ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ភារកិច្ច​​ឯក​រាជ្យ ឌិ​ត​ មន្ទីរ ៖ ចៅក្រម​​និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​​ត្រូវ​តែ​​មាន​ភាព​​មិន​​លំអៀង

11 ឆ្នាំ មុន

រាជ​ធានី​ភ្នំ​ពេញ​ ៖ ប្រធាន​តុលាការ​កំពូល​ លោក​ឌិត​ មន្ទីរ​ មានប្រសាសន៍​​ក្នុង​ពិធីបិទ​សន្និបាត​​បូក​សរុប​ការងារ​របស់​ក្រសួង​យុត្តិ​ធម៌​ឆ្នាំ​២០១៣ និង​ទិស​​ដៅ​ឆ្នាំ​២០១៤ កាលពី​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ​នៅទីស្តី​ការ​ក្រសួង​ថា​ ចៅ​ក្រម​ ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ទាំង​អស់​ត្រូវ​តែ​គោរព​តួនាទី​របស់​ខ្លួន​ឱ្យបាន​ខ្ជាប់​ខ្ជួន​ ពោល​គឺ​មិន​ត្រូវ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ជន​ណា​មួយ​ ឬអ្នក​មាន​អំ​ណាច​ណា​ម្នាក់​ជា​ដាច់​ខាត ។​

រាជ​ធានី​ភ្នំ​ពេញ​ ៖ ប្រធាន​តុលាការ​កំពូល​ លោក​ឌិត​ មន្ទីរ​ មានប្រសាសន៍​​ក្នុង​ពិធីបិទ​សន្និបាត​​បូក​សរុប​ការងារ​របស់​ក្រសួង​យុត្តិ​ធម៌​ឆ្នាំ​២០១៣ និង​ទិស​​ដៅ​ឆ្នាំ​២០១៤ កាលពី​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ​នៅទីស្តី​ការ​ក្រសួង​ថា​ ចៅ​ក្រម​ ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ទាំង​អស់​ត្រូវ​តែ​គោរព​តួនាទី​របស់​ខ្លួន​ឱ្យបាន​ខ្ជាប់​ខ្ជួន​ ពោល​គឺ​មិន​ត្រូវ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ជន​ណា​មួយ​ ឬអ្នក​មាន​អំ​ណាច​ណា​ម្នាក់​ជា​ដាច់​ខាត ។​

លោក​ឌិត​ មន្ទីរ​ បាន​ដាស់​តឿន​ដល់​ចៅ​ក្រម​ ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ថា មិន​ត្រូវស្ថិត​ក្រោម​ឥទ្ធិ​ពល​ផ្សេងៗ​ដូច​ជា​ការ​អូស​ទាញ​ ការ​គាប​សង្កត់​ ការ​គំរាម​កំហែង​ពី​សំណាក់​ជន​ណាម្នាក់​ ឬ​ការ​ជ្រៀត​ជ្រែក​ពីសំណាក់​ជន​ណា​ម្នាក់​ឡើយ​ពី​ហេតុ​ផល​អ្វី​មួយ​ ទោះបី​ជា​​ផ្ទាល់​ក្តី​ ឬ​ប្រយោល​ក្តី ។​ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវ​​តែ​អនុវត្ត​ជា​គោល​ការណ៍​នូវ​ឯករាជ្យ​ភាព​ដោយ​​មិន​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ត្រា​របស់​អ្នកដទៃ ។​ ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវ​បំពេញ​ភារកិច្ច​របស់​ខ្លួន​ដោយ​ឯក​រាជ្យ​ ឈរ​លើ​មូលដ្ឋាន​ច្បាប់​​ និងត្រូវ​ច្រាន​ចោល​នូវ​អ្វីដែល​ប៉ះពាល់​ដល់​​ភារកិច្ច​របស់​ខ្លួន ។​ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវ​តែ​ជំរុញ​ និង​ឯក​រាជ្យ​ភាព​ទាំង​ខ្លួន​ និងស្ថាប័ន​​ និង​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ ត្រូវ​តែ​​ឱ្យប្រជា​ពល​រដ្ឋ​មើល​ឃើញ​ថា​ ជា​បុគ្គ​ល​ដែល​មានចរិត​យុត្តិ​ធម៌​ ទទួលបាន​ព័ត៌​មាន​គ្រប់​គ្រាន់​ក្នុង​ការ​វាយតម្លៃ​កាត់សេចក្តី ។​

លោកប្រធាន​តុលាការ​កំពូល​បញ្ជាក់​ថា ចៅ​ក្រម​ត្រូវ​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​ជា​និច្ច​ មិន​ត្រូវ​មាន​ភាព​លម្អៀង​​ គឺ​ត្រូវតែ​ស្មើ​ភាព​ចំពោះ​ភាគី​ក្នុង​រឿង​ក្តី​ជាក់​លាក់​ណា​មួយ ។​ ក្នុង​ន័យ​អនា​គតិ​នេះ​ ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ មិន​ត្រូវ​មានភាព​លម្អៀង​ឡើយ ទោះ​បី​ជា​ក្នុង​លក្ខ​ខណ្ឌ​ខាង​ក្នុង​ ឬ​ខាង​ក្រៅ​ក្តី ។​ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវ​ចៀស​វាង​នូវ​អគតិ​ទាំង​បួន ក្នុង​នោះ​មាន​ ឆន្ទា​គតិ​ ទោសា​គតិ​ ភយា​គតិ​ និង​មោហា​គតិ​ ។ អនា​គតិ​គឺ​ជា​គោល​ការណ៍​សារ​វន្ត​នៃ​សមត្ថភាព​របស់​ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ក្នុងការ​រក​យុត្តិ​ធម៌​ក្នុង​ដំណើរ​ការ​រឿង​ក្តី ។​ នេះជា​ផ្នែក​មួយ​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​ជំនឿ​ចិត្ត​ពី​សំណាក់​មហា​ជន​ទូទៅ ។​ ចៅ​ក្រម ​និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវតែ​មាន​ភាព​សុចរិត​ មិន​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុក​រលួយ​ ។​

លោក​ឌិត​ មន្ទីរ​ ថ្លែង​ទៀត​ថា​ សកម្ម​ភាព របស់​ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវ​តែ​បង្ហាញ​ឱ្យ​ឃើញ​ដល់​សាធារណ​ជន​ពី​ភាព​ឯក​រាជ្យ​ មិន​លម្អៀង​ទៅ​រក​នរណា​ម្នាក់​ឡើយ​ដើម្បី​​បង្ហាញ​ពី​ភាព​សុច​រិតរបស់​តុលាការ ។​ សេចក្តី​ថ្លៃ​ថ្នូរ គឺ​ជា​គុណភាព​ស្ថាន​ភាព​នៃ​ការ​គោរព​ពី​សំណាក់​មហា ជន​ទូទៅ ។​ បុ៉ន្តែ​ប្រសិន​បើ​ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មិន​មាន​ភាពថ្លៃ​ថ្នូរ​​នោះ​វា​បង្ហាញ​ផល​ប៉ះ​ពាល់​ចំពោះ​ស្ថាប័ន​តុលាការ​យ៉ាង​ធ្ងន់​ធ្ងរ ។​ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ ត្រូវតែចង​ចាំ​ជា​និច្ច​​ថា ខ្លួន​ជា​បុគ្គល​ស្ថិត​ក្រោម​ការឃ្លាំ​មើល​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​ពី​សំណាក់​សាធារណជន​ ដើម្បី​ទទួល​បាន​ទំនុក​ចិត្ត​ពី​សំណាក់​សាធារណ​ជន​នោះ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ត្រូវ​តែ​បង្ហាញ​អាកប្ប​កិរិ​យា​ដោយ​មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ខ្ពស់​ទាំង​ក្នុង​ការ​បំពេញ​កិច្ច​ការ​តុលាការ​ ក៏​ដូច​ជា​ជីវភាព​រស់​​នៅ​ប្រចាំ​ថ្ងៃរបស់​ខ្លួន​ដែរ ។​ កាល​ណា​ទទួលបាន​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ថា​ មាន​ឯក​រាជ្យ​ពី​សំណាក់​សាធា​រណជន​ នោះ​ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញាជា​​ប្រភព​ជាក់​ស្តែង​នៃ​អំណាច​តុលាការ​មាន​ឯក​រាជ្យ​ គឺ​ជា​ការ​យក​ចិត្តទុក​ដាក់​ចំពោះ​ការងារ​ដែល​ខ្លួន​ត្រូវ​បាន​ចាក់​តាំង​ក្នុង​ការ​រួម​ចំណែក​ថែរក្សា​ឯក​រាជ្យ​ភាព​ជាតិ ។​

លោកសង្កត់​ធ្ងន់​ថា ប្រសិន​បើ​ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មិន​ខិត​ខំ និង​អភិវឌ្ឍន៍​បង្កើត​ចំណេះ​ដឹង​ផ្នែក​ផ្សេងៗ​លើ​ច្បាប់​បន្ថែម​ទៀត​​ទេ​ ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មិន​អាច​បំពេញ​កាតព្វ​កិច្ច​តុលាការ​ និងអយ្យ​ការ​ប្រកប​ដោយ​គុណ​ភាព​ឡើយ ។​ ជាក់​ស្តែង កន្លង​មក​ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មាន​ភាព​ខ្វះ​ខាត​មួ​យចំនួន​ដែល​ជា​គុណ​វិបត្តិ​ដែល​ចៅក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ត្រូវ​ធ្វើ​ឱ្យបាន​​ដើម្បី​លើក​​កម្ពស់​កិត្យា​នុភាព​នៃ​ស្ថាប័ន​តុលាការ ដូចជា​ការ​បែង​ចែក​​សំណុំ​រឿង​គ្មាន​តម្លា​ភាព​ ដែល​នាំ​ឱ្យ​មាន​ភាព​ថ្នាំង​ថ្នាក់​ចំពោះ​អង្គ​ភាព​ ការ​កាឡៃ​រឿង​រដ្ឋ​ប្បវេណីទៅ​ជា​រឿង​ព្រហ្ម​ទណ្ឌ ។​ មក​ដល់​ពេល​នេះ​ហើយ​ នៅតែ​មាន​​អ្នក​យក​រឿង​រដ្ឋប្ប​វេណី​ធ្វើ​ជា​រឿងព្រហ្ម​ទណ្ឌ​ និង​ឃុំ​ខ្លួនដោយ​បទ​ឆបោក​ ឬ​រំលោភ​ល​ើសេចក្តី​ទុក​ចិត្ត​ ដើម្បី​បង្ខំ​គាប​យក​លុយ​ពី​ភាគី​ម្ខាង​ទៀត​ សូម្បី​តែ​ធាតុ​ផ្សំ​​នៃ​បទ​ល្មើស​មិន​មាន​ភាព​គ្រប់​គ្រាន់​ក្តី ។​

ក្រសួង​យុត្តិ​ធម៌​ និងស្ថាប័ន​តុលាការ​កំពូល​ត្រូវ​មាន​វិធាន​ការ​មួយ​​ចំនួន​ចំពោះ​ការ​ចោទ​​ប្រកាន់​ពីបទ​ល្មើស​រំលោភ​សេចក្តី​ទុក​ចិត្ត​ ចៀស​វាងការ​ភ័ន្ត​ច្រឡំ​ និង​ឃុំ​ខ្លួន​​ក្នុង​រឿង​មិន​ច្បាស់​លាស់ ។​ ទន្ទឹម​នេះ​ ក៏​មាន​ការ​ចេញ​ដីកា​ដែល​គ្មាន​សំណុំ​រឿង​ក្នុង​តុលា​ការ​ដែល​ជា​ការ​ខុស​ឆ្គង​​មួយ​របស់​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា ។​ ចំពោះ​ករណី​ឆែក​ឆេរ​លំនៅ​ឋាន​វិញ សូម​ចៅ​ក្រម ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​រង​ យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ពិចារណា​ឱ្យ​បាន​ដិត​ដល់​ចំពោះ​ការឆែក​ឆេរ​ដែល​មុន​​នឹង​ឆែក​ឆេរ​លំនៅ​ឋាន​ណាមួយ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឱ្យស្រប​តាម​នីតិ វិធី​ច្បាប់​​ដែល​មាន​ជា​ធរមាន​ ចៀស​វាង​ការ​ឆែក​ឆេរ​ក្រោម​លេស​ក្នុង​ការ​​រឹប​អូស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​របស់​គេ​ដែល​មិន​មែន​ជា​ភស្តុ​តាង​នៃ​បទ​ល្មើស ។​

លោក​បន្ថែម​ថា​ ការ​តាម​សង្កេត​កន្លង​មក​​ បទ​ល្មើស​រំលោភ​សេចក្តី​ទុក​ចិត្ត​ត្រូវ​បាន​ចៅ​ក្រម​ និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​ចេញ​ដីកា​ឆែក​ឆេរ​លំនៅ​ឋាន​របស់​គេ​ដើម្បី​ធ្វើ​ជាភស្តុ​តាង​ទៅវិញ ​ហើយ​ជា​ញឹក​ញាប់​កំណត់​ហេតុ​នៃ​ការ​រឹប​អូស​ភស្តុ​តាង​ទាំង​នោះ​មិន​ដែល​មាន​ហត្ថ​លេខា​ ឬ​ស្នាម​​មេ​ដៃ​ក្រៅពី​សមាសភាព​ដែល​ត្រូវ​ឆែក​ឆេរ​ទេ​ សូម្បី​តែ​ម្ចាស់​ទ្រព្យ​ក៏​មិ​នបាន​ចុះ​ហត្ថ​លេខា​ដែរ ។​ ចំពោះ​ការ​​តាក់​តែង​សាល​ក្រម និង​សាល​ដីកា​ ជា​ញឹក​ញយ​ សាល​ក្រម ឬ​សាល​ដីកា​មួ​យចំនួន​មិន​ត្រូវ​បានសរសេរ​សំអាង​ហេតុ​ឱ្យបាន​ច្បាស់​លាស់​ទេ​ គឺ​គ្រាន់តែរៀប​រាប់​អំពីការ​លើក​ឡើង​របស់​ដើម​ចោទ និង​ចុង​ចម្លើយ​ រួច​សន្និដ្ឋាន​ថា​ចម្លើយ​របស់​ដើម​ចោទគួរ​ឱ្យ​តុលាការ​ទទួល​យក​ និង​ការ​លើក​ឡើងរបស់​ចុង​ចោទមិន​អាច​ឱ្យ​តុលា​ការ​ជឿបាន​ទេ​ ដោយ​ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មិន​បាន​ពន្យល់​អំពី​ហេតុ​ផល​ថា ព្រោះ​អ្វី​បាន​ជឿ​ និង​អ្វី​ដែល​មិន​ជឿ​នោះ​ទេ ។​

លោក​ឌិត​ មន្ទីរ​ លើក​ឡើង​ទៀត​ថា​ ការ​សំអាង​ហេតុ​របស់​ចៅ​ក្រម និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​មានសារ​សំខាន់​ណាស់ ពីព្រោះ​ថា​ការ​សរសេរ​សំអាង​ហេតុ​នៃ​សេចក្តី​សម្រេច​មាន​គោលបំណង៖ ទី១-​ការពារ​ភាគី​​ឱ្យចាក​ផុត​ពី​ការ​ទទួល​បាន​ការ​សម្រេច​តាម​ទំនើង​ចិត្ត​របស់​ចៅ​ក្រម និង​ការពារ​សច្ច​ភាព​តាម​ផ្លូវ​ច្បាប់​ ។​ ទី​២-ធានា​ថា​ ជន​ជាប់​ចោទ​នឹង​បង្ហាញ​ជា សាធារណៈ​ថា ពិត​ជាបាន​យក​ចិត្តទុកដាក់​ពី​ទឡ្ហីករណ៍ទាំង​អស់​ ព្រោះ​គេបាន​លើក​ឡើង​ និង​បង្ហាញ​ពី​អង្គ​ច្បាប់​ដែល​តុលាការ​លើក​ឡើង​យក​មក​សំអាង ។​ ទី​៣-​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​មាន​ការ​ត្រួត​ពិនិត្យ​ជា​សាធារណៈ​ពី​កិច្ច​ការ​រដ្ឋបាល​សាធារណៈ​ ធានា​ថា តុលាការ​បានយក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ក្នុង​កិច្ច​ដំណើរ​ការ​ក្នុង​នីតិ​វិធី ។​ ទី​៤​-ពង្រឹង​ចៅ​ក្រម​ឱ្យ​អនុវត្ត​ភារកិច្ច​ក្នុង​ការ​បង្ហាញ​សំអាង​ហេតុ​របស់​ខ្លួន​ប្រកប​ដោយ​គុណ​ភាព​លើ​ទឡ្ហីករណ៍ជា​សត្យា​នុម័ត​ចំពោះ​ចំណេះ​ដឹង​ផ្លូវ​ច្បាប់​ ។

​ទី​៥-​ធានា​នូវ​យន្ត​ការ​ចំពោះ​​ការ​ប្តឹង​ឧទ្ធរណ៍​ និង​បឹ្តង​សាទុក​ ដោយ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​មាន​ការ​ត្រួត​ពិនិត្យ​ពី​តុលាការជាន់​ខ្ពស់​​ប្រកប​ដោយ​ប្រសិទ្ធ​ភាព​ ។
ដូច្នេះ​ចៅ​ក្រម​ត្រូវ​តែ​សរសេរ​សំអាង​ហេតុ​ឱ្យ​បាន​ច្បាស់​លាស់​ចំពោះសេចក្តី​សម្រេច​របស់​ខ្លួន​ ហើយ​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា និង​ព្រះ​រាជ​អាជ្ញា​រង ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​តាម​គោល​ការណ៍​ដែល​មាន​ចែង​ក្នុង​នីតិវិធី​ក្រម​ព្រហ្ម​ទណ្ឌ​ មាត្រា​៨៤ នៃ​ការបញ្ជូន​សេចក្តី​សន្និ​ដ្ឋាន​នៅពេល​បញ្ជូន​សំណុំ​រឿង​ទៅ​សើុប​សួរ​៕​