស ហើយ​មិនសូវ​មាន​អ្នក​ចាប់អារម្មណ៍ ទោះបីជា​មានការ​លើកទឹកចិត្ត ឲ្យ​ពួក​គេ​មក​ជា​បន្តបន្ទាប់​ក៏​ដោយ​ចុះ ។

នៅ​ក្នុង​ស្ថានភាព​បែប​នេះ ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ​ដែល​មាន​តាំងពី​ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ក្រសួង​ឧស្សាហកម្ម ក្រសួងកសិកម្ម ក្រុមប្រឹក្សា​អភិ​វ​ឌ្ឈ​ន៍​កម្ពុជា​ជាដើម ត្រូវ​ធ្វើការ​ឲ្យ​បាន​ខ្លាំងក្លា​បន្ថែម​ទៀត​ធ្វើ​យ៉ាងណា ជំរុញ​និង​ធ្វើ​ពិពិធ​កម្ម​ទីផ្សារ និង​ពង្រីក​សមត្ថភាព​កៃ​ច្នៃ​ផលិតផល ។ ប្រសិនបើ​មិន​ខំ​ទេ​ឱនភាព​ពាណិជ្ជកម្ម​នៅ​តែ​ខ្ពស់ ពោល គឺ​ទំនិញ​ពី​គេ​ហូរ​ចូល​មក​យើង​ពេញ​ស្រុក តែ​យើង​គ្មាន​អ្វី​ហូរ​ទៅ​កាន់​គេ​ច្រើន​ឡើយ ក្រៅពី​ផលិតផល​កសិកម្ម​ដែល​នាំ​ចេញ​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រពៃណី​ទៅ​ហើយ ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ