ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ល្ខោន​ស្រមោល​ស្បែក​តូច​កម្ពុជា​ ជា​ប្រភព​កំណើត​នៃ​ល្ខោន​ស្រមោល​​ម៉ាឡេសុី​

11 ឆ្នាំ មុន

តាម​ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​ លើក​ឡើង​ថា​ ស្បែក​តូច​ ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ក្រុម​ល្ខោន​ស្រមោល​ដូច​ស្បែក​ធំ​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​ជា​ចម្លាក់​ដែល​ឆ្លាក់​នៅ​លើ​ស្បែក​គោ​ មាន​ទំហំ​ តូចៗ​ ហើយ​មិន​មែន​ជា​ចម្លាក់​នឹង​ថ្កល់​ដូច​សិល្បៈ​ស្បែក​ធំ​ ឬ​ស្បែក​លាប​ពណ៌​ឡើយ​ ។​ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ វា​ជា​ចម្លាក់​ដែល​ធ្វើ​ចលនា​កម្រើក​បាន​ ដូច​ជា​លើក​ដៃ​ លើក​ជើង​ ឬ​ក៏​ហា​មាត់​និយាយ​ និង​ច្រៀង​បាន​​ ។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​

តាម​ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​ លើក​ឡើង​ថា​ ស្បែក​តូច​ ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ក្រុម​ល្ខោន​ស្រមោល​ដូច​ស្បែក​ធំ​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​ជា​ចម្លាក់​ដែល​ឆ្លាក់​នៅ​លើ​ស្បែក​គោ​ មាន​ទំហំ​ តូចៗ​ ហើយ​មិន​មែន​ជា​ចម្លាក់​នឹង​ថ្កល់​ដូច​សិល្បៈ​ស្បែក​ធំ​ ឬ​ស្បែក​លាប​ពណ៌​ឡើយ​ ។​ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ វា​ជា​ចម្លាក់​ដែល​ធ្វើ​ចលនា​កម្រើក​បាន​ ដូច​ជា​លើក​ដៃ​ លើក​ជើង​ ឬ​ក៏​ហា​មាត់​និយាយ​ និង​ច្រៀង​បាន​​ ។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​សិល្បៈ​ស្បែក​ធំ​ ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​សក្ការៈ​ ដែល​សម្តែង​មាន​លក្ខណៈ​ហ្មត់​ចត់​ ស្រគត់​ស្រគំ​ សម្តែង​រឿង​សាសនា​ (សម្តែង​តែ​រឿង​រាម​កេរ្តិ៍​មួយ​គត់)​ ។​

ចំណែក​ស្បែក​តូច​វិញ​ ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​ប្រជា​ប្រិយ​ មាន​លក្ខណៈ​កំប្លុក​កំប្លែង​ងាយ​មើល​ ងាយ​យល់​ ហើយ​ព្រម​ទាំង​អាច​សម្តែង​រឿង​ជា​ច្រើន​ ដូច​ជា​រឿង​ព្រេង​និទាន​ រឿង​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​ ឬ​រឿង​ទាក់​ទង​នឹង​បច្ចុប្បន្ន​ភាព​របស់​សង្គម​ទៀត​ផង​ ។​

នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ មាន​ពាក្យ​បី​ម៉ាត់​សម្រាប់​សម្គាល់​ ឬ​ក៏​ដាក់​ឱ្យ​ជា​ឈ្មោះ​ដល់​ទម្រង់​សិល្បៈ​នេះ​ គឺ​ ១-​ស្បែក​តូច​ ២-​អាយ៉ង​ ៣-​ណាំង​តាលុង​ ឬ​ណាំង​កាលុង​ ទៅ​តាម​ការ​និយម​របស់​តំបន់​ នីមួយៗ​ខុស​គ្នា​ ។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​ បើ​ពឹង​ផ្អែក​ទៅ​លើ​ការ​និយម​របស់​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​យល់​ថា​ ពាក្យ​តុក្កតា​ និង​ពាក្យ​អាយ៉ង​ មាន​ន័យ​ដូច​គ្នា​ គឺ​សម្រាប់​សម្គាល់​វត្ថុ​ឥត​វិញ្ញាណ​ទាំង​ឡាយ​ ទោះ​បី​មាន​ទំហំ​មាឌ​ ឬ​ក៏​សំប៉ែត​ ដូច​ជា​រូប​ចម្លាក់​ធ្វើ​អំពី​ឈើ​ អំពី​កំណាត់​ញាត់​សំឡី​ រូប​ចម្លាក់​ធ្វើ​ពី​ដី​ឥដ្ឋ​ រូប​ចម្លាក់​ធ្វើ​អំពី​ស្បែក​ ហើយ​សព្វ​ថ្ងៃ​មាន​ធ្វើ​ពី​ក្រដាស​ និង​ជ័រ​ប្លាស្ទិក​ទៀត​ផង​ ហើយ​វត្ថុ​ទាំង​នេះ​ត្រូវ​ជើត​ ឬ​ញាក់​ ឬ​ជំរុញ​ឱ្យ​ធ្វើ​សកម្ម​ភាព​ដោយ​អ្នក​ដទៃ​ «សិល្ប​ករ​អ្នក​ជើត» នោះ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ជឿ​ថា​ សិល្បៈ​ប្រភេទ​នេះ​ប្រាកដ​ជា​មាន​ចំណាស់​ច្រើន​សតវត្ស​ណាស់​មក​ហើយ​នៅ​លើ​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ ។​

ចំពោះ​កាល​បរិច្ឆេទ​កំណើត​ ឬ​ប្រភព​របស់​សិល្បៈ​ស្បែក​តូច​ ឬ​អាយ៉ង​នេះ​វិញ​ អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​បាន​ជួប​ប្រទះ​ឯក​សារ​ជា​ច្រើន​ ដែល​អស់​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​រាជ​បណ្ឌិត​ទាំង​ជន​ជាតិ​កម្ពុជា​ ទាំង​បរទេស​បាន​បន្សល់​ទុក​ឱ្យ​ដោយ​មតិ​ខ្លះ​ប៉ាន់​ស្មាន​ថា​ ស្បែក​តូច​ ឬ​អាយ៉ង​ខ្មែរ​ ប្រហែល​ជា​បាន​យោន​យក​កំណើត​មក​ពី​ Wayang ម៉ាឡេសុី​ ?​ ឯ​មតិ​ខ្លះ​ទៀត​បាន​សន្និ​ដ្ឋាន​ថា​ អាយ៉ង​ខ្មែរ​ប្រហែល​ជា​មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​ភូមិ​ម៉ាល់​យ៉ង់​ ទឹក​ដី​ភាគខាង​លិច​ខេត្ត​បាត់​ដំបង​ ។​ ខ្លះ​មាន​យោបល់​ថា​ អាយ៉ង​ប្រហែល​មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​ម្តុំ​ខ្ពប​តាយ៉ង​ គឺ​វត្ត​បទុម​វតី​ រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ តាំង​ពី​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​ ដោយ​សំអាង​ទៅ​លើ​ការ​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​ពី​ឈ្មោះ​អាយ៉ង​នេះ​ ដែល​សម្គាល់​ដល់​តួ​អង្គ​ត្លុក​ដ៏​ល្បី​ល្បាញ​របស់​ទម្រង់​សិល្បៈ​នេះ​នៅ​ភ្នំពេញ​ ហើយ​ដែល​ប្រជា​ជន​ទូទាំង​ប្រទេស​មាន​ការ​និយម​រាប់​អាន​ ។​ ឯ​តំបន់​ដទៃ​ទៀត​ដែល​មាន​ស្បែក​តូច​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​គ្មាន​ត្លុក​ឈ្មោះ​អាយ៉ង​ដូច្នេះ​ទេ​ ?​ និង​មាន​មតិ​ខ្លះ​ទៀត​បាន​ផ្តោត​ទៅ​លើ​ភូមិ​កំពង់​ត្រយង ស្ថិត​ក្នុង​ឃុំ​ពួក​ ស្រុក​ពួក​ ខេត្ត​សៀម​រាប​ ដែល​ស្ថិត​មិន​ឆ្ងាយ​ប៉ុន្មាន​ពី​ទីក្រុង​អង្គរ​ ហើយ​ដែល​មាន​ទំនៀម​ផលិត​ និង​សម្តែង​តុក្កតា​ធ្វើ​អំពី​ឈើ​…តាំង​ពី​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​ផង​ ។​

រីឯ​ចំណុច​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ទៀត​ដែល​ទាក់​ទង​ដល់​ដើម​កំណើត​តុក្កតា​ ឬ​អាយ៉ង​នោះ​ គឺ​ការ​សិក្សា​សិលា​ចារឹក​ខ្មែរ​របស់​អ្នក​ស្រី​ពៅ​ សាវ​រស់​ ដែល​បាន​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ នៅ​ក្នុង​សិលា​ចារឹក​មុន​សម័យ​អង្គរ​លេខ​ K-155 មាន​ចែង​អំពី​សិល្ប​ការិនី​សម្តែង​តុក្កតា​ (KU TUKTAR) ក្នុង​ពិធី​បូជា​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រះ​អាទិ​ទេព​ «សរស្វតិ» ដែល​ជា​អាទិទេព​តំណាង​ឱ្យ​សំនួន​វោហារ​ដ៏​ពីរោះ​ និង​សិល្បៈ​ ។​ នេះ​ជា​ភស្តុ​តាង​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ដឹង​ថា​ ទម្រង់​សិល្បៈ​នេះ​មាន​កំណើត​តាំង​ពី​មុន​សម័យ​កសាង​ប្រាសាទ​អង្គរ​ម៉្លេះ​ ។​

សៀវ​ភៅ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​បញ្ជាក់​ថា​ ដោយ​ឡែក​អ្នក​ចង​ក្រង​ឯក​សារ​ទទួល​បាន​ព័ត៌​មាន​ ឬ​ក៏​ឯក​សារ​ដ៏​មាន​​សារ​សំខាន់​មួយ​ទៀត​ដែល​ទាក់​ទង​នឹង​សិល្បៈ​ល្ខោន​ស្រមោល​ស្បែក​តូច​ នៅ​កម្ពុជា​គឺ​នៅ​ឆ្នាំ​២០០០​ លោក​ Hamzah Awang Amat ជា​សាស្ត្រា​ចារ្យ​អ្នក​ដឹក​នាំ​សិល្បៈ​ល្ខោន​ស្រមោល​ wayang Kulit ដ៏​ល្បី​ល្បាញ​របស់​ប្រទេស​ម៉ាឡេសុី​ បាន​ទទួល​ពាន​រង្វាន់​ជ័យ​លាភី​សិល្បៈ​ និង​វប្បធម៌​ របស់ «The Fokuoka Asian Culture prize 2000” ។​ នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​របស់​លោក​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​ «ល្ខោន​ស្រមោល​ Wayang Kulit ខេត្ត​កេឡាន់​តាន់​ ក្នុង​ប្រទេស​ម៉ាឡេសុី​ មាន​ប្រភព​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ហើយ​បាន​ហូរ​ចូល​ទៅ​ជ្រោយ​ម៉ាឡេ​​ តាម​ប្រទេស​ថៃ​ ភាគ​ខាង​ត្បូង​» ។​

ចំណុច​មួយ​សំខាន់​ទៀត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ គេ​សង្កេត​ឃើញ​មាន​ក្រុម​សិល្បៈ​ស្បែក​តូច​ ឬ​អាយ៉ង​ មាន​វត្ត​មាន​នៅ​ច្រើន​ខេត្ត​-ក្រុង​ ក្នុង​ផ្ទៃ​ប្រទេស​ទាំង​មូល​ ដូច​ជា​នៅ​ខេត្ត​សៀម​រាប​ (មាន​ស្បែក​តូច​ច្រើន​វង់)​ នៅ​ខេត្ត​បន្ទាយ​មាន​ជ័យ​ នៅ​ខេត្ត​បាត់​ដំបង​ និង​នៅ​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ (ក៏​មាន​ច្រើន​វង់​ដែរ)​ ។​

ចំណែក​ខាង​វង់​តន្ត្រី​ជូន​ស្បែក​តូច​ទាំង​អស់​នោះ​វិញ​ មាន​លក្ខណៈ​មិន​ដូច​គ្នា​ទាំង​អស់​ទេ ពោល​គឺ​វង់​ស្បែក​តូច​នៅ​ខេត្ត​សៀម​រាប​ និង​វង់​ស្បែក​តូច​នៅ​ភ្នំពេញ​ ប្រើ​វង់​ភ្លេង​ពិណ​ពាទ្យ​សម្រាប់​ជូន​ការ​សម្តែង​ ហើយ​ភាគ​ច្រើន​ជា​ភ្លេង​ពិណ​ពាទ្យ​វង់​តូច​ ដែល​មាន​ឧបករណ៍​ប្រាំ​មុខ​ គឺ​រនាត​ឯក​ គង​វង់ធំ​ ស្រឡៃ​ សម្ភោរ និង​ស្គរ​ធំ​ ។​ ឯ​បទ​ភ្លេង​វិញ​ គឺ​ភាគ​ច្រើន​ខ្ចី​ពី​វង់​ភ្លេង​មហោរី​ ។​

ដោយ​ឡែក​ក្រុម​ស្បែក​តូច​ នៅ​ខេត្ត​បាត់​ដំបង​វិញ​ គេ​មិន​ប្រើ​វង់​ភ្លេង​ពិណ​ពាទ្យ​ទេ​ ។​ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​សម្រាប់​ជូន​សិល្បៈ​ស្បែក​តូច​ ឬ​អាយ៉ង​នេះ​ អ្នក​បាត់​ដំបង​ ប្រើ​វង់​ភ្លេង​មួយ​វង់​ដែល​មាន​ឧបករណ៍​ ១-​ស្គរ​តូច​មួយ​ (រាង​ដូច​ស្គរ​ធំ​ ភ្លេង​ពិណ​ពាទ្យ​ វាយ​ដោយ​អន្លូង​ តូចៗ​មួយ​គូ)​, ២-​ស្គរ​ដៃ​មួយ​គូ​ (ស្គរ​អារក្ស)​, ៣-​ស្រឡៃ​តូច​មួយ​, ៤-​គង​ដោះ​តូច​មួយ​ (គង​ម៉ង់)​ និង​៥-​ពេល​ខ្លះ​មាន​ក្រាប់​កំណាត់​ដើម​ឫស្សី​ផង​ ៕​