ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

រាជ​បណ្ឌិត្យ​សភា​កម្ពុជា​ធ្វើ​សិក្ខា​សាលា​ជុំ​វិញ​ការ​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​

13 ឆ្នាំ មុន

រាជធានី​ភ្នំពេញ ៖ អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​បាន​រក​ឃើញ​ថា ប្រទេស​អង់​គ្លេស​បានបោះ​ពុម្ព​វចនា​នុ​ក្រម​ដំបូង​នៅ​ឆ្នាំ​១៦០៤​ ចំណែក​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​វិញ​សៀវ​ភៅ​វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​បោះ​ពុម្ព​ឡើង​តាម​ ព្រះ​រាជ​ប្រកាស​លេខ​៦៧​ ចុះ​ថ្ងៃ​ទី​៤ ខែ​ធ្នូ​ ឆ្នាំ​១៩១៥​ ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៣៨​ វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​បាន​លេច​ចេញ​ជា​រូប​រាង​ឡើង​។

រាជធានី​ភ្នំពេញ ៖ អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​បាន​រក​ឃើញ​ថា ប្រទេស​អង់​គ្លេស​បានបោះ​ពុម្ព​វចនា​នុ​ក្រម​ដំបូង​នៅ​ឆ្នាំ​១៦០៤​ ចំណែក​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​វិញ​សៀវ​ភៅ​វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​បោះ​ពុម្ព​ឡើង​តាម​ព្រះ​រាជ​ប្រកាស​លេខ​៦៧​ ចុះ​ថ្ងៃ​ទី​៤ ខែ​ធ្នូ​ ឆ្នាំ​១៩១៥​ ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៣៨​ វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​បាន​លេច​ចេញ​ជា​រូប​រាង​ឡើង​។

ចាប់​តាំង​ពី​បោះ​ពុម្ព​គ្រា​ទី​១​ដល់​គ្រា​ទី​៣​ វចនា​នុ​ក្រម​នេះ​ខ្វះ​មេ​ពាក្យ​មួយ​ចំនួន​ដែល​មិន​ទាន់​បាន​បញ្ចូល​ និង​មាន​ភ្លាំង​ភ្លាត់​ខ្លះៗ​ដែល​មិន​ទាន់​បាន​កែ​ប្រែ​។ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦២​ សៀវ​ភៅ​វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​បាន​បោះ​ពុម្ព​ជា​លើក​ទី​៤​ ហើយ​មាន​ថែម​មេ​ពាក្យ និង​កែ​មេ​ពាក្យ​​ខ្លះ​ដែល​កាល​បោះ​ពុម្ព​លើក​ទី​១​​ដល់​លើក​ទី​៣​មិន​ទាន់​បាន​កែ​ ហើយ​ដល់​ឆ្នាំ​១៩៦៧​ សៀវ​ភៅ​វចនា​នុ​ក្រម​ត្រូវ​បាន​បោះ​ពុម្ព​គ្រា​ទី​៥​ដែល​ការ​បោះ​ពុម្ព​​គ្រា​ទី​១​ដល់​គ្រា​ទី​៥​នេះ​ ធ្វើ​ឱ្យ​សៀវ​ភៅ​វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​មាន​២​ភាគ​។ លុះដល់​ឆ្នាំ១៩៨៩​ វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​ទាំង​ពីរ​ភាគ​ត្រូវបានគេ​រៀប​រៀង​បញ្ចូល​គ្នា​ជាមួយ​​ក្បាល​ក្រោម​ជំនួយ​ថវិកា​ពី​ប្រជា​ជន​ជប៉ុន​ ហើយ​ដល់​ឆ្នាំ​២០០៥​ វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​នៃ​រាជ​បណ្ឌិត្យ​សភា​កម្ពុជា​បាន​ធ្វើ​ការ​បោះ​ពុម្ព​ផ្សាយ​វចនា​នុ​ក្រម​អក្ខរា​វិរុទ្ធ​នៃ​ភាសា​ខ្មែរ​។ នៅ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រមនេះ ​អ្នក​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ជា​ដំបូង​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​២ គឺ​ទី​១ ការ​ជ្រើ​សរើស​ ឬ​កំណត់​យក​អក្ខរា​វិរុទ្ធ​នៃ ពាក្យ​ណា​មួយ​ជា​ផ្លូវ​ការ​, ទី២ ការ​សម្រេច​ចិត្ត​យកសំឡេង​អាន​មួយ​ជា​ផ្លូវ​ការ​ បន្ទាប់មក​ទើប​គិត​ថា តើ​វចនា​នុ​ក្រម​នេះ​ត្រូវ​រៀប​តាម​លំដាប់​អក្ខរក្រម​ ឬ​លំដាប់​សូរ​។

សរុប​សេចក្តី​មក​ ការ​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ គឺ​មាន​ប្រវត្តិ​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ។ របៀប​តាក់​តែង​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​មាន​ការ​វិវត្តជា​ហូរ​ហែ​រហូត​មក​ទល់​នឹង​បច្ចុប្បន្ន​ការ​វិវត្តនេះ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​វចនា​នុ​ក្រម​មាន​ច្រើន​ប្រភេទ​ និង​ទាម​ទារ​ឱ្យ​អ្នក​និពន្ធ​​មាន​ការប្រុង​ប្រយ័ត្ន​ខ្ពស់​ចំពោះ​វិធី​សាស្ត្រ​នៃ​ការ​រៀប​រៀង​ដែល​ទាម​ទារ​ឱ្យ​មាន​លក្ខណៈ​វិទ្យា​សាស្ត្រ​ផង​ដែរ​។ ទាំង​នេះ ​ត្រូវបាន​គេ​លើក​ឡើង​នៅក្នុង​សិក្ខា​សាលា​មួយ​ស្តី​អំពី​វិធី​សាស្ត្រ​ និង​បទ​ពិសោធន៍​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ដែល​រៀប​ចំ​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​នៃ​រាជ​បណ្ឌិត្យ​សភា​កម្ពុជា​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​៣០ សីហា ក្រោម​អធិបតី​ភាព​លោក​ជំទាវ​​បណ្ឌិត​សភា​ចារ្យ​ ខ្លូត ធីតា​ ទី​ប្រឹក្សា​សម្តេច​អគ្គ​មហា​សេនា​បតី​តេជោ​ហ៊ុន សែន នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី​នៃ​ព្រះ​រាជាណា​ចក្រ​កម្ពុជា និង​ជា​ប្រធាន​រាជបណ្ឌិត​្យ​សភា​កម្ពុជា​។

លោក​ជំទាវ​ខ្លូត ធីតា បាន​ថ្លែង​ថា វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​ជា​វិទ្យា​ស្ថាន​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​វិទ្យា​ស្ថាន​ទាំង​៦​នៃ​រាជបណ្ឌិត្យ​សភា​កម្ពុជា ដែល​មាន​បេស​កកម្ម​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​ អភិរក្ស​ និង​អភិវឌ្ឍ​ភាសា​ជាតិ​ ដើម្បី​ស្វែង​រក​ការ​ឯក​ភាព​ខាង​ភាសា​ជូន​សង្គម​ជាតិ​។ តាម​រយៈ​បេសកកម្ម​នេះ​ និង​ផ្តើម​ចេញ​ពីការ​ខិត​ខំ​ប្រឹង​ប្រែង​ដោយ​ឥត​ខ្លាច​នឿយ​ហត់​របស់ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​ និង​មន្ត្រី​រាជ​ការ​របស់​ខ្លួន​ វិទ្យា​ស្ថាន​បាន​សម្រេច​នូវ​សមិទ្ធ​ផល​សំខាន់ៗ​ជា​ច្រើន​គួរ​ជា​ទី​មោទនៈ​ ហើយ​ជាក់ស្តែង​បច្ចុប្បន្ន​វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​កំពុង​បន្ត​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​ពិស្តារ​ថែម​ទៀត​។

លោក​ជំទាវ​បញ្ជាក់​ថា បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ក្រៅ​ពី​វចនា​នុ​ក្រម​អក្ខរា​វិរុទ្ធ​នៃ​ភាសា​ខ្មែរ​របស់​វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​ យើង​មាន​តែ​វចនា​នុ​ក្រម​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​រាជ ជួន ណាត​ តែ ប៉ុណ្ណោះ​ ដែល​គណៈ​កម្មា​ធិការ​ជាតិ​ភាសា​ខ្មែរ​បាន​អនុ​ម័ត​ឱ្យ​ប្រើ​ជា​ផ្លូវ​ការ​ដើម្បី​ឱ្យ​បាន​ឯក​ភាព​គ្នា​។ វា​ជា​ការ​ពិត​ណាស់​ថា ការ​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​នីមួយៗ​ទាម​ទារ​ត្រូវ​ឱ្យ​មាន​ក្បួន​ខ្នាត​ វិធី​សាស្ត្រ​ និង​គោល​ការណ៍​មួយ​ត្រឹម​ត្រូវ​ និង​ច្បាស់​លាស់​។ ដូចនេះ​ខ្ញុំ​សង្ឃឹម​ថា សិក្ខា​សាលា​នា​ថ្ងៃ​នេះ​វាគ្មិន​របស់​យើង​នឹង​បង្ហាញ​ពី​ចំណេះ​ដឹង​​ បទ​ពិសោធន៍​ គោល​ការណ៍​ និង​ពិភាក្សា​គ្នា​អំពី​ការ​លំបាក​នានា​ក្នុង​ពេល​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ ដើម្បី​ចូល​រួម​ចំណែក​ពង្រឹង​ចំណេះ​ដឹង​ និង​សមត្ថ​ភាព​ ព្រម​ទាំង​ផ្តល់​បទ​ពិសោធន៍​ថ្មី​ៗ​សម្រាប់​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ដល់​អង្គ​សិក្ខា​សាលា​ទាំង​មូល​ ហើយ​ខ្ញុំ​សង្ឃឹម​ថា លទ្ធ​ផល​ដែល​ទទួល​បាន​ពី​សិក្ខា​សាលា​នា​ថ្ងៃ​នេះ​ពិត​ជា​រួម​ចំណែក​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​បង្ហាញ​នូវ​បទ​ពិសោធន៍​ថ្មីៗ និង​រក​ឃើញ​នូវ​វិធី​សាស្ត្រ​ល្អៗ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​ ព្រម​ទាំង​អាច​ស្វែង​រក​គន្លឹះ​សំខាន់ៗ​ដើម្បី​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​លំបាក​ទាំង​ឡាយ​ដែល​អ្នក​ធ្វើ​វចនា​នុ​ក្រម​បាន​ជួប​ប្រទះ​កន្លង​មក​ ៕