ខេត្តកណ្តាល ៖ ការដ្ឋានសាងសង់ស្ពានឆ្លងកាត់ទន្លេមេគង្គនៅអ្នកលឿង ក្រោមគំរោងហិរញ្ញប្បទានសហប្រតិបត្តិការជំនួយឥតសំណងរបស់រាជរដ្ឋាភិបាលជប៉ុន បានផ្តល់ដល់ប្រទេសកម្ពុជាចំនួនជាង៩២លានដុល្លារសហរដ្ឋអាមេរិក ព្រមទាំងថវិការបស់រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាចំនួន២,៩លានដុល្លារអាមេរិក មានប្រវែង២.២១៥ម៉ែត្រ ដែលជាស្ពានវែងជាងគេនៅកម្ពុជា ដែលពុំធ្លាប់មានទាល់តែសោះក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្ររបស់ខ្លួន។ ពិធីសម្ពោធបើកការដ្ឋានសាងសង់ស្ពានឆ្លងកាត់ទន្លេមេគង្គនៅអ្នកលឿងនេះបានប្រារព្ធកាលពីព្រឹកថ្ងៃទី១២ កុម្ភៈ ២០១១ ក្រោមអធិបតីភាពដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់របស់សម្តេចអគ្គមហាសេនាបតីតេជោ ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្ត្រីនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា និងលោក BANNO Yutaka រដ្ឋលេខាធិការក្រសួងការបរទេសនៃប្រទេសជប៉ុន ស្ថិតនៅភូមិដើមអំពិល ឃុំកំពង់ភ្នំ ស្រុកលើកដែក ខេត្តកណ្តាល ដែលរយៈពេលការសាងសង់នេះ៥១ខែ។
សម្តេចអគ្គមហាសេនាបតីតេជោ ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្ត្រីនៃព្រះរាជាណាកច្រកម្ពុជា បានមានប្រសាសន៍ថា ការសាងសង់ស្ពានអ្នកលឿង គឺការតភ្ជាប់សមាហរណកម្មផ្ទៃក្នុងខ្លួន រវាងត្រើយខាងកើត និងត្រើយខាងលិច រវាងខេត្តកណ្តាល និងខេត្តព្រៃវែង និងសមាហរណកម្មនៅក្នុងតំបន់ និងពិភពលោក។
សម្តេចតេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រីមានប្រសាសន៍ថា ទៅថ្ងៃអនាគត ស្ពានអ្នកលឿង និងកំណាត់ផ្លូវជាតិលេខ១ ភ្នំពេញ-អ្នកលឿងនេះនឹងក្លាយជាមធ្យោបាយដ៏មានប្រសិទ្ធភាពក្នុងការរួមចំណែកបានយ៉ាងទូលំទូលាយដល់ការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ច និងសង្គមកម្ពុជា ពីព្រោះថា ស្ពានអ្នកលឿងនឹងដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់សំរាប់បំពេញលក្ខខណ្ឌស្តង់ដារផ្លូវអន្តរជាតិ និងបន្ថែមសក្តានុពលនៃផ្លូវយាយវ៉េ មហាអនុតំបន់ទន្លេមេគង្គ និងផ្លូវហាយវ៉េទី១ ដើម្បីបំរើឱ្យការដឹកជញ្ជូនឆ្លងកាត់ក្នុងតំបន់ និងបញ្ចប់បញ្ហាធំគឺពេលវេលាក្នុងការរង់ចាំឆ្លងសាឡាង និងការចំណាយថ្លៃឆ្លងសាឡាង របស់ប្រជាជនកម្ពុជា ក៏ដូចជាអតិថិជននៃការដឹកជញ្ជូនក្នុងតំបន់ផងដែរ។
ជាមួយនឹងគុណប្រយោជន៍ និងតួនាទីដ៏សំខាន់របស់ស្ពាននេះ សម្តេចតេជោបញ្ជាក់ថា គឺជាស្ពាននាំសំណាង ស្ពាននាំកាលានុវត្តភាពក្នុងការបង្កើនសន្ទុះជីវភាពសេដ្ឋកិច្ចឱ្យស្ទុះឡើង។ ការអភិវឌ្ឍផ្លូវជាតិលេខ១ ដោយភ្ជាប់ជាមួយនឹងការសាងសង់ស្ពានអ្នកលឿងនេះ ពិតជាលើកកំពស់សមត្ថភាពផ្លូវដែលអាចទ្រទ្រង់នូវចរាចរណ៍ដឹកជញ្ជូនក្នុងតំបន់ ហើយផ្តោតលើគោលការណ៍តភ្ជាប់ផ្លូវអាស៊ាន-ហាយវ៉េធំៗចំនួន២ ឬផ្លូវហាយវ៉េរបស់មហាអនុតំបន់មេគង្គដ៏មានសក្តានុពល។ គឺផ្លូវអាស៊ានហាយវ៉េតភ្ជាប់រាជធានីភ្នំពេញ ទៅនឹងទីក្រុងបាងកក និងទីក្រុងហូជីមិញ និងពីទីក្រុងគុនមីង សាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតចិន តភ្ជាប់មកទីក្រុងវៀងច័ន្ទ ប្រទេសឡាវ កាត់តាមផ្លូវជាតិលេខ៧ និងផ្លូវជាតិលេខ៤ របស់កម្ពុជា ឆ្ពោះទៅកំពង់ផែក្រុងព្រះសីហនុ និងឆ្លងកាត់ទន្លេមេគង្គដែលជាទន្លេដ៏ធំ និងល្បីល្បាញរបស់តំបន់នេះ ពីព្រោះថា ក្រៅពីបានផ្តល់នូវទឹក និងដីដ៏មានជីជាតិសំរាប់ការរស់នៅរបស់ប្រជាជន និងកសិកម្ម ទន្លេមេគង្គនៅដើរតួជាផ្លូវដឹកជញ្ជូនពាណិជ្ជកម្ម និងទំនាក់ទំនងយ៉ាងសំខាន់រវាងប្រជាពលរដ្ឋក្នុងតំបន់ទាំងមូល ព្រមទាំងបានផ្តល់នូវមូលដ្ឋានវប្បធម៌ អរិយធម៌ដ៏រុងរឿង និងសម្បូរបែបដល់ប្រជាជនកម្ពុជា និងប្រជាជនក្នុងតំបន់ទាំងមូលផងដែរ។
សម្តេចតេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រីបញ្ជាក់ថា មានចំណងតភ្ជាប់មួយទៀត នោះគឺតភ្ជាប់រវាងប្រជាជនកម្ពុជា និងជប៉ុន បន្ទាប់ពីការតភ្ជាប់នៅឯស្ពានគីហ្ស៊ូណា ដែលបានដាក់សម្ពោធឱ្យប្រើប្រាស់នៅឆ្នាំ២០០១។ នេះជាការតភ្ជាប់ក្នុងទំនាក់ទំនងរវាងប្រជាជនកម្ពុជា និងប្រជាជនជប៉ុន ហើយសេដ្ឋកិច្ចរបស់ប្រជាជនកម្ពុជានឹងមានការផ្លាស់ប្តូរស្ថានភាពយ៉ាងឆាប់រហ័សបន្ទាប់ពីស្ពាននេះត្រូវបានបង្កើតឡើង។ ទន្ទឹមនេះ សម្តេចតេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រីបានសំដែងនូវការអរគុណចំពោះរដ្ឋាភិបាលជប៉ុន និងប្រជាជនប៉ុនដែលបានជួយឧបត្ថម្ភគាំទ្រដល់កម្ពុជាទៅលើគំរោងការមួយនេះបន្ថែម ដោយគំរោងការដទៃទៀតដែលមានរួចមកហើយដែលជំនួយរបស់ជប៉ុនរហូតមកដល់ពេលនេះតាមរបាយការណ៍លោកឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី គាត ឈន់ បានឱ្យដឹងមានចំនួន១,៩០០លានដុល្លារអាមេរិក ហិរញ្ញប្បទានឥតសំណង ហើយប្រចាំឆ្នាំជាធម្យមក្នុងកំរិត១៣០លានដុល្លារ អាមេរិក ទោះបីជាសេដ្ឋកិច្ចមានការធ្លាក់ចុះក៏ដោយក៏ជប៉ុននៅបានរក្សាកំរិតជំនួយឱ្យកម្ពុជា ប្រចាំឆ្នាំអ្វីដែលយើងកត់សំគាល់នៅត្រង់ថា ជប៉ុនទោះបីផ្លាស់មេដឹកនាំ ឬផ្លាស់បក្សនយោបាយក៏ដោយតែជប៉ុនមានកុងសង់ស៊ីសក្នុងនយោបាយចំពោះកម្ពុជា ។ ផ្ទេរពីនាយករដ្ឋមន្ត្រីមួយទៅកាន់នាយករដ្ឋមន្ត្រីមួយ ផ្ទេរពីបក្សប្រជាធិបតេយ្យសេរីជប៉ុន មកកាន់គណបក្សប្រជាធិបតេយ្យជប៉ុនបច្ចុប្បន្ននេះ ជប៉ុនគ្មានការផ្លាស់ប្តូរណាមួយក្នុងឥរិយាបថចំពោះការជួយដល់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា លើការកសាងប្រទេសនោះទេ ។ ត្រង់នេះហើយដែលយើងបន្តធ្វើការជាប់ជាប្រចាំជាមួយនឹងមិត្តជប៉ុនក្នុងភាពជាដៃគូ ហើយជាអ្នកដែលផ្តល់ជំនួយធំជាងគេសំរាប់ប្រជាជនកម្ពុជា ។
សម្តេចនាយករដ្ឋមន្ត្រី បានផ្ញើសារជូនទៅប្រជាជនជប៉ុនថា រដ្ឋាភិបាលជប៉ុនបានប្រើប្រាស់នូវថវិកាទាំងអស់ចំគោលដៅក្នុងការជួយដល់កម្ពុជា ។ គ្រប់ទិដ្ឋភាពទាំងអស់កម្ពុជាបានប្រើប្រាស់នូវការពិគ្រោះពិភាក្សាទាំងកំរិតនយោបាយ ទាំងកំរិតបច្ចេកទេស ទាំងការដោះស្រាយផលប៉ះពាល់នានាដែលជប៉ុនត្រូវសាងសង់ផងដែរ ។
សម្តេចតេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រីអំពាវនាវចំពោះប្រជាពលរដ្ឋដែលនៅត្រើយខាងជើងក៏ដូចជានៅត្រើយខាងលិចផងដែរ មេត្តាសហការចូលរួមជួយទៅដល់ការដ្ឋាននេះ។ កម្លាំងប្រដាប់អាវុធគ្រប់ប្រភេទ អាជ្ញាធរដែនដី ត្រូវការពារឱ្យខាងតែបាននូវបញ្ហាគ្រឿងចក្រ និងសុវត្ថិភាពនៃក្រុមហ៊ុនសាងសង់ កម្មករ-កម្មការិនី ហើយនិងឱ្យការសាង សង់បានរលូន ។ នេះគឺជាផលប្រយោជន៍របស់កម្ពុជាខ្លួនឯង ហើយក៏ជាផលរបស់តំបន់ដែរ ។ ក្នុងឱកាសនោះ សម្តេចតេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រីក៏បានប្រកាសបើកឱ្យប្រើប្រាស់ជាផ្លូវការនូវ កំណាត់ផ្លូវចាក់កៅស៊ូលេខ១១៨ ដែលមានប្រវែង៤២គីឡូម៉ែត្រ ពីអ្នកលឿងទៅក្អមសំណផងដែរ ។
លោកត្រាំ អ៊ីវតឹក រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូនថ្លែងឱ្យដឹងថា ស្ពានត្រូវសាងសង់មានប្រវែងសរុប២.២១៥ម៉ែត្រ ចែកចេញជា៣ផ្នែកគឺស្ពានភ្ជាប់ផ្លូវត្រើយខាងលិច ស្ពានភ្ជាប់ផ្លូវត្រើយខាងកើត និងស្ពានមេនៅកណ្តាលដែលការសាងសង់ត្រូវធានាឱ្យនាវាសមុទ្រអាចឆ្លងកាត់ស្ពានបាន ។ លោករដ្ឋមន្ត្រីបន្តថា ស្ពានតភ្ជាប់ត្រើយខាងលិចមានប្រវែង៩០០ម៉ែត្រ ជាប្រភេទស្ពានជាបេតុងមាន២០ប្រឡោះ ប្រឡោះនីមួយៗមានប្រវែង៤៥ម៉ែត្រដូចគ្នា ។ ស្ពានភ្ជាប់ត្រើយខាងកើតប្រវែង៦៧៥ម៉ែត្រ មាន១៥ប្រឡោះ ប្រឡោះនីមួយៗមានប្រវែង៤៥ម៉ែត្រដូចគ្នា ។ ស្ពានភ្ជាប់ត្រើយខាងកើតប្រវែង៦៧៥ម៉ែត្រ មាន១៥ប្រឡោះ ប្រឡោះនីមួយៗមាន៤៥ម៉ែត្រដូចគ្នា ។ ចំណែកមេស្ពានប្រវែង៦៤០ម៉ែត្រ មាន៣ប្រឡោះ ប្រឡោះសងខាងមានប្រវែង១៥៥ម៉ែត្រ និងប្រឡោះកណ្តាលសំរាប់ឱ្យនាវាសមុទ្រឆ្លងកាត់មានប្រវែង៣៣០ម៉ែត្រ ។
ការស្ថាបនាឡើងគឺជាការបើកទំព័រប្រវត្តិសាស្ត្រថ្មីដែលពុំធ្លាប់មានមកពីពេលមុនមករបស់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ។ លោករដ្ឋមន្ត្រីបញ្ជាក់ថា ការសាងសង់ស្ពានអ្នកលឿងអនុវត្តដោយក្រុមហ៊ុនសំណង់ស៊ូមីតូមីតស៊ុយ ត្រួតពិនិត្យបច្ចេកទេសដោយក្រុមហ៊ុន ចូដៃ សហការជាមួយក្រុមហ៊ុនអូរីយ៉ង់តាលរបស់ប្រទេសជប៉ុន ។ គំរោងសាងសង់ស្ពាននេះ គ្រោងនឹងបញ្ចប់ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៥ ។
លោក BANNO Yutaka រដ្ឋលេខាធិការក្រសួងការបរទេសជប៉ុន បានថ្លែងថា តាំងនាមឱ្យរដ្ឋាភិបាល និងប្រជាជនជប៉ុន ខ្ញុំសូមសំដែងនូវអំណរសាទរដោយស្មោះសរ នៅក្នុងឱកាសដ៏មហានក្ខត្តប្ញក្សនេះ ចំពោះពិធីសម្ពោធលើការដ្ឋានសាងសង់ស្ពានអ្នកលឿងដែលត្រូវបានអនុវត្តដោយជំនួយឥតសំណងរបស់រដ្ឋាភិបាលជប៉ុនផ្តល់ជូនកម្ពុជា ។
លោករដ្ឋលេខាធិការបន្តថា សារសំខាន់នៃស្ពាននេះគឺត្រូវបានបញ្ជាក់អះអាងឡើងវិញមិនត្រឹមតែនៅក្នុងកិច្ចប្រជុំទ្វេភាគីរវាងជប៉ុន-កម្ពុជានោះទេ តែក៏នៅក្នុងកិច្ចប្រជុំកំពូលជប៉ុន មេគង្គផងដែរ ។ រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាបានស្នើសុំការឧបត្ថម្ភពីរដ្ឋាភិបាលជប៉ុនដើម្បីសាងសង់ស្ពានមួយ ដើម្បីតភ្ជាប់ត្រើយខាងលិច និងត្រើយខាងកើតទន្លេ ។ ជាការឆ្លើយតបរដ្ឋាភិបាលជប៉ុនបានផ្តល់ជំនួយឥតសំណងនៅឆ្នាំ២០១០ ដើម្បីសាងសង់ស្ពានអ្នកលឿងនេះ៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ