ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture
  • ភ្នំពេញ

ព្រែកជីក​ហ្វូ​ណ​ន​តេ​ជោ តម្លៃ​១.៧០០​លាន​ដុល្លារ ចម្ងាយ​១៨០​គីឡូម៉ែត្រ​ចេញពី​ភ្នំពេញ​ឆ្លងកាត់​ខេត្តកណ្តាល ខេត្តតាកែវ ខេត្ត​កែប និង​ខេត្តកំពត ជា​គម្រោង​ថ្មី​មិន​ដែល​មាននៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​កម្ពុជា​។ វា​នឹង​ផ្តល់​ផល​ចំណេញ​មហាសាល​ទាំង​សេដ្ឋកិច្ច សង្គម បរិស្ថាន និង

ព្រែកជីក​ហ្វូ​ណ​ន​តេ​ជោ តម្លៃ​១.៧០០​លាន​ដុល្លារ ចម្ងាយ​១៨០​គីឡូម៉ែត្រ​ចេញពី​ភ្នំពេញ​ឆ្លងកាត់​ខេត្តកណ្តាល ខេត្តតាកែវ ខេត្ត​កែប និង​ខេត្តកំពត ជា​គម្រោង​ថ្មី​មិន​ដែល​មាននៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​កម្ពុជា​។ វា​នឹង​ផ្តល់​ផល​ចំណេញ​មហាសាល​ទាំង​សេដ្ឋកិច្ច សង្គម បរិស្ថាន និង​កិត្យានុភាព​ជាតិ ។

គម្រោង​នេះ នៅ​មិន​ទាន់​អនុវត្ត​ទេ ប៉ុន្តែ​វា​បាន​ចេញដំណើរ​ហើយ ក្រោយ​ពេល​ដែល​រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​បាន​អនុម័ត​យល់ព្រម ដោយ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​នៅ​សម័យប្រជុំ​កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​១៩ ខែឧសភា ឆ្នាំ​២០២៣ ថ្មី​ៗ​កន្លង​ទៅ​នេះ ។

លោក ផៃ ស៊ី​ផា​ន អ្នកនាំពាក្យ​រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា បាន​ថ្លែង​ក្រោយ​កិច្ចប្រជុំ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ថា គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​បាន​ឯកភាព​លើ​គម្រោង​នេះ ហើយ​ក៏​បាន​ផ្ដល់​អនុសាសន៍​ណែនាំ​ឲ្យ​ធ្វើការ​សិក្សា​ឱ្យ​កាន់តែ​ស៊ីជម្រៅ​បន្ថែម​ទៀត ។

ក្រោយ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​អនុម័ត នៅ​ពេល​នេះ​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​ទន្លេមេគង្គ​កម្ពុជា កំពុង​តែ​រៀបចំ​ជូនដំណឹង​ទៅ​បណ្តា​ប្រទេស​ដែល​ជា​សមាជិក​គណៈកម្មការ​ធិ​ការ​ទន្លេមេគង្គ ពីព្រោះ កម្ពុជា​គឺជា​ប្រទេស​ហត្ថលេខី​មួយ​នៃ​កិច្ចព្រមព្រៀង​ស្តី​ពី​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​សម្រាប់​ការ​អភិ​វ​ឌ្ឈ​ន៍​ប្រកបដោយ​ចីរភាព នៃ​តំបន់​អាង​ទន្លេមេគង្គ ពីព្រោះ​គម្រោង​នេះ ត្រូវ​ត​ភ្ជាប់​រវាង​ទន្លេបាសាក់​ដែល​ជា​ប្រព័ន្ធ​នៅ​ក្នុង​អាង​ទន្លេមេគង្គ​ចុះ​ទៅ​សមុទ្រ ។ ហើយដោយ​ឡែក​ក្រសួង​សេដ្ឋកិច្ច និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​កំពុង​តែ​សហការ​ជាមួយនឹង​ក្រសួង​សាធារណការ និង​ដឹក​ជញ្ជូន​កំពុង រៀបចំ​គម្រោង​វិនិយោគ​លំអិត ។

គម្រោង​នេះ គឺជា​គម្រោង​ថ្មី​បំផុត​មិន​ដែល​មាននៅ​កម្ពុជា​ឡើយ ហើយ​ដើម្បី​អនុវត្ត​គម្រោង​នេះ វា​ជៀស​មិន​រួច​ពី​ផល​ប៉ះពាល់​ខ្លះ ជា​ពិសេស​គឺ​បញ្ហា​សង្គម​ជីវភាព ដីធ្លី អេកូឡូស៊ី និង​ធនធានធម្មជាតិ​ខ្លះ ប៉ុន្តែ​បើ​តាម​របាយការណ៍​ដែល​ក្រសួង​ស​ធា​រណការ និង​ដឹក​ជញ្ជូន ផល​ប៉ះពាល់​ទាំងនេះ គឺ​តិច​បំផុត​បើ​ធៀប​នឹង​គម្រោង​ផ្សេង​ៗ ។

ប្រភព​ដដែល​បាន​អះអាង​ថា គម្រោង​នេះ ស្រប​តាម​គោលនយោបាយ និង​ផែនការ​យុទ្ធសាស្ត្រ​អភិវឌ្ឍន៍​ជាតិ យុទ្ធសាស្ត្រ​ចតុកោណ និង​ចក្ខុវិស័យ​វែង​ឆ្ងាយ​របស់​រាជរដ្ឋាភិបាល​។ មក​ដល់​ពេល​នេះ កម្ពុជា​កំពុង​តែ​អភិ​វ​ឌ្ឈ​ន៍​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ផ្លូវគោក និង​អាកាស​យ៉ាង​ពេញទំហឹង ប៉ុន្តែ​កំពុង​តែ​គិតគូរ​លើ​ផ្លូវដែក និង​ផ្លូវទឹក​។

ទន្លេមេគង្គ​ជា​ផ្លូវទឹក​កម្ពុជា មាន​សក្តានុពល​ខ្លាំង​ចាប់ពី​ព្រំប្រទល់​ឡាវ ដល់​វៀតណាម នៅ​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា ៥០០ គីឡូម៉ែត្រ​កាត់​ខេត្តស្ទឹងត្រែង ក្រចេះ កំពង់ចាម រាជធានី​ភ្នំពេញ កណ្តាល និង​ព្រៃវែង​។ ទន្លេបាសាក់ ដែល​មាន​ប្រវែង ១៩០ គីឡូម៉ែត្រ កាត់​រាជធានី​ភ្នំពេញ និង កណ្តាល​ចុះ​ទៅ​វៀតណាម ទន្លេសាប​មាន​ប្រវែង​ជាង ១០០ គីឡូម៉ែត្រ ហូរ​ចាក់​ទៅ​កំពង់ឆ្នាំង និង​បឹង​ទន្លេសាប ដែល​រួម​មាន ៖ កំពង់ឆ្នាំង ពោធិ៍សាត់ បាត់ដំបង សៀមរាប និង​កំពង់ធំ​ជាដើម​។

ផ្លូវទឹក​ទាំងនេះ គឺ​បន្ត​គ្នា ហើយ​សុទ្ធតែ​ឆ្លងកាត់​រាជធានី ដែល​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​សេដ្ឋកិច្ច​របស់ ប្រទេស​ទាំងអស់ ដែល​អាច​នឹង​សម្រួលការ​ដឹក​ជញ្ជូន​តាម​ផ្លូវទឹក ប៉ុន្តែ​នៅ​ពេល​នេះ មិន​ទាន់​សកម្ម​នៅ​ឡើយ ដូច្នេះ​ហើយ​ទើប​តម្លៃ​នៃ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​នៅ​ក្នុងស្រុក​យើង ហាក់​នៅ​ថ្លៃ ពីព្រោះ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ប្រហែលជា​លើស ៩០ ភាគរយ គឺ​តាម​ផ្លូវគោក ដែល​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់​។

ម្យ៉ាងវិញទៀត កម្ពុជា​ក៏​នៅ​មិន​ទាន់​មាន​ឯករាជ​ភាព​នៃ​វិស័យ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​ចេញ​ក្រៅ ប្រទេស​តាម​ផ្លូវទឹក​នៅឡើយ ដោយ​កម្ពុជា​ត្រូវ​ពឹង​ដង្ហើម​វៀតណាម ប៉ុន្តែ​ប្រសិនបើ​គម្រោង​នេះ​អនុវត្ត​នោះ ឯករាជ្យ​ភាព​នៃ​វិស័យ​ដឹក​ជញ្ជូន​ផ្លូវទឹក​របស់​កម្ពុជា នឹង​មាន​ពេញទំហឹង​តែ​ម្តង​។

ទោះ​មិន​ទាន់​រីក​ចម្រើន​នៅ​ពេល​នេះ ប៉ុន្តែ​គេ​ដឹង​ថា វិស័យ​ដឹក​ជញ្ជូន​តាម​ផ្លូវទឹក គឺជា​វិស័យ​ដ៏​មាន​សារៈសំខាន់ និង​មាន​សក្តានុពល​ធំធេង​សម្រាប់​ជំរុញ​កំណើន​សេដ្ឋកិច្ចជាតិ តាម​រយៈ​ការ​កាត់​បន្ថយ​ថ្លៃដើម​នៃ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ និង​ទេសចរណ៍​ចុះ​កាន់តែ​ទាប កាត់​បន្ថយ​ការ​បំ​ភាយ​ផ្សែង​ពុល​ក្នុង​បរិស្ថាន និង​ងាយស្រួល​ត​ភ្ជាប់​ជាមួយ​ពហុ​មធ្យោបាយ​ដឹក​ជញ្ជូន​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​កម្ពុជា​។

តាម​ការ​សិក្សា​ព្រែកជីក​ហ្វូ​ណ​ន​តេ​ជោ​នេះ មាន​ប្រវែង​ប្រមាណ ១៨០​គីឡូម៉ែត្រ ចាប់ផ្តើម​ពី​ព្រែក​តាកែវ នៃ​ទន្លេមេគង្គ ឆ្លងកាត់​តាម​ព្រែក​តា​ឯក នៃ​ទន្លេបាសាក់ រួច​ចូល​តាម​ព្រែក​តា​ហ៊ីង នៃ​ទន្លេបាសាក់ ស្រុក​កោះធំ និង​បន្ត​រហូត​ដល់​សមុទ្រ​ខេត្ត​កែប ដោយ​ឆ្លងកាត់​ខេត្ត​ចំនួន​៤ រួម​មាន ៖ ខេត្តកណ្តាល ខេត្តតាកែវ ខេត្តកំពត និង​ខេត្ត​កែប ដែល​មាន​ប្រជាជន​សរុប​ប្រមាណ ១,៦​លាន​នាក់ រស់នៅ​អម​សងខាង​ផ្លូវទឹក​នេះ​។

លើ​ផ្នែក​បរិស្ថាន ការ​រចនា​ប្លង់​វិស្វកម្ម និង​ស្ថាបត្យកម្ម​លើ​គម្រោង​នេះ ត្រូវ​បាន​គិតគូរ ជា​ពិសេស​គឺ​បញ្ហា​ជម្រាប​ទឹកប្រៃ​ចូល​ទឹកសាប​តាម​ព្រែកជីក​នេះ ដែល​ជា​ក្តី​បារម្ភ​ធំ​ជាងគេ ។ លទ្ធ​ផល​នៃ​ការ​សិក្សា​​វិភាគ​ផ្នែក​ជល​សាស្ត្រ និង​រំហូរ​ទឹក កករ​ទឹក និង​ការ​ជ្រៀតចូល​នៃ ទឹកប្រៃ គម្រោង​នេះ​នឹង​ត្រូវការ​ប្រើប្រាស់​ទឹកជា​មធ្យម​តិច​ជាង ២% ប៉ុណ្ណោះ​ពី​ទន្លេ និង​ព្រែក​ធម្មជាតិ​ក្នុង​ស្ថានភាព​របប​ជល​សាស្ត្រ​ធម្មតា​។ ក្នុង​ករណី​មាន​បម្រែបម្រួល​អាកាសធាតុ ដែល​បណ្ដាល​ឱ្យ​កម្ពស់​ទឹកសមុទ្រ​កើនឡើង​លើស​ពី ០,៥​ម៉ែត្រ លើ​កម្រិត​ធម្មតា​ហើយ​ទ្វារ​នៃ​សន្ទះ​ផ្លូវទឹក​ត្រូវ​បាន​បើកចំហ ៩០%​ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ នោះ​អាច​បណ្តាល​ឱ្យ​មានការ​ជ្រៀតចូល​ទឹកប្រៃ​ពី​សមុទ្រ​ក្នុង​កម្រិត​អតិបរមា​ប្រមាណ​ត្រឹមតែ ១,២៣% ប៉ុណ្ណោះ ដែល​បរិមាណ​នេះ​ជា​ចំនួន​តិចតួច​នឹង​មិន​អាច​បណ្តាល​ឱ្យ​មាន​ផល​ប៉ះពាល់​ជា​អវិជ្ជមាន​លើ​បរិស្ថាន និង​ប្រព័ន្ធ​អេកូឡូស៊ី​នោះ​ទេ​។ ក្នុង​ករណី​ដែល​បិទ​សន្ទះ​ផ្លូវ​នាវាចរណ៍ ១០០%​ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ នោះ​កម្រិត​ទឹកនឹង​នៅ​ដដែល ដោយ​មិន​អាច​បណ្ដាល​ឱ្យ​បាត់បង់ ឬ​ប្រែប្រួល​រំហូរ​ទឹក​នោះ​ទេ​។

បើ​តាម​លទ្ធផល​នៃ​ការ​វិភាគ និង​វាយតម្លៃ​ផ្នែក​បរិស្ថាន និង​ប្រព័ន្ធ​អេកូឡូស៊ី ក្នុងអំឡុងពេល​អនុ​វត្ត​គម្រោង​សាងសង់ អាច​នឹង​មាន​ផល​ប៉ះពាល់​បរិស្ថាន​តិចតួច ប៉ុន្តែ​រំពឹង​ថា អាច​គ្រប់គ្រង​បាន​តាម​រយៈ​ការ​ប្រើប្រាស់​វិធាន​គ្រប់គ្រង​បរិស្ថាន និង​សំណល់​តាម​ស្ដង់ដារ​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ​ដែល​មាន​ស្រាប់ និង​ធ្លាប់​បាន​អនុវត្ត​រួច មក​ហើយ​លើ​គម្រោង​អភិវឌ្ឍន៍​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​មួយ​ចំនួន​របស់​ក្រសួង​ប្រកបដោយ​ប្រសិទ្ធភាព​។

លទ្ធផល​នៃ​ការ​វិភាគ និង​វាយតម្លៃ​ផ្នែក​សេដ្ឋកិច្ច ការ​វិនិយោគ និង​គណនា​ផលប្រយោជន៍ សេដ្ឋកិច្ច បាន​បង្ហាញ​ថា គម្រោង​ផ្លូវទឹក​ថ្មី​នេះ ត្រូវ​បាន​ប៉ាន់​ស្មានថា នឹង​ត្រូវ​ចំណាយ​ទុន​វិនិយោគ​ប្រមាណ ១៧០០​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក និង​ប្រើប្រាស់​រយៈពេល​សាងសង់​ប្រមាណ​៤​ឆ្នាំ តែ​គម្រោង​នេះ នឹង​ជួយ​កាត់​បន្ថយ​រយៈពេល និង​ចម្ងាយ​នៃ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​នា ពេល​បច្ចុប្បន្ន ដែល​ត្រូវ​ឆ្លងកាត់​តាម​កំពង់​ផែ​កៃ​មែ​ប​របស់​វៀតណាម ប្រមាណ​៦៩​គីឡូម៉ែត្រ ពី​កំពង់​ផែ​ស្វយ័ត​ក្រុងភ្នំពេញ ទៅ​កំពង់​ផែ​ក្រុងព្រះសីហនុ និង​ប្រមាណ ១៣៥​គីឡូម៉ែត្រ ពី​កំពង់​ផែ​ស្វយ័ត​ក្រុងភ្នំពេញ ទៅ​កំពង់​ផែ​ខេត្តកំពត​។

គម្រោង​នេះ នឹង​ផ្ដល់​ផល​ចំណេញ​លើ​តម្លៃ​ដឹក​ជញ្ជូន​ប្រមាណ ១៧០​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក សម្រាប់​ទំនិញ​ប្រភេទ​កុងតឺន័រ ២០​ហ្វី​ត ស្មើនឹង (១TEUs) និង​ចំណេញ​ប្រមាណ ២២៣​លាន​ដុល្លារ​អា​មេ​រិ​ក សម្រាប់​ទំនិញ​ប្រភេទ កុងតឺន័រ ៤០​ហ្វី​ត (២TEUs) ដែល​តម្លៃ​នេះ គឺ​ទាប​ជាង​តម្លៃ​ដឹក​ជញ្ជូន​នា​ពេល បច្ចុប្បន្ន​ប្រមាណ ១៦%​។

ក្រៅពី​នេះ​គម្រោង​នេះ ក៏​នឹង​ផ្ដល់​អត្ថប្រយោជន៍​ជា​ច្រើន​ផ្សេង​ទៀត​រួម​មាន​ដូច​ជា ៖ ការ​បង្កើត​តំបន់​ពាណិជ្ជកម្ម និង​មជ្ឈមណ្ឌល​ភស្ដុ​ភារ​កម្ម ការ​អភិវឌ្ឍ​ផែ​រណប​ថ្មី​ៗ​ជា​ច្រើន ការ​ពង្រីក​តំបន់​អភិវឌ្ឍន៍​កសិកម្ម ធារាសាស្ត្រ វារីវប្បកម្ម និង​ចិញ្ចឹមសត្វ ការ​ជួយ​គាំទ្រ​ដល់ ការ​អភិវឌ្ឍ​ប៉ូ​ល​សេដ្ឋកិច្ច​ទី​៤ របស់​កម្ពុជា ការ​បង្កើត​ការងារ​បន្ថែម​នៅ​កំពង់​ផែ​ស្វយ័ត ក្រុងព្រះសីហនុ កំពង់​ផែ​ស្វយ័ត​ក្រុងភ្នំពេញ និង​កំពង់​ផែ​ផ្សេង​ទៀត ការ​ជំរុញ ការ​អភិវឌ្ឍ​ទីក្រុង និង​នគរូបនីយកម្ម និង​ការ​ជំរុញ​ការ​រីក​ចម្រើន​ផ្នែក​អចលនទ្រព្យ ។ ដោយឡែក​វិស័យ​ទេសចរណ៍ និង អចលនៈទ្រព្យ​ក៏​នឹង​មាន​សន្ទុះ​វិជ្ជមាន​នៅ​ក្នុង​តំបន់ ស្រប​តាម​បណ្តោយ​ព្រែកជីក​នេះ​ផង​ដែរ​។

សរុបសេចក្តី​ទៅ ព្រែកជីក​ហ្វូ​ណ​ន​តេ​ជោ មាន​ប្រវែង ១៨០ គីឡូម៉ែត្រ ទទឹង​ប្រមាណ​ជា ៨០​ទៅ ១០០ ម៉ែត្រ និង ជម្រៅ ៥,៤ ម៉ែត្រ ដោយ​ចំណាយ​ទុន​ប្រមាណ​ជា​១.៧០០ លាន​ដុល្លារ នឹង ធ្វើ​ឲ្យ​កម្ពុជា​កាត់​បន្ថយ​ការ​ចំណាយ​ថ្លៃដើម​ដឹក​ជញ្ជូន បង្ហាញ​ពី​ឯករាជ្យ​ភាព​នៃ​កម្ពុជា ហើយនឹង​លើកកម្ពស់​សេដ្ឋ​កិច្ច ទេសចរណ៍ និង អចលនទ្រព្យ ។ ដោយ ៖ ហេង ចេស្តា

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ