ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ភ្នំ​គូលែន​ជា​ទី​កំណើត​នៃ​អា​ណា​ចក្រ​អង្គរ​

6 ខែ មុន
  • សៀមរាប

ខេត្ត​សៀម​រាប​ ៖ ភ្នំ​គូលែន មានឈ្មោះ​ជា​ផ្លូវការថា«​ឧទ្យាន​ជាតិ​ព្រះ​ជ័យ​វរ្ម​័ន​-​នរោត្តម ភ្នំ​គូលែន​» ​

ខេត្ត​សៀម​រាប​ ៖ ភ្នំ​គូលែន មានឈ្មោះ​ជា​ផ្លូវការថា«​ឧទ្យាន​ជាតិ​ព្រះ​ជ័យ​វរ្ម​័ន​-​នរោត្តម ភ្នំ​គូលែន​» ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុងឃុំខ្នងភ្នំ ស្រុក​ស្វាយ​លើ និងស្រុក​វ៉ា​រិ​ន ចម្ងាយប្រមាណ​ ៦០គីឡូម៉ែត្រ​ពី​ក្រុង​សៀមរាប និង​ប្រហែល ២៥​គីឡូម៉ែត្រ​ពី​ប្រាសាទបន្ទាយស្រី​ ។ ​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ភាគច្រើន​ ដែលទៅ​ទស្សនា​ខេត្តសៀមរាប កម្រ​នឹង​រំលង​​រមណីយដ្ឋាន​ទេសចរណ៍​បែប​ធម្មជាតិ និង​​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ​នេះ​ណាស់ ដោយ​នាំ​គ្នា​ទៅ​ទស្សនា​សួន​កេស​រកូល​​ជើងភ្នំ​គូលែន​ ពើង​តាខុ លិង្គ​១០០០​ ទឹកជ្រោះ​ ព្រះ​អង្គ​ធំ​ ជំរំ​យុវជន ព្រះ​ក្រាល​ ស្រះ​ដំរី​ ប្រាសាទ​ក្របី​ក្រាប​ អារាម​រោង​ចិន​ ពើង​ត្បាល់​ ទំនប់​ថ្នល់​ដាច់ និង​ទស្សនា​​ថ្ងៃ​លិចផង​ដែរ ​។

​ការ​វិល​ត្រឡប់​ទៅ​កាន់​សម័យកាល​ដ៏​រុងរឿង​អស្ចារ្យ អតីត​រាជធានី​បុរាណម​ហិ​ន្ទ្រ​ប​ព៌​តនា​ដើម​សតវត្ស​ទី​៩ ភ្នំ​គូលែន​»​មាន​ភាព​ល្បីល្បាញ​ផ្នែក​វប្បធម៌​ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង​ជា​រាជធានី​ដំបូង​គេ​នៃ​អាណាចក្រ​អង្គរ ដែល​តំណាង​ឱ្យ​សុខ​សន្តិភាព និង​ការ​បង្រួបបង្រួម​ជាតិ បន្ទាប់​ពី​អាណាចក្រ​ខ្មែរ​បាន​ចាក​ផុត​ពី​ការ​​​គ្រប់គ្រង​របស់​ពួក​ជ្វា និងសៀម​ ។ ជួរ​ភ្នំ​គូ​​លែន មាន​ទីតាំង​ទេស​ចរណ៍​ធម្មជាតិ និង​វប្ប​ធម៌​​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជា​ច្រើន​កន្លែង​ ។

ក្នុង​ចំណោម​ទីតាំង​ទេសចរណ៍​ល្បី​ៗ ទឹកធ្លាក់​ភ្នំ​គូលែន ទាក់ទាញ​ទេសចរ​ច្រើន​ជាងគេ ដ្បិតថា​​​ទី​នេះ​មាន​ទឹកធ្លាក់​ដ៏​ត្រជាក់​ជា​ច្រើន​ដំណាក់ និង​មាន​ទីធ្លា​ធំ​ទូលាយ ​។ អ្នកមាន​ជំនឿ តែងតែ​ចាត់​ទុក​ទឹកធ្លាក់​ភ្នំ​គូលែន និង​ទឹកធ្លាក់​ក្បាលស្ពាន ជា​កន្លែង​ដ៏​ស័​ក្ដ​ិសិទ្ធិ​សម្រាប់​ជម្រះ​អស់រឿង​សៅ
ហ្មង​ទាំងឡាយ ​។ ជា​រៀង​រាល់​រដូវ​បុណ្យ​ទាន ភ្នំ​គូលែន មាន​ទេសចរ​ច្រើនកុះករ ​។ ទេសចរ​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ តែងតែ​ងូតទឹក​នៅ​កន្លែង​ទឹកធ្លាក់​នេះ មុន​នឹង​បន្តដំណើរ​ទៅ​ទស្សនា​រមណីយដ្ឋាន​ល្បី​ៗ​ជា​ច្រើន​ទៀត​ ។

នៅ​លើ​ភ្នំ​គូលែន​ មាន​ប្រាសាទបុរាណ​ជា​ច្រើន​​បាន​លាក់ខ្លួន​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ និងភ្ញៀវ​ទេសចរ​ទាំង​អស់​ក៏​អាច​មុជទឹក​លេង​កម្សាន្ត ជាមួយនឹង​ទឹក​ធ្លាក់​ដែល​ត្រជាក់​ដូច​ទឹកអម្រឹត ។ ​នៅ​លើ​កំពូលភ្នំ​មាន​វត្ត​តូច​មួយ​ដែល​មាន​តម្កល់​់​ព្រះពុទ្ធបដិមា​១​អង្គទម្រេត​​ព្រះ​កាយ ​ដែល​ឆ្លាក់​ចេញពី​ផ្ទាំង​ថ្មភ្នំ​តែ​ម្តង គេ​ហៅថា ព្រះ​អង្គ​ធំ​ ។

គួរបញ្ជាក់​​ថា អំពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ភ្នំ​គូលែន ពិតជា​ភាព​អស្ចារ្យ​នៃ​មរតក​ដូនតាខ្មែរ ដែល​បន្សល់​ទុក​ឱ្យ​កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​ ។ លើស​​ពី​នេះ អ្នកចូលរួម​ក៏​បាន​ស្វែង​យល់​ពី​ជីវភាព​​រស់នៅ​របស់​ប្រជាជន និង​សហគមន៍ រួម​​ទាំង​វប្ប​ធ​ម៌​ និង​ធម្មជាតិ​នៅ​លើ​ភ្នំ​គូលែន​ផងដែរ ។

ជាមួយ​គ្នា​នេះ​ ដំណើរ​កម្សាន្ត​នេះក៏​ជា​ការ​ចូលរួម​ចំណែក​គាំពារ​ថែរក្សា​ធនធានធម្មជាតិ តាម រយៈ​ការ​ពង្រីក​កញ្ចប់​ទេសចរណ៍​ក្នុងស្រុក ដើម្បី​លើកស្ទួយ​ជីវភាព​របស់​ប្រជាជន​រស់នៅ​លើ​ខ្នងភ្នំ​គូ​លែន​ថែមផង​ ​។

ភ្នំ​គូលែន គឺជា​ជួរ​ភ្នំ​តូច​មួយ​ដែល​មាន​កម្ពស់​ខ្ពស់​ល្មម​ ​ស្ថិត​នៅ​ភាគ​ខាងត្បូង​ជួរ​ភ្នំ​ដង​រែក​ ។ ភ្នំ​នេះលាតសន្ធឹង​ប្រវែង​ប្រហែល ៤០​គីឡូម៉ែត្រ ពី​ប៉ែក​ពាយ័ព្យ ទៅ​ខាង​អាគ្នេយ៍ ដែល​មាន​ចម្ងាយ​
ប្រហែល ៤៨​គីឡូម៉ែត្រ នៅ​ខាងជើង​ក្រុង​សៀមរាប​ ។ កំពូលភ្នំ​ទាំងអស់​មាន​កម្ពស់​ប្រហាក់​ប្រហែល​គ្នា ដែល​មាន​កម្ពស់​ជា​មធ្យម ៤០០​ម៉ែត្រ​ ។ កំពូល​ដែល​ខ្ពស់​បំផុត​ គឺ​មានកម្ពស់​ ៤៨៧​ម៉ែត្រ​ ។

ភ្នំ​គូលែន​មានឈ្មោះ​ដើម​​«​ម​ហិ​ន្ទ្រ​បព៌ត» ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ចាត់ទុកជា​ទីតាំង​កំណើត​នៃ​អា
ណា​ចក្រ​អង្គរ​ ។ ភ្នំ​គូលែន​ ក៏​ជា​កន្លែង​ដែល​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​២ ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ពិធី​ទេវរាជ និង​ប្រកាស​ឯករាជ្យ​ពី​ប្រទេស​ជ្វា​ក្នុង​ឆ្នាំ​៨០២ ​ជា​ពេលដែល​សម័យ​អង្គរ​កើតឡើង ​។ ភ្នំ​នេះ​ជាទី​ក្រុង​របស់​ចក្រភព​ខ្មែរ​ឬ​អាណាចក្រ​ខ្មែរ​ដំបូង​គេ​ជិត​កន្លះ​សតវត្សរ៍ មុន​ពេល​ប្តូរ​ទៅ​ហិរិ​ហ​រា​ល័យ ដែល​ឥ​ឡូវនេះ​ហៅ​ថា​«​រលួស​»​ ។

តាម​ភូមិសាស្ត្រ មួយ​ផ្នែក​ធំ​នៃ​ភ្នំ​គូលែន​គឺជា​ថ្មភក់​ ។ ហេតុ​ដូចនេះ​ហើយ ទើបវា​មាន​សារៈសំខាន់​​ជា​ខ្លាំង​ក្នុង​អាណាចក្រ​ខ្មែរ ដោយ​បាន​ផ្ដល់​នូវ​វត្ថុធាតុដើម​ក្នុង​ការ​សាង​សង់​សំណង់​ផ្សេង​ៗ រួម​មាន​ទាំង​ប្រាសាទ​ជា​ច្រើន​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ​ ។ ចំពោះ​ប្រភព​សំខាន់​ជាងគេ គឺ​ស្ថិត​នៅ​ប៉ែក​អាគ្នេយ៍​នៃ​ភ្នំ​ ។

បើ​តាម​ធម្មជាតិវិទូ​បារាំង​ឈ្មោះ ​ហង់​រី មូ​ហូត ដែល​បាន​ទៅ​ដល់​ភ្នំ​គូ​លែន​នៅ​ពាក់កណ្តាល​សតវត្សរ៍​ទី​១៩ បាន​ចាត់​ទុក​ភ្នំ​នេះ​ថា​ជា​ខ្ពង់រាប ដោយសារ​ខ្នងភ្នំ​មាន​សណ្ឋាន​ជា​វាលទំនាប ដែល​មាន​វិសាលភាព​ធំ​ល្វឹងល្វើយ​លាតសន្ធឹង​តាម​បណ្តោយ​ជួរ​ភ្នំ និង​គ្របដណ្តប់​ទៅ​ដោយ​ព្រៃ​ក្រាស់ ហើយ​មាន​កម្ពស់​ប្រែប្រួល​ពី​ ៣០០​ម៉ែត្រ​ទៅ​ ៤០០​ម៉ែត្រ និង​មាន​បណ្តោយ​ប្រវែង ៣៨​គីឡូម៉ែត្រ​ ។

ភ្នំ​គូលែន​ ជាទី​តាំង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដ៏​សំខាន់​មួយ ដែល​បាន​បន្សល់​ទុក​នូវ​ប្រាសាទបុរាណ និង​ស្ថានីយបុរាណ​ជា​ច្រើន​កន្លែង​រួម​ទាំង​សហគមន៍​មនុស្ស​ផង​ដែរ​ ។ ម្យ៉ាងទៀត​ ភ្នំ​នេះ​បាន​ក្លាយជា​ប្រធានបទ​ដ៏​សំខាន់​សម្រាប់​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ទាំងឡាយ ចាប់តាំងពី​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៩ រហូត​ដល់​ពេល​បច្ចុប្បន្ន ក្នុង​នោះ​យើង​ឃើញ​មានការ​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ និង​វិភាគ​ទៅ​លើ​សំណង់​បុរាណ វត្ថុ​សិល្បៈ សិលាចារឹក ព្រៃឈើ និង​ប្រព័ន្ធ​ផ្លូវ​ទឹក​ធម្មជាតិ​នានា​ ។ មាន​ប្រាសាទ​ប្រហែល ២០​ ត្រូវ​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​លើ​ភ្នំ​នេះ ​។

​ជំនឿ​របស់​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ចំពោះ​ភ្នំ​គូលែនដ៏​មហា​អស្ច​ារ្យ​ភ្នំ​គូលែន ត្រូវ​បាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ចាត់​ទុក​ថា ជា​ភ្នំ​សក្ការបូជា​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា ហើយ​ក៏​ជា​កន្លែង​ដែល​ជាទី​ពេញ​និយម​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ធម្ម​យាត្រា​ក្នុង​ចន្លោះ​ពេល​ចុង​ស​ប្តា​ហ៍​នៃ​ពិធីបុណ្យ​។ ភ្នំ​នេះ​ ជា​កន្លែង​ដែល​មាន​តួនាទី​ដ៏​សំខាន់នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចក្រភព​ខ្មែរ​ ។

នៅ​លើ​កំពូលភ្នំ​ មាន​វត្ត​តូច​មួយ​ដែល​មាន​តម្កល់​​ព្រះពុទ្ធ​បដិមា១​អង្គ​ទម្រេត​ព្រះ​កាយ​ដែល​ឆ្លាក់​ចេញពី​ផ្ទាំង​ថ្មភ្នំ​តែ​ម្តង​ ។ រីឯ​នៅ​ជម្រាល​ភ្នំ​ មាន​ទី​សក្ការៈ​តូច​មួយ​ដែល​នៅ​ទីនោះ​គេ​ឱ្យឈ្មោះ​ថា​«ទឹក​ជប់​» គឺជា​កន្លែង​ដែល​ទឹក​ផុស​ចេញពី​ក្នុង​ថ្ម ហើយ​ត្រូវ​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​ទឹក​ព្រះ​ដោយហេតុ​ទឹកនោះ​ផុស​ចេញពី​ភ្នំ​សក្ការបូជា​ ។

រឿងរ៉ាវ​ទាក់ទង​នឹង​ភ្នំ​គូលែន​ ត្រូវ​បាន​អ្នកស្រុក​ដែល​ចេះ​ចាំ​ត​ៗ​គ្នា តំណាល​​ថា វា​ជា​កោះមួយ​ស្ថិត​នៅ​កណ្តាល​សមុទ្រ ដែល​សំពៅ​ទាំងឡាយ​តែង​មក​ចូល​ចត​នៅ​ទីនោះ ជា​ពិសេស សំពៅ​មក​ពីចិន ​។ រឿងរ៉ាវ​បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា នៅ​ថ្ងៃមួយ​ ហេតុការណ៍​អាក្រក់​បាន​កើតឡើង គឺ​ការ​កើត​មាន​ព្យុះ​យ៉ាងខ្លាំង​​បោកបក់ ធ្វើ​ឲ្យ​សំពៅ​ចិន​លិច​នៅ​ទីនោះ ។ តាម​រយៈ​រឿងព្រេង​និទាន​នេះ អ្នកស្រុក​បាន​សន្និដ្ឋាន​ត​ៗ​គ្នា​ថា រុក្ខជាតិ​ទាំងឡាយ​ដែល​មាន​ដុះនៅ​លើ​ភ្នំ​នោះ ​កើត​មាន​ដោយសារ​ពូជ​នៃ​ធញ្ញជាតិ​ផ្សេង​ៗ ដែល​បាន​ដឹក​តាម​សំពៅ​ចិន និង​លិច​នៅ​ទីនោះ ក្នុង​នោះ​មានពូជ «​គូលែន​» ជាដើម ។

កាលណា​គេ​និយាយ​អំពី​បុរាណ​ស្ថាន «​ភ្នំ​គូលែន​» គេ​តែង​រំឭក​ដល់​ស្នា​ព្រះ​ហ​ស្ត​របស់ ព្រះបាទជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​២ ដែល​ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​ដ៏​ល្បីល្បាញ​មួយ​ព្រះ​អង្គ ក្នុង​សម័យកាល​នៃ​ចក្រ​ភព​ខ្មែរ ​។ ព្រះ​អង្គទ្រង់​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​មានការ​ផ្លាស់​​ប្តូរ​ថ្មី​មួយ​នៅ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​គ្រប់គ្រង​សង្គម​ខ្មែរ ក៏​ដូច​ជា​ខាង​ផ្នែក​ជំនឿ​សាសនា​ផង​​ដែរ ។ ព្រឹត្តិការណ៍​ដែល​បាន​កើតឡើង​នា​ពេល​នោះ បាន​​ដក់​​ជាប់​​ក្នុង​​ផ្នត់​គំនិត​​នៃ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ក៏​ដូច​ជា​ប្រជារាស្រ្ត​ខ្មែរ​ទាំងឡាយ ហើយ​កិត្តិនាម​របស់​​ព្រះ​អង្គ​ក៏​មាន​ភាព​ល្បី​រន្ទឺ នៅ​សម័យកាល​ក្រោយ​ៗ​មក ។

ចាប់តាំងពី​រាជ​្យព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​២​នេះ​តទៅ ចក្រភព​ខ្មែរ​បាន​ក្លាយទៅជា​អាណាចក្រ​ដ៏​រឹង​មាំ និង​មាន​ទំហំ​ធំ ដោយ​ស្ថិត​ក្រោម​អំណាច​នៃ​ព្រះរាជា​តែ​មួយ​អង្គ​គត់ ។ ប៉ុន្តែ បន្ទាប់​ពី​បាន​គង់នៅ​មួយ​រយៈពេល លើ​រាជធានី​ភ្នំ​គូ​លែន ព្រះបាទ​ជ័យ​វ​រ្ម​ន័​ទី​២ ទ្រង់​បាន​យាងចុះ​មក​គង់​នៅ​រាជធានី​«​ហរិ​ហ​រា​ល័យ​»​សា​ជា​ថ្មី ដែល​មាន​ទីតាំង​ស្ថិត​នៅ​តំបន់​រលួស​សព្វថ្ងៃ ។ ព្រះ​អង្គបាន​គង់នៅ​​ហរិ​ហ​រា​ល័យ រហូត​ដល់​ចូល​ទិវង្គត ។ ក្រោយ​​ពេល​ព្រះ​អង្គចូលទិវង្គត​ទៅ ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​២​ទទួល​​បាន​មរណនាម​ថា «​បរមេ​សូរ» (​បរម​+​ឥសូរ​) មាន​ន័យ​ថា វិញ្ញាណក្ខន្ធ​របស់​ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ទៅ​សោយសុខ​នៅ​ស្ថាន​ព្រះ​ឥសូរ ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ