ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture
  • ភ្នំពេញ

ភ្នំពេញ៖ ក្នុងពេលកូវីដ១៩ ឆ្លងរាតត្បាត គឺតាំងពីដើមឆ្នាំមុន​មកម្លេះ រថយន្តក្រុងសាធារណៈរ​បស់រដ្ឋ នៅរាជ ធានីភ្នំពេញ បានផ្អាក​ លែងដំណើរការ​។ តើពេលណា…

ភ្នំពេញ៖ ក្នុងពេលកូវីដ១៩ ឆ្លងរាតត្បាត គឺតាំងពីដើមឆ្នាំមុន​មកម្លេះ រថយន្តក្រុងសាធារណៈរ​បស់រដ្ឋ នៅរាជ ធានីភ្នំពេញ បានផ្អាក​ លែងដំណើរការ​។ តើពេលណា ទើបឡានក្រុងទាំងនេះ អាចបម្រើ​ដល់ការធ្វើដំណើររបស់ប្រជាជនឡើងវិញ?

​ការអូសបន្លាយនៃស្ថានភាពកូវីដ១៩ បានធ្វើឲ្យសេវារថយន្តក្រុងសាធារណៈ នៅរាជធានី​ភ្នំពេញ ត្រូវបន្តចត ក្នុងចំណត ដោយមិន​អាចដំណើការដឹកជញ្ជូនសាធារណជននោះទេ។ ប៉ុន្តែក្នុងពេលរាតត្បាតជំងឺកូវីដ១៩ នេះ រដ្ឋាករស្វយ័តដឹក​ជញ្ជូនសាធារណៈរថយន្តក្រុង រាជធានីភ្នំពេញ​ បានបញ្ចេញរថយន្តក្រុង​ ១២គ្រឿង ដើម្បីចូលរួមក្នុងសកម្មភាពដឹកជញ្ជូន​អ្នកដំណើរ មកពីក្រៅពីប្រទេស នៅព្រលានយន្តហោះ យកទៅធ្វើចត្តាឡីស័ក​​ តាម​សណ្ឋាគារនានា និងនៅមណ្ឌល​ចត្តាឡីស័កនានា នៅភ្នំពេញ​។ ក្រៅពីនោះ រថយន្តក្រុង​ជិត ២០០គ្រឿងទៀត ត្រូវ​បានរក្សាទុកនៅចំណត និងត្រៀម សម្រាប់ការដឹកជញ្ជូនបន្ទាន់ណាមួយ ទៅតាមការបញ្ជាពីរដ្ឋបាលរាជធានីភ្នំពេញ។

​រថយន្តក្រុងសាធារណៈរបស់រដ្ឋ គឺមានចំនួនសរុ​ប ២៣៥​គ្រឿង។ ក្នុងនោះ ៥៤គ្រឿង ដែល​មានសភាពចាស់ទ្រុតទ្រោម ត្រូវបានស្នើដកចេញ។  ដូច្នេះមកដល់​ពេលនេះ នៅសល់រថយន្តក្រុងសាធារណៈ សម្រាប់ដឹកអ្នកដំណើរ នៅរាជធានីភ្នំពេញ សរុបចំនួន​ ១៨១គ្រឿង​។ ជប៉ុន នៅតែបន្តផ្តល់ជំនួយបច្ចេកទេសផ្សេងៗ ដូចជា ការថែទាំ ជួសជុលរថយន្តក្រុងទាំងនោះ រហូត​ដល់​ខែ​​កុម្ភៈ ឆ្នាំ២០២២។

យ៉ាងណាក៏ដោយ មកដល់ពេល​នេះ រដ្ឋាករស្វយ័តដឹកជញ្ជូនសាធារណៈរថយន្តក្រុង បានស្នើសុំទៅរដ្ឋបាល​រាជធានីភ្នំពេញ ដើម្បីដំណើរការឡើងវិញដែរ តែមិនទាន់បានដឹងថា ពេលណា ពិតប្រាកដ ដែល​រាជរដ្ឋាភិបាល នឹង​អនុញ្ញាតឲ្យ​ប្រតិបត្តិការ​ឡើងវិញនោះ​ទេ​។  តែគេរំពឹងថា​ ការបើកជើងដឹកជញ្ជូនរថយន្តក្រុងសាធារណៈ​នេះ​ អាចនឹងធ្វើឡើង ជាជំហានៗ ក្នុងខ្សែផ្លូវណាមួយ និង​ក្នុងកម្រិតណាមួយ នៅពេលឆាប់ៗ ក្នុងពេលកូវីដ​ស្រាក់ស្រាន្ត​ដែរ​។

បច្ចុប្បន្ន រដ្ឋាករស្វយ័តដឹកជញ្ជូនរថយន្តក្រុង City Bus បានត្រៀមខ្លួន និងកំពុងអនុវត្ត​វិធានការ​ការពារ​ការឆ្លងកូវីដ១៩ បណ្តុះបណ្តាល​បុគ្គលិក និងការប្រើប្រាស់ឧបករណ៍កម្ចាត់​មេរោគ និង​របាំងការពារ ដែលជាជំនួយពីជប៉ុន ក៏ដូចជាវិធានការ​មួយចំនួនទៀត ដើម្បីការពារទាំង​អ្នកបើកបរ​រថយន្តក្រុង  និង​ទាំង​អ្នកដំណើ​រតាមរថយន្តក្រុង​ ឲ្យមាន​សុវត្ថិភាព​ពី​ជំងឺ​កូ​វីដ​១៩ នៅពេលបើក​ប្រតិបត្តិការ​ឡើងវិញ។​

កាលពី​ចុងឆ្នាំ​២០១៤ សាលា​​រាជធានី​ភ្នំពេញ សហការ​ជាមួយ​ទីភ្នាក់ងារ​ជប៉ុន JICA បានដាក់​ឲ្យ​ដំណើរការ​សេវា​ដឹកជញ្ជូន​អ្នកដំណើរ​ តាម​រថយន្តក្រុងសាធារណៈ នៅក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ទៅដល់​ក្រុង​តាខ្មៅ ខេត្តកណ្តាល​។ បន្តិចក្រោយមក ​សេវារថយន្តក្រុងសាធារណៈ ត្រូវបានពង្រីក​ច្រើនផ្លូវថែមទៀត នៅភ្នំពេញ។ សេវា​ដឹកជញ្ជូន​សាធារណៈ មិន​ថា ឡានក្រុង រថភ្លើងចម្ងាយខ្លី និង​កាណូតដឹកអ្នកដំណើរភ្នំពេញ-តាខ្មៅ​ទេ គឺ​បានផ្តល់​ផលប្រយោជន៍​យ៉ាងច្រើន​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា ពិសេស​កាត់បន្ថយ​ចំណាយ​លើ​ការធ្វើដំណើរ បង្កើនសុវត្ថិភាព​ចរាចរណ៍ រួមទាំង​កាត់បន្ថយ​ការកកស្ទះ​ចរាចរណ៍​ ក្នុងរាជធានីភ្នំពេញ​​ ​ទៀតផង​។​

​ក៏ប៉ុន្តែ​សេវា​ដឹកជញ្ជូន​សាធារណៈ​ទាំងរថយន្តក្រុង ទាំងកាណូត និងទាំងរថភ្លើងចម្ងាយខ្លី ពីស្ថានីយកណ្តាល-អាកាស​យានដ្ឋានអន្តរជាតិភ្នំពេញ ហាក់ដូចជា​ទទួលបាន​នូវ​ការគាំទ្រ និង​ការប្រើប្រាស់​មិន​ច្រើន​ប៉ុន្មាន​ទេ ពី​សំណាក់​មហាជន​​។ ក្នុងនោះ រថភ្លើង​ដឹក​អ្នកដំណើរ​ចម្ងាយ​ខ្លី​ពី​ព្រលានយន្តហោះ​ភ្នំពេញ​អន្តរជាតិ ឆ្ពោះទៅ​ស្ថានីយ​រថភ្លើង​ភ្នំពេញ ដែល​បាន​បើក​ដំណើរ​ដឹកជញ្ជូន​អ្នកដំណើរ នៅក្នុង​ខែមេសា ឆ្នាំ​២០១៨ ហើយ​បាន​ដឹកជញ្ជូន​អ្នកដំណើរ ដោយ​មិន​គិតថ្លៃ រហូតដល់​ថ្ងៃទី​៣១ ខែកក្កដា និង​បន្ត​មិន​យកលុយ​រហូតដល់​ដាច់​ឆ្នាំ​២០១៨​ គឺ​​រថភ្លើង​ដឹក​អ្នកដំណើរ​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ​នេះ បាន​បិទ​ទៅវិញ នៅ​អំឡុង​ខែកក្កដា ឆ្នាំ​២០២០ ដោយសារតែ​មិនមាន​អ្នកជិះ​។ មិនមាន​អ្នកជិះ​រថភ្លើង​ពី​ព្រលានយន្តហោះ​-​ស្ថានីយ​រថភ្លើង​កណ្តាល ក៏​ដោយសារតែ​មិនមាន​យន្តហោះ​ចេញចូល​ច្រើនផង ដោយសារតែ​បញ្ហា​កូ​វីដ​១៩​។ តែកាលពីមុន ពេលមានកូវីដឆ្លងរាត​ត្បាត។

​ដោយឡែក សេវា​ដឹកជញ្ជូន​សាធារណៈ​រថយន្តក្រុង (City Bus) ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ដែល​បានដាក់​ឱ្យប្រើ​ប្រាស់ កាលពី​ចុងឆ្នាំ​២០១៤ ក៏​មិនបាន​រកប្រាក់​ចំណូល ទប់ទល់នឹងការចំណាយបាន​ឡើយ។ ពោលគឺកុំ​ថាឡើយ ​ដល់ថ្នាក់​​ចំណេញ គឺ​ឲ្យ​តែ​រួចខ្លួន ១ខែៗ​ ក៏​មិនទាំង​​បាន​​ផង​។ រថយន្តក្រុងសាធារណៈនៅភ្នំពេញនេះ​ បានចាប់ផ្តើម​នៅ​ម៉ោង ៥ និង​ ៣០​​នាទី​​ព្រឹក ដល់ ៨ និង​៣០​នាទី​យប់ ក្នុងតម្លៃ​សំបុត្រ ១៥០០៛/​ម្នាក់​/​លើក​។ ក្នុងនោះ ក៏​លើកលែង​ មិន​យកលុយ​ពី​ព្រះសង្ឃ ចាស់ជរា ជនពិការ កម្មករ កម្មការិនី សិស្ស និស្សិត កីឡាករកីឡាការិនី និង​កុមារ​កំពស់​ក្រោម​​មួយ​ម៉ែត្រ​។

​រថយន្តក្រុង ចាប់ផ្តើម​ដំណើរការ​ដំបូង កាលពី​ថ្ងៃទី​០១ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ​២០១៤ ដោយមាន​ខ្សែ​រត់ ចំនួន ៣​ខ្សែ រថយន្ត​ក្រុង​ចំនួន ៤៣​គ្រឿង​។ នៅ​ឆ្នាំ​២០១៧ បាន​បន្ថែម​ខ្សែ​រត់​ចំនួន ៥​ខ្សែ មាន​រថយន្ត​ចំនួន ១៥៥​គ្រឿង និង​ឆ្នាំ​២០១៨ បន្ថែម​​ខ្សែ​​រត់​ចំនួន ៥​ខ្សែ​ទៀត សរុប​ចំនួន ១៣​ខ្សែ ដោយបាន​ប្រើប្រាស់​រថយន្ត រហូតដល់​ចំនួន ២៣៥​គ្រឿង ក្រោម​ការជួយឧបត្ថម្ភ គាំទ្រ និង​ផ្តល់ជំនួយ​រថយន្តក្រុង​ទាំងនេះ ពី​ប្រទេស​ជប៉ុន និង​ប្រទេស​ចិន​។​

​យ៉ាងណាក៏ដោយ ដោយសារតែ​ការឆ្លង​រាលដាល​ជំងឺ​កូ​វីដ​១៩ នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង ពិសេស​នៅ​ភ្នំពេញ កាលពី​ថ្ងៃទី​២៦ ខែមីនា ឆ្នាំ​២០២០ រដ្ឋបាល​រាជធានី​ភ្នំពេញ បានប្រកាស​ផ្អាក​សេវា​រថយន្តក្រុង City Bus និង​សេវា​កាណូត (Taxi Boat) ជា​បណ្ដោះអាសន្ន​។ រហូតដល់​ពេលនេះ សេវា​ដឹកជញ្ជូន​សាធារណៈ​ទាំងពីរ នៅ​បន្ត​ផ្អាក​ដំណើរការ​នៅឡើយ​។​

​ជារួម នៅពេលធូរស្បើយឆ្លងកូវីដ ហើយដំណើរការសេវា​ដឹកជញ្ជូនអ្នកដំណើរ​​សាធារណៈតាម​រថយន្តក្រុង និង​តាម​កាណូត បើកឡើងវិញ ឆាប់ៗនេះ គួរតែគោរពតាមវិធានសុខាភិបាល មានអាល់កុល ជែលលាងដៃ មានម៉ាស៊ីនវ៉ាស់កំដៅ​ នៅមាត់ទ្វារ​ឡើងចុះ​។ អ្នកដំណើរ​ទាំងអស់ រួមទាំងអ្នកបើកបរ ត្រូវពាក់ម៉ាស់ រក្សាគម្លាត ដោយរៀបចំកៅអីអង្គុយឃ្លាតៗពីគ្នាជាងមុន ហើយ​បើកបង្អួចកញ្ចក់​​ឡានក្រុងទាំងនោះ ដោយ​មិនប្រើម៉ាស៊ីនត្រជាក់ ដូចមុនឡើយ។​

អ្នកជិះឡានក្រុងសាធារណៈទាំងអស់ ក៏ត្រូវស្មោះត្រង់ ដោយ​បង់លុយ​គ្រប់ចំនួន​​កំណត់ ដើម្បី​ទប់ទល់ និង​​ទ្រទ្រង់​នូវ​ការចំណាយ​។ អ្នកដំណើរ ក៏ត្រូវរៀបចំលុយ​ ១៥០០រៀល រួចស្រេច ដើម្បីដាក់ចូល​ក្នុងធុង ឬប្រអប់លុយ នៅទ្វារឡើង ដើម្បីកាត់​បន្ថយការប៉ះពាល់ ឬនៅជិតគ្នា ត្រូវអាប់លុយចុះឡើង។ ការបង់លុយ កន្លងមក ក៏ប្រើតាម App លើទូរស័ព្ទ តាម Wing ផងដែរ​។

ម្យ៉ាង​ទៀត នៅក្រោយវិបត្តិកូវីដ​នេះ ​ដើម្បី​ឲ្យ​ការដឹកជញ្ជូនសាធារណៈរបស់រដ្ឋ ​អាច​រក​ចំណូល ​ទប់ទល់​នឹង​ការចំណាយ​ ហើយបន្តដំណើរការឡើងវិញ មិន​ថា ឡានក្រុង ឬ​កាណូត​ដឹក​អ្នកដំណើរ​នោះទេ គឺ​ទាមទារ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​យើង ចូលរួម​គាំទ្រ តាមរយៈ​ការប្រើប្រាស់​សេវា​ដឹកជញ្ជូន​ទាំងអស់​នេះ។ សេវាដឹកជញ្ជូន​តាមរថយន្តក្រុង តាមកាណូត ដែល​ចំណាយលុយ​តិចជាង​ការប្រើ​មធ្យោបាយ​ដឹកជញ្ជូន​ផ្ទាល់ខ្លួន ពិសេស​រថយន្ត និង​ម៉ូតូ ហើយក៏អាចកាត់បន្ថយការកកស្ទះចរាចរណ៍ និងគ្រោះថ្នាក់ចរាចរណ៍។

​ក្រៅពីនោះ​ទៀត អាជ្ញាធរ​សមត្ថកិច្ច ដែល​គ្រប់គ្រង​លើ​ការដឹកជញ្ជូន​សាធារណៈ​ទាំងអស់នេះ ក៏​គួរតែរៀបចំ​ម៉ោង​ពេល ​ឲ្យ​បាន​ទៀងទាត់ រៀបចំ​ផ្លូវ​រត់​ពិសេស និង​សម្រួល​ចរាចរណ៍ សម្រាប់​​​រថយន្តក្រុង​សាធារណៈ​ ​ដើម្បី​ឲ្យ​អ្នកជិះ អាច​ទៅធ្វើ​ការ អាចទៅរៀន​​ទាន់​ម៉ោង​ ទាន់ពេល និង​មិន​រង់ចាំ​យូរ​​​។ កន្លងមក ការបង្កើត​ផ្លូវ​រត់​កាន់តែច្រើន និង​មាន​រថយន្ត​កាន់តែច្រើន ត្រូវបានធ្វើ​រួចហើយ តែ​ក៏សូម​​ឲ្យទៀងម៉ោង និង​​បាន​គ្រប់​ផ្លូវ​ធ្វើដំណើរ ដែលមាន​មនុស្ស​រស់នៅ​ច្រើន ពិសេស​នៅតំបន់​កម្មករ​​​រោង​ចក្រ​​កាត់ដេរ និង​សាលា​រៀន​​។​

សំខាន់ជាងនេះទៅទៀតនោះ ទាំងអ្នកគ្រប់គ្រងឡានក្រុង និងទាំងអ្នកដំណើរ​ទាំងអស់ ក៏ត្រូវគិត​គូរ និងមាន សុវត្ថិភាព​។ វិធានការ​សុខាភិបាល ម្នាក់ៗ ត្រូវ​បន្តប្រកាន់ខ្ជាប់ជា​​ប្រចាំ ធ្វើយ៉ាងណា កុំ​ឲ្យឆ្លងកូវីដ ព្រោះយើង​​មិនដឹងថា​ នរណាម្នាក់ៗ ផ្ទុកកូវីដនោះទេ បើមិន​​ធ្វើតេស្តយកសំណាកពិនិត្យទេនោះ។ ដូច្នេះ​យើង​ប្រើសេវារថយន្តក្រុង​សាធារណៈ គឺយើងត្រូវការ​សុវត្ថិភាព ដែលជាសុវត្ថិភាពពីគ្រោះថ្នាក់ចរាចរណ៍ផង រួមទាំងសុវត្ថិភាពពីកូវីដ​​ដែរ​៕