ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture
  • ភ្នំពេញ

រាជធានី​ភ្នំពេញ ៖ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ប្រទេស​យើង​បាន​កើតឡើង​រៀងរាល់ថ្ងៃ បណ្តាល​ឱ្យ​ស្លា​.​ប់​ជា​មធ្យម​៤ ទៅ​៥​នាក់ និង​របួស​ជាង​១០​នាក់​ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ​ៗ ។ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ភាគច្រើន​កើត​លើ​អ្នកបើកបរ និង​ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​ម៉ូតូ ។…

រាជធានី​ភ្នំពេញ ៖ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ប្រទេស​យើង​បាន​កើតឡើង​រៀងរាល់ថ្ងៃ បណ្តាល​ឱ្យ​ស្លា​.​ប់​ជា​មធ្យម​៤ ទៅ​៥​នាក់ និង​របួស​ជាង​១០​នាក់​ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ​ៗ ។ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ភាគច្រើន​កើត​លើ​អ្នកបើកបរ និង​ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​ម៉ូតូ ។ មូលហេតុ​ស្ទើរតែ​ទាំងអស់​បង្ក​ឡើង​ដោយ​មនុស្ស គឺជា​អ្នកបើកបរ​តែ​ម្តង ។ ដូច្នេះ​យើង​ត្រូវ​ដោះស្រាយ កត្តា​មនុស្ស​នេះ​ជា​មុន​តាម​រយៈ​ការ​អប់រំ ការ​ពិន័យ និង​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​តាម​ច្បាប់​កំណត់ ។

របាយការណ៍​របស់​អគ្គស្នងការដ្ឋាន​នគរបាល​ជាតិ​បង្ហាញ​ថា ក្នុង​រយៈពេល​មួ​យស​ប្ដា​ហ៍​នៅ​ដើមឆ្នាំ​២០២៤ គិត​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១ មក​រា ដល់​ថ្ងៃ​ទី​៧ ខែមករា ឆ្នាំ​២០២៤ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស​បាន​កើតឡើង​សរុប​ចំនួន​៧៥​លើក បណ្ដាល​ឲ្យ​ស្លា​.​ប់​៣១​នាក់ និង​រង​របួស​១០១​នាក់ ។ ក្នុង​នោះ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​កើតឡើង​ច្រើន​ជាងគេ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១ ខែមករា ដែល​ជា​ថ្ងៃ​ឈប់​សម្រាក និង​ចូល​ឆ្នាំ​សកល​ដែល​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស​រហូត​ដល់​១៨​លើក បណ្តាល​ឱ្យ​ស្លា​.​ប់​៩​នាក់ និង​របួស​២៤​នាក់ ។

ចំណែក​មូលហេតុ ដែល​នាំ​ឱ្យ​កើត​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ត្រូវ​បាន​ប៉ូលិស​កត់ត្រា​ថា បង្ក​ឡើង​ដោយសារ​តែ​កត្តា​មនុស្ស គឺ​អ្នក​ប្រើប្រាស់​យានយន្ត​ដែល​បាន​បើកបរ​លឿន មិន​គោរព​សិទ្ធិ​ប្រជែង​គ្រោះថ្នាក់ និង​បើកបរ​ក្នុង​ស្ថានភាព​ស្រវឹង ជាដើម ។

មិន​ខុស​ពី​ឆ្នាំ​២០២៣ នោះ​ទេ ករណី​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង​នៅ​តែ​ជា​ប្រធានបទ​ដ៏​ក្តៅ​គគុក ជា​ពិសេស​កើត​លើ​អ្នក​ប្រើប្រាស់​ម៉ូតូ​តែ​ម្ដង គឺ​ជួប​គ្រោះថ្នាក់​ច្រើន​ជាងគេ​ដដែល ។ ជា​ទិស​ដៅ​អាទិភាព ក្រសួងមហាផ្ទៃ​បាន​ដាក់​បញ្ហា​ចរាចរណ៍​ជា​ទិស​ដៅ​អាទិភាព​ក្នុង​ចំណោម​ទិស​ដៅ​អាទិភាព​ទាំង​៦ របស់​ក្រសួងមហាផ្ទៃ​នៅ​ក្នុង​អាណត្តិ​ទី​៧​នេះ ។ នេះ​បើ​តាម​អ្នកនាំពាក្យ​រង​ក្រសួងមហាផ្ទៃ លោក ទូច សុ​ឃៈ ។

អ្នកនាំពាក្យ​រង​រូប​នេះ បាន​ទទួលស្គាល់​ថា ចំនួន​អ្នក​ស្លា​.​ប់ និង​រង​របួស​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​តែ​បន្ត​កើតឡើង​ពី​មួយ​ថ្ងៃ​ទៅ​មួយ​ថ្ងៃ​ដែល​ក្នុង​នោះ​បណ្ដាល​មក​ពី​ការ​បើកបរ​ធ្វេសប្រហែស បើកបរ​ក្នុង​ស្ថានភាព​ស្រវឹង បើកបរ​លើស​ល្បឿន​កំណត់ មើល​ស្រាល​ស្ថានការណ៍ ការ​ចង់​ចាញ់​ចង់​ឈ្នះ មិន​យោគយល់​គ្នា​លើ​ដងផ្លូវ ។ ជា​រួម​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​យើង​កើតឡើង​ដោយសារ​តែ​កង្វះ​ការ​ឈ្វេងយល់ និង​គោរព​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ជាដើម ។​ល​។ ដែល​ទាមទារ​ឱ្យ​មានការ​ចូលរួម​ព្រម​គ្នា ដើម្បី​ដោះស្រាយ ។

ករណី​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៣ នៅ​កម្ពុជា​បាន​កើនឡើង​១១% បើ​ធៀប​នឹង​ឆ្នាំ​២០២២ ដែល​វា​នៅ​តែ​បង្កក្តី​ព្រួយបារម្ភ​នៅ​ក្នុង​សង្គម និង​ធ្វើ​ឱ្យ​កម្ពុជា ខាតបង់​សេដ្ឋកិច្ច​ជាង​៤០០​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ ។ នេះ​បើ​តាម​ក្រសួង​សាធារណការ និង​ដឹក​ជញ្ជូន ។

របាយការណ៍​ដដែល​បង្ហាញ​ថា ឆ្នាំ​២០២៣ នៅ​កម្ពុជា មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស​ជាង​៣០០០​ករណី ដែល​កើនឡើង​១១% បើ​ធៀប​នឹង​ឆ្នាំ​២០២២ ដែល​មាន​ប្រមាណ​២៩៧០​ករណី ។ ក្នុង​ឆ្នាំ​២០២៣ ចំនួន​អ្នក​ស្លា​.​ប់​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​មាន​ជាង​១៥០០​នាក់ ដែល​ថយ​ចុះ ៧%​។ ចំណែក​អ្នក​រង​របួសធ្ងន់​មាន​ជាង​២៧០០​នាក់ ដែល​កើនឡើង ៧%​។ អ្នក​រង​របួសស្រាល​មាន​ជាង​១៧០០​នាក់ ដែល​កើនឡើង​២១% ។ ក្នុង​ឆ្នាំ ២០២៣ ជា​មធ្យម ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ​មនុស្ស​យ៉ាងតិច​៥​នាក់​ស្លា​.​ប់ និង​ជាង​១០​នាក់ រង​របួសធ្ងន់ នៅ​ក្នុង​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស ។ មូលហេតុ​ដែល​បណ្ដាល​ឱ្យ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ នៅ​តែ​បន្ដ​កើត​មាននៅ​កម្ពុជា​យើង ដោយសារ​តែ​ប្រជាពលរដ្ឋ​បើកបរ​លឿន មិន​គោរព​សិទ្ធិ បត់​ជែង​មិន​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន និង​ជិះ​បញ្ច្រាសទិស​ផ្លូវ​ជាដើម ។ ក្រៅពី​កត្តា​មនុស្ស​ក៏​មាន​កត្តា​យានយន្ដ និង​កត្តា​ផ្លូវ រួម​ផ្សំគ្នា​ផង​ដែរ ។

អ្នកជំនាញ កត់​សម្គាល់ថា គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​កើតឡើង​ដោយសារ​កត្តា​មនុស្ស​ច្រើន​ជាងគេ គឺ​រហូត​ដល់​៩៦% ទៅ​៩៧% ដោយ​ក្នុង​នោះ​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ឥរិយាបថ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ដូច​ជា ការ​បើកបរ​លើស​ល្បឿន​កំណត់ បើកបរ​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​គ្រឿង​ស្រវឹង និង​ការ​ប្រើប្រាស់​ថ្នាំ ឬ​ការ​បើកបរ​ដោយ​អាកា​រៈ​អស់កម្លាំង ការ​បត់​ជែង​យានយន្ត​ធ្វេសប្រហែស​ជាដើម ។ ក្នុង​នោះ ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​គ្រឿង​ស្រវឹង​យ៉ាង​ទូលំទូលាយ នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ក៏​ជា​ឫសគល់​ចម្បង ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នេះ​ផង​ដែរ ។

ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​យើង ទាំង​ពលរដ្ឋ ទាំង​សាលារៀន ទាំង​អាជ្ញាធរ និង​ក្រសួង​ពាក់ព័ន្ធ​នានា​ត្រូវ​តែ​យកចិត្តទុកដាក់ និង​ដោះស្រាយ​រួម​គ្នា​ព្រោះថា ពលរដ្ឋ​មួយ​ចំនួន​មិន​ទទួលស្គាល់​ថា ខ្លួន​ខ្វះខាត​ចំណេះដឹង​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​ប្រើប្រាស់​ផ្លូវ និង​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​នោះ​ទេ ។

ក្នុង​នោះ ការ​បញ្ចូល​មេរៀន​ចរាចរណ៍​នៅ​តាម​សាលារៀន ក៏​ជា​ជ្រុង​មួយ ដែល​អាច​ចូលរួម​កាត់​បន្ថយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ផង​ដែរ ។ មេរៀន​ចរាចរណ៍​ដាក់​បញ្ចូល​តាំងពី​ថ្នាក់​ម​តេ​យ្យ បឋម​សិក្សា រហូត​ដល់​ចប់​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ ។ សព្វថ្ងៃ សិស្សសាលា ចាប់ពី​ថ្នាក់​បឋម​មួយ​ចំនួន​បាន​បើកបរ​ម៉ូតូ​ដោយ​ខ្លួនឯង ទាំង​មិនដឹង​ពី​ស្លាក​សញ្ញា​ចរាចរណ៍​ពី​ច្បាប់​ចរាចរណ៍ និង​មិន​ទាំង​ស្គាល់ផ្លូវ​ផង ។

ប្រជាជន​មួយ​ចំនួន ពិសេស​យុវជន​ជា​ច្រើន​ផង​មិន​ទាំង​ស្គាល់​ច្បាប់​ចរាចរណ៍ និង​ទាំង​ស្គាល់​ស្លាក​សញ្ញា​ចរាចរណ៍​ឡើយ ។ សូ​ម្បី​តែ​និស្សិត​មហាវិទ្យាល័យ​ខ្លះ ក៏​មិនដឹង​ពី​ស្លាក​សញ្ញា​ចរាចរណ៍ និង​ភ្លើង​សញ្ញា​ចរាចរណ៍​ដែល​ពេល​ណា ត្រូវ​ដើរ​ឆ្លងផ្លូវ?ហើយ​ត្រូវ​ដើរ​លើ​គំនូសកាត់​ទទឹង​ផ្លូវ​សម្រាប់​ថ្មើរជើង​នោះ​ទេ​។

ចំណែក​ប្រជាពលរដ្ឋ​សាមញ្ញ​វិញ ក៏​ដឹង​តែ​ជិះ​ម៉ូតូ​ត្រឹមតែ​មួល​ហ្គែ កាច់ចង្កូត​ប៉ុណ្ណោះ ។ កុំ​ថា​ឡើយ​ត្រូវ​ពាក់មួក​សុវត្ថិភាព ដើម្បី​ការពារ​ក្បាល​នោះ គឺ​ពេល​បត់​ត្រូវ​ស៊ី​ញ៉ូ​មុន ហើយ​មើល​ឆ្វេង​ស្តាំ ក៏​មិន​ទាំង​ងាក​មើល ឬ​ក៏​មើល​កញ្ចក់​មើល​ក្រោយ​ផង ។ នេះ​ហើយ​ជា​មូលហេតុ​ដែល​អ្នកបើកបរ​មួយ​ចំនួន​មិន​ចូល​រៀន​បើកបរ​ឱ្យ​បាន​ត្រឹមត្រូវ ហើយ​សប្បាយ​នឹង​ការ​លើកលែង​មិន​ឱ្យ​មាន​បណ្ណ​បើកបរ​សម្រាប់​អ្នកបើកបរ​ម៉ូតូ​កម្លាំង​ក្រោម​១២៥CC​។ ដូច្នេះ​យើង​បន្ត​អង្គុយ​បក់ផ្សែង គឺ​រាប់​តួលេខ​នៃ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​រៀងរាល់ថ្ងៃ ហើយ​ក្រសួង និង​មន្ត្រី​ជំនាញ នៅ​តែ​បន្ត​ស្រែក​អំពាវនាវ​រៀងរាល់ថ្ងៃ ។

ជា​សរុប​ទៅ ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ គឺ​យើង​ម្នាក់​ៗ​ត្រូវ​ចូលរួម ពិសេស​អ្នកបើកបរ​យានយន្ត​ផ្ទាល់ ។ កូន​ៗ ត្រូវ​គ្រប់​អាយុ​១៨​ឆ្នាំ ហើយ​ឆ្លងកាត់​ការ​រៀន​បើកបរ​នៅ​សាលា​ត្រឹមត្រូវ​មិន​ថា ឡាន ឬ​ម៉ូតូ​នោះ​ទេ ។ រៀន​បើកបរ​ចប់​ត្រូវ​ចូល​ប្រឡង​ដោយ​សមត្ថភាព ដើម្បី​បាន​បណ្ណ​បើកបរ​មិនមែន​បង់លុយ​សម្រាប់​ទទួល​បាន​បណ្ណ​បើកបរ​នោះ​ទេ ។

ច្បាប់​ចរាចរណ៍ ក៏​ត្រូវ​កែ​លើ​ចំណុច​ដាក់ទោស​ចំពោះ​អ្នក​បង្ក​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ បណ្តាល​ឱ្យ​ស្លា​.​ប់​មនុស្ស ។ នោះ​គឺ​មាត្រា​៨៥ នៃ​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ផ្លូវគោក​សព្វថ្ងៃ​បាន​ចែង​ថា «​ជន​ណា ដែល​បើកបរ​ដោយ​ធ្វេសប្រហែស ខ្ជីខ្ជា មិន​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន ឬ​មិន​គោរព​កា​ព​ត្វ​កិច្ច​ដែល​បទ​ប្បញ្ញតិ​ស្តី​ពី​ចរាចរណ៍​ផ្លូវគោក​តម្រូវ បណ្ដាល​ឲ្យ​ស្លា​.​ប់​អ្នក​ដទៃ ត្រូវ​ផ្តន្ទាទោស​ដាក់​ពន្ធនាគារ​ពី​១​ឆ្នាំទៅ​៣​ឆ្នាំ ពិន័យ​ជា​ប្រាក់​ពី​៤០០០០០០ (​បួន​លាន​)​រៀល ទៅ​១៥ ០០០ ០០០ (​ដប់​ប្រាំ​លាន​) រៀល​»​។

ដូច្នេះ​ត្រូវ​កែ​ត្រង់​មាត្រា ៨៥ នៃ​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ផ្លូវគោក ដោយ​កំណត់​ទោស​ជាប់​ពន្ធនាគារ​យ៉ាងតិច​១០​ឆ្នាំ ហើយ​ពិន័យ​ជា​ប្រាក់​ឱ្យ​ច្រើន ។ ក្រៅពី​នោះ ត្រូវ​អនុវត្ត​ឱ្យ​បាន​ដូច​ការ​ប្រកាស​របស់​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី សម្តេច​ធិ​បតី ហ៊ុន ម៉ា​ណែ​ត និង​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួងយុត្តិធម៌ លោក កើត រិ​ទ្ធ កាលពី​ពេល​ថ្មី​ៗ​នេះ គឺ​ករណី​បើកបរ​ឡាន​ម៉ូតូ បុក​មនុស្ស​ស្លា​.​ប់ មិន​អាច​បង់លុយ​ដល់​ជន​រង​គ្រោះ​ហើយ រួចខ្លួន​នោះ​ទេ ។ ពោល គឺ​សំណង​ត្រូវ​តែ​សង​ហើយ តែ​ក៏​ត្រូវ​ជាប់​ពន្ធនាគារ​តាម​ច្បាប់​កំណត់ ។ បើ​ប៉ូលិស និង​តុលាការ ហ៊ាន​ដោះ​លែង​អ្នក​បង្ក​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ ដែល​បុក​មនុស្ស​ស្លា​.​ប់ គឺ​ត្រូវ​ចាប់​ប៉ូលិស និង​មន្ត្រី​តុលាការ ព្រះរាជអាជ្ញា និង​ចៅក្រម​នោះ មក​កាត់ទោស​ដាក់​ពន្ធនាគារ​ជំនួស​ជនល្មើស​វិញ ។

តទៅ​ថ្ងៃ​មុខ សង្ឃឹមថា មន្ត្រី​ជំនាញ​យើង មើលឃើញ​ពី​ចំណុច​កាត់​បន្ថយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ដោយ​មិន​អង្គុយ​បក់ផ្សែង រាប់​តែ​តួលេខ ហើយ​ស្រែក​អំពាវនាវ​ដូច​កន្លង​មក​ទៀត​ទេ ។ គ្មាន​អ្វី​យើង​ធ្វើ​មិន​បាន​ទេ​ឱ្យ​តែ​យើង​ធ្វើ​។ អ្វី​ដែល​ធ្វើ​មិន​បាន ដោយសារ​តែ​យើង​មិន​បាន​ធ្វើ​ប៉ុណ្ណោះ ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ