ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

តើរូបសំណាក«ដំរីជាន់ខ្លា»មានអត្ថន័យ និងប្រវត្ត​បែបណាខ្លះ?

4 ខែ មុន
  • កំពង់ធំ

ខេត្តកំពង់ធំ​៖ បើ​ធ្វើ​ដំណើរ​ពី​ភ្នំពេញ​តាម​ផ្លូវជាតិ​លេខ​៦ ចម្ងាយ​១៦៨​គីឡូម៉ែត្រ ដល់​ក្រុង​ស្ទឹង​សែន ខេត្តកំពង់ធំ ក្រឡេក​មើលទៅ​ខាងស្តាំ​ដៃ​នឹង​ឃើញ​រូបសំណាក «​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​» ជា​និមិត្តរូប​របស់​ខេត្ត ។ រូប​នេះ​ហាក់​មាន​សភាព​រស់​រវើក…

ខេត្តកំពង់ធំ​៖ បើ​ធ្វើ​ដំណើរ​ពី​ភ្នំពេញ​តាម​ផ្លូវជាតិ​លេខ​៦ ចម្ងាយ​១៦៨​គីឡូម៉ែត្រ ដល់​ក្រុង​ស្ទឹង​សែន ខេត្តកំពង់ធំ ក្រឡេក​មើលទៅ​ខាងស្តាំ​ដៃ​នឹង​ឃើញ​រូបសំណាក «​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​» ជា​និមិត្តរូប​របស់​ខេត្ត ។ រូប​នេះ​ហាក់​មាន​សភាព​រស់​រវើក គឺ​ជើង​មុខ​ដំរី​ខាងស្តាំ​ជាន់​ទៅ​លើ​ពោះ​ខ្លា ហើយ​ជើង​ខ្លា​ស្រវា​ចាប់​ជើងដំរី​ជាប់ ។ ចំណែក​សត្វ​ខ្លា​មួយ​ក្បាល​ទៀត នៅ​លើ​ខ្នង​ដំរី​បង្ហាញ​ពី​សកម្មភាព​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​យ៉ាង​ស៊ីសាច់ហុតឈាម ។ រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​កសាង​ឡើង​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦៥ ដោយ​លោកពូ តុង​ហាវ អតីត​ចៅហ្វាយខេត្ត​កំពង់ធំ ។

លោកពូ តុង​ហាវ កើត​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៤ ខែមេសា ឆ្នាំ​១៩១៩ នៅ​ស្រុក​កោះធំ ខេត្តកណ្តាល ។ លោក​បាន​បួស​រៀន​នៅ​វត្ត​ជា​ច្រើន ។ ព្រះ​ភិក្ខុសង្ឃ​ពូ តុង​ហាវ បាន​ទទួល​អនិច្ចធម្ម​នៅ​យប់​ថ្ងៃ​ទី​២៣ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០១៦ ក្នុង​ជន្មាយុ​៩៧​ព្រះ​វស្សា នៅ​វត្ត​ឧ​ណ្ណ​លោម រាជធានី​ភ្នំពេញ ។ លោកពូ តុង​ហាវ បានឱ្យ​ក្រុម​ជាង​ដែល​មាន​ស្នាដៃ​ល្អ​កសាង​រូប​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​ប្រកបដោយ បច្ចេកទេស​ខ្ពស់ ។ រូប​មាន​កម្ពស់​ទាប​សម​ល្មម តែ​លុះ​ក្រោយមក រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​បាន​កែ​លម្អ​សា​ជា​ថ្មី និង​មាន​កម្ពស់​ខ្ពស់​ជាង​មុន ព្រមទាំង​ប្តូរ​ឈ្មោះ​ពី​ភូមិ​ត្បូង​ចាម មក​ជា​ភូមិ​ដំរី​ជាន់​ខ្លា សង្កាត់​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​វិញ ។

បើ​យោង​តាម​ការ​សិ​ស្សា​ស្រាវជ្រាវ​ឱ្យ​ដឹង​ថា គោលបំណង​នៃ​ការ​កសាង​រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​ដាក់​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​ខេត្តកំពង់ធំ គឺ​ចង់​បញ្ជាក់​ថា ខេត្តកំពង់ធំ​គឺជា​ខេត្ត​មួយ​ដែល​មាន​ទីតាំង​ស្ថិត​នៅ​ចំ​កណ្តាល​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ហើយ​ជា​ខេត្ត​សម្បូរ​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​ស​ម្ប​តិ្ត​ធម្មជាតិ​ជា​ច្រើន មិន​អាច​គណនា​បាន​នា​សម័យ​នោះ រួម​មាន ព្រៃ​ភ្នំ​ក្រំ​ថ្ម លតា​វល្លិ ប្រាសាទបុរាណ​ជា​ច្រើន រ៉ែ មច្ឆា សត្វព្រៃ​គ្រប់​ប្រភេទ ដូច​ជា​សត្វចតុប្បាទ មាន​ហ្វូង​ដំរី ខ្លា ទន្សោង គោព្រៃ ប្រើស រមាំង ខ្ទីង ជ្រូកព្រៃ​…​ជាដើម ។

លោក​ចៅហ្វាយខេត្ត​ជំនាន់​នោះ បាន​ផ្តួចផ្តើម​កសាង​ជា​រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​ឡើង ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​ភាព​សម្បូរ​បែប​នៃ​ធនធានធម្មជាតិ ។ ព្រឹទ្ធាចារ្យ​វ័យ​ជាង​៨០​ឆ្នាំ​មួយ​ចំនួន​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ការ​កសាង​រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា ជា​ការ​ក្រើនរំលឹក​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ថា ទីណា​មានការ​ជិះជាន់​គាបសង្កត់ ទីនោះ​តែងតែ​មានការ​រើបម្រះ​ជា​និច្ច ។ ចូរ​ចង​ចាំ​ថា ខ្មែរ​យើង​មាន​វីរបុរស​ច្រើន​ណាស់ ដែល​ហ៊ាន​លះបង់​អាយុជីវិត សាច់​ស្រស់​ឈាម​ស្រស់​ដើម្បី​ប្រទេស​ជាតិ ហ៊ាន​ងើបឡើង​ធ្វើ​ចលនា​តស៊ូ​ប្រឆាំង​នឹង​ពួក​ជិះជាន់ ។

ជាក់ស្តែង នៅ​សម័យ​បារាំង​ឈ្លានពាន​ខ្មែរ​ដែល​បាន​បង្ហាញ​ថា សភាវៈ​អាក្រក់​យូរ​នឹង​ឆាប់ គង់តែ​ចុះចាញ់​ជាក់​ជា​មិន​ខាន ។ ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​រូបសំណាក​ដំរី​ជាន់​ខ្លា​នេះ បើ​យោង​តាម​រឿង​រា​មា​យ​នៈ​(​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​) រូប​ដំរី​តំណាង​ឱ្យ​តួអង្គ​ឥន្ទ្រជិត ជា​បុត្រា​របស់​យក្ស​ក្រុង​រាពណ៍ ដែល​ធ្វើសង្គ្រាម​ជាមួយនឹង​ព្រះ​រាម ព្រះ​លក្ស្មណ៍ ។ ក្រុង​រាពណ៍​នៅ​ក្រុង​លង្កា និង​សេនា​ពល ធ្វើសឹក​សង្គ្រាម​ច្បាំង​ជាមួយនឹង​ទ័ព​ព្រះ​រាម ព្រះ​លក្សណ៍​ជា​ច្រើ​លើក​ច្រើន​សា គឺ​ច្បាំង​មិន​ដែល​ឈ្នះ​ទ័ព​ព្រះ​រាម និង​ព្រះ​លក្ស្មណ៍​ទេ ។ ដូច្នេះ ហើយ​ក្រុង​រាពណ៍ ក៏​ចាត់តាំង​ឱ្យ​កូនប្រុស​ឈ្មោះ​ឥន្ទ្រជិត ដឹកនាំ​ទ័ព​យក្ស​ដ៏​ច្រើន​មហិមា​ទៅ​តទល់​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយនឹង​ទ័ព​ព្រះ​រាម និង​ព្រះ​លក្ស្មណ៍​ទៀត ។

លើក​ចុង​ក្រោយ​នេះ នៅ​ក្នុង​ការ​ប្រយុទ្ធ​គ្នា កងទ័ព​របស់​ឥន្ទ្រជិត ក៏​ត្រូវ​បរាជ័យ​ទៀត បណ្តាល​ឱ្យ​ពល​ទាហាន​ស្លាប់​វិនាស​អន្តរាយ​ស្ទើរតែ​អស់ ។ ឃើញ​ហេតុ​ដ៏​អាសន្ន​យ៉ាង​ដូច្នេះ ឥន្ទ្រជិត​ប្រើ​ឧបាយកល​ក្លែងខ្លួន​ជា​ដំរី​ព្ធ​រាវ​ណៈ​មួយ​ក្បាល​ដ៏​ធំ​មហិមា​ហាក់ដូចជា​ចុះ​ពី​ឋាន​ព្រះព្រហ្ម ដោយ​មាន​ក្បួន​ដ​ងែ្ហ​យ៉ាង​គគ្រឹកគគ្រេង ដើម្បី​បង្ហាញ​ឲ្យ​គូសត្រូវ​របស់​ខ្លួន​កោតស្ញប់ស្ញែង និង​បាក់​ខ្លបខ្លាច​ឫទ្ធិ​បារមី​របស់​គេ ។ ឧបាយកល​នេះ ហនុមាន​បានដឹង ក៏​ក្លែងខ្លួន​ទៅ​ជា​សត្វ​ខ្លា​មួយ​ក្បាល​ដ៏​ធំ និង​ឱ្យ​ស្វា​ឈ្មោះ​អង្គទ ក្លែងខ្លួន​ជា​សត្វ​ខ្លា​ដ៏​ធំ​មួយ​ដែរ ដើម្បី​ចូល​តតាំង​ជាមួយ​ដំរី​ឥន្ទ្រជិត ។ ខណៈនោះ​ហនុមាន​បាន​ទូល​ទៅ​ព្រះ​រាម​ថា នៅ​ពេល​ណា​ដែល​ពួក​គេ​ទាំង​ពីរ​ជាប់ដៃ​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយនឹង​ដំរី​ឥន្ទ្រជិត សូម​ព្រះ​អង្គ​ប្លែង​សរ​បាញ់​ឱ្យ​ចំ​ដងខ្លួន​របស់​ដំរី​ឥន្ទ្រជិត​កុំ​ខាន ។

ពេល​នោះ ដំរី​ឥន្ទ្រជិត ឃើញ​ខ្លា តែ​មិន​បានដឹង​ថា​ជា​ខ្លា​ហនុមាន​ក្លែងខ្លួន ក៏​លើកជើង​មុខ​ខាងស្តាំ​បម្រុង​ជាន់​កម្ទេច ប៉ុន្តែ​ហនុមាន​ក៏​ស្រវា​ចាប់​ជើងដំរី​ឥន្ទ្រជិត​ជាប់​ធើ្វ​ឱ្យ​វា​បាត់បង់​ជំហរ​ប្រយុទ្ធ ។ ពេល​នោះ សត្វ​ស្វា​អង្គទ ដែល​ក្លែងខ្លួន​ជា​សត្វ​ខ្លា​ដែរ​នោះ ក៏​លោត​ទៅ​ជិះ​ពីលើ​ខ្នង​ដំរី រួច​ខាំ​កកេរ​ដាច់​សាច់ ទាំង​ដុំ​ៗ ធើ្វ​ឱ្យ​ដំរី​ឈឺចាប់​ស្រែក​រោទ៍​រំពង​ព្រៃ ប្រឹង​រើបម្រះ​ក៏​រើ​ពុំ​រួច​ឡើយ ។ ឆ្លៀតឱកាស​ដ៏​ល្អ​នេះ ព្រះ​រាម​ក៏​លើក​ធ្នូស​របាញ់​លាន់ឮ​ដូច​រន្ទះ ត្រូវ​ចំ​ដំរី​ឥន្ទ្រជិត​ដាច់ខ្យល់​ស្លាប់​ទៅ ៕

អត្ថបទសរសេរ ដោយ

កែសម្រួលដោយ