ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

គួរ​​ផ្ដល់​​ឱកាស​​ដល់​​អ្នក​​ច្បាប់​ទម្រ​ង់​នៃ​​កា​រ​ត​វ៉ា​​តា​ម​ដង​ផ្លូវ​​មិន​​គួរ​​ក្លាយ​ជា​​ប្រធាន​បទ​​ប​ញ្ឆេះ​កំហឹង​

12 ឆ្នាំ មុន

រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ ៖ ​​ទស្ស​នៈ​​របស់​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​​ ប៉ែន ងឿន​ ​ទី​ប្រឹក្សា​​​​សាកល​វិទ្យា​​ល័យ​​ពុទ្ធិ​សាស្ត្រ​ គឺ​​​ជា​ការ​​បញ្ចេញ​​​មតិ​មួយ​​​​ដែល​គួរ​​​​​​​​ត្រិះ​​​រិះ​ពិចារណា​​​​​​​ចំពោះ​​​​​​តថ​ភាព​សង្គម​​​​​បច្ចុប្បន្ន​​​​ ដោយ​​​​​រលក​នៃ​ការ​តវ៉ា​​​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​ហាក់​ដូច​ជា​​​​កំពុង​​​​ប្រកាន់​​​​យក​ពី​ក្រុម​​​​​អ្នក​​តវ៉ា​​​​ទាំង​ឡាយ។ ​ដោយ​មិនចាំ​បាច់​​​​​

រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ ៖ ​​ទស្ស​នៈ​​របស់​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​​ ប៉ែន ងឿន​ ​ទី​ប្រឹក្សា​​​​សាកល​វិទ្យា​​ល័យ​​ពុទ្ធិ​សាស្ត្រ​ គឺ​​​ជា​ការ​​បញ្ចេញ​​​មតិ​មួយ​​​​ដែល​គួរ​​​​​​​​ត្រិះ​​​រិះ​ពិចារណា​​​​​​​ចំពោះ​​​​​​តថ​ភាព​សង្គម​​​​​បច្ចុប្បន្ន​​​​ ដោយ​​​​​រលក​នៃ​ការ​តវ៉ា​​​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​ហាក់​ដូច​ជា​​​​កំពុង​​​​ប្រកាន់​​​​យក​ពី​ក្រុម​​​​​អ្នក​​តវ៉ា​​​​ទាំង​ឡាយ។ ​ដោយ​មិនចាំ​បាច់​​​​​អត្ថា​ធិប្បាយ​​​​​បន្ថែម​​​​​​​​ យើ​ង​បាន​​​​លើក​​យក​បទ​អត្ថា​​ធិ​ប្បាយ​​​​​របស់​លោក​​​​សាស្ត្រា​ចារ្យ​​​​ដែល​មាន​​​​ចំណង​​ជើង​​ថា ​​«សុំ​ផ្តល់​​ឱកាស​​​ឱ្យ​អ្នក​ច្បាប់​​​​ធ្វើ​ការ​ត​តាំង​ក្នុង​​​រឿង​​​ច្បាប់​​»​ដើម្បី​​​​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​​​​ថា តើ​គប្បី​​​ប្រកាន់​​​​យក​ ឬ​បែប​ណា ?

​​អង្គ​ជំនុំជម្រះ​​​កាត់​ក្តី​​​លោក​ម៉ម សូណង់​ដូ​​ ​​ថ្ងៃ​​​​​ទី​​១១ កញ្ញា​ ​​​​នៅ​​សាលា​​ដំបូង​​​​រាជ​ធានីភ្នំពេញ​​​ ដែល​លោក​ម៉ម សូណង់​ដូ​​ ត្រូ​វ​បាន​ចោទ​ប្រកាន់​​​​បួន​ករណី​​​​ក្នុង​ការចូល​រួម​​​​ដឹកនាំ​​​​ចល​នា​​អប​គមន៍​​​នៅ​ឃុំ​​ប្រមា ​ស្រុក​​ឆ្លូង​ ខេត្ត​ក្រចេះ​​ ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​​​​ ឱ្យ​​កករ​ល្អក់​​​ដោយ​​មាន​ការ​តវ៉ា​​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​​ចូល​រួម​ដោយ​​​​អ្នក​គាំ​​ទ្រ​​​ជាង​​​​​៤០០​នាក់​​ យោង​តាម​​​​សារ​ព័ត៌​មាន​​​​​ក្នុង​ស្រុក​​មួយ​​​​ចំនួន​ដែល​​​នាំ​គ្នា​ទាម​ទារ​ឱ្យ​ដោះ​លែង​​​រូប​គាត់​​​ ដោយ​បាន​អះ​អាង​ថា លោក​​ម៉ម​ សូណង់​ដូ​​ ​មិន​មាន​​​អ្វី​ជាប់​​ពាក់​ព័ន្ធ​​​ជា​មួយ​នឹង​​​ចល​នា​​​អប​គមន៍​​​នោះ​ទេ ។​ អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​​​កាត់​ក្តីនេះ​​ ​មាន​ការ​ចាប់​​​អារម្មណ៍​​​​​​​​ពី​សំណាក់អ្នក​​​​​ការ​​​​ទូត​​​បរ​​ទេស​​​​ខ្លះ​ងាក​​​ទៅ​តស៊ូ​​​​មតិ​សិទ្ធិ​​មនុស្ស​​​ និង​អ្នក​​ទៅ​តស៊ូ​​​​មតិ​គាំ​​ទ្រ​​​​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​​​​​ ព្រម​ទាំ​ង​​​សមា​ជិក​​​គណ​បក្ស​​​ប្រឆាំង​​​ជា​ច្រើន​​​ផង​ដែ​រ ។​

​​ផ្តោត​​​ទៅលើ​រឿង​​​ក្តី​នេះ ​ខ្ញុំ​មិន​​​​មែន​ជា​​មេ​ធា​វី​​​​ព្រហ្ម​ទណ្ឌ​ ឬ​ក៏​មេ​ធា​វី​​​អ្វី​ទាំង​អស់​​ ។ ខ្ញុំ​​​មាន​សំណួរ​​​​​​​​ច្រើន​ជា​ង​​​​ការ​លើ​ក​ឡើង​ជា​​ទឡ្ហីករណ៍​​ ឬ​ក៏​​ជា​ចម្លើយ​​​​​ដែលទាក់​ទង​នឹង​ព្រឹត្តិ​ការណ៍​​​នេះ ។​ សំណួរ​​​មាន ៖

-​ហេតុ​អ្វី​​​បាន​ជា​​តុលាការ​​​រាជធានី​ភ្នំពេញ​​​មិន​​ផ្តល់​​​​​ឱ​កាស​​​​​ដ៏​យុត្តិ​ធម៌​​​ និង​ស្ងប់​​​ស្ងាត់​​​​មួ​យ​ ដើម្បី​​​ស្តាប់​សវ​នាការ​​​លើ​រឿង​​ក្តី​នេះ ?

-​ហេតុ​អ្វី​​​បាន​ជា​អ្នក​​​​តវ៉ា​​​មាន​គោល​​បំណង​​​​បង្ក​ភាព​​​កករ​ល្អក់​​​ដល់​ដំណើរ​​​ការ​​របស់​​​តុលាការ?

-​​ហេតុ​អ្វី​​បាន​ជា​​អ្នកគាំ​ទ្រ​​លោក​​ម៉ម សូណង់​ដូ​ ដែល​ជា​អ្នក​​ទៅ​​តស៊ូ​មតិ​​ខាង​សិទ្ធិ​​មនុស្ស​​​​​ និង​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​​​​ហើយ​​ និ​ង​សមា​ជិក​​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​​​ មិន​គោរព​តាម​​​​​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​​​​របស់​លោក ម៉ម សូណង់​ដូ​​ ​ដែល​ថា​គាត់​​​ចង់​ឱ្យ​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​​​​កាត់​ក្តី​​ធ្វើ​​​​ឡើង​តាម​​​ដំណើរ​​​​ការ​យុត្តិ​ធម៌​នោះ ?​ គាត់​បាន​​​​ចាត់​តាំង​​មេធាវី​​​​ការ​ពារ​ក្តី​របស់​គាត់​​ គឺ​លោក​ សុខ សំអឿន​​ ហើយ​លោក​​​មេ​ធាវី​​​​​ សុខ​ សំអឿន​​ ​ជា​មេ​ធាវី​​​​ក៏​ព្រម​ទទួល​​​​ការ​ពារ​​ក្តី​រូប​គាត់ ។​​

-​តើ​លោក​ សុខ​ សំអឿន​ អាច​នឹង​​​​​ទាត់​ចោល​​​ភស្តុ​តាង​​​ដែល​បង្ហាញ​​​ដោយ​ព្រះ​​​រាជ​អាជ្ញា​​​​ជា​​អសារ​បង់​​​​អាស្រ័យ​​​​អង្គ​ច្បាប់​​​ដែរ​ឬ​ទេ ?

-​តើ​​​ចៅ​ក្រម​​​​​នៃអង្គ​​​ជំ​នុំ​​​ជម្រះ​​​​​ នឹង​ផ្តល់​​​សេច​ក្តី​​​សម្រេច​ថា ​មានទោស​​​ ឬ​ក៏​អត់​​​ទោស​ចំពោះ​​​​ការ​ចោ​ទ​ប្រកាន់​​​​ទាំង​បួន​​​នោះ​ ?

​​រឿង​​​មួយ​ដែល​​​​ខ្ញុំ​ដឹង​ច្បាស់​​​​លាស់​​​នោះ​គឺ​​ការ​បង្ក​​ភាព​កករ​ល្អក់​​ដល់​ដំណើរ​​ការ​​របស់​​តុលាការ​​ ដោយ​ការ​​តវ៉ា​​​​ និង​សកម្ម​ភាព​​​កំរោល​​ ហើយនិង​ការ​​​លើក​ឡើង​​​ដែលមិន​​ទទួល​​​ខុស​​ត្រូវ​​នោះ​ នឹង​មិន​អាច​​​ជួយ​ដល់​​​ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​​​​​ហើយ​និង​​​ជន​ជាប់​​ចោទ​នោះ​ឡើយ ។​ ​

ជា​លក្ខណៈ​​​ផ្ទាល់​ខ្លួន​​​ ខ្ញុំ​​សង្វេគ​​​​​ខ្លាំង​​​ណាស់​ចំពោះ​ទម្រង់​នៃការ​តវ៉ា​​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​នេះ ។​ ​

​ការ​ប្រមូល​ផ្តុំ​​​​ ការ​ដើរ​​​​ជា​ក្បួន​ និង​ការ​តវ៉ា​​​តាម​​ដង​ផ្លូវ​​​ គឺ​ជា​​ផ្នែក​មួយ​​​​នៃ​វប្បធម៌​​​អឺរ៉ុប​ ។​ អ្នក​​​នយោ​បាយ​​​​អឺរ៉ុប​​​​លើក​ទឹក​ចិត្ត​​​​ឱ្យ​មាន​ការ​ប្រមូល​ផ្តុំ​​​​​​ក្នុង​អំឡុង​ពេល​​​​​ធ្វើ​យុទ្ធ​នាការ​​​ឃោស​នា​បោះ​ឆ្នោត​​ ។ សកម្ម​ជន​ពលករ​​​ដើរ​ហែ​​ក្បួន​​​នៅពេល​​មាន​ជម្លោះ​ពល​កម្ម​​ ហើយ​កំពុង​​​​ធ្វើ​ការ​​​ចរចា ។​ ​យុវ​​ជន​​បាន​​​សម្តែង​សេច​ក្តី​​​​ក្រេវ​ក្រោធ​របស់​ពួក​គេ​​​នៅ​តាម​ដ​ង​ផ្លូវ​​ ដើម្បី​​​ប្រឆាំង​​​នឹង​ថ្លៃ​សិក្សា​​​នៅ​សាកល​វិទ្យា​ល័យ​ ដែលមាន​តម្លៃ​​ខ្ពស់​​ និង​កម្រិត​​​​នៃ​ភាព​​គ្មាន​ការ​ងារ​​ធ្វើ​ខ្ពស់​ ។ អឺរ៉ុប​​ប្រហែល​​​ជា​មើល​ឃើញ​​​​តម្លៃ​​វប្បធម៌​​របស់​ពួក​​​គេ​ចេញ​ពី​​​​សកម្ម​ភាព​​នៃការ​តវ៉ា​​​​នៅ​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​ ដែល​ភាគ​ច្រើន​​​បាន​​ទទួល​យក​។ គោល​បំណង​​នេះ គឺ​ដើម្បី​​​សេដ្ឋ​កិច្ច​​​​ និង​សេដ្ឋ​កិច្ច​​​សង្គម​​ ហើយ​​ទាត់​​​​ចោល​នូវ​ការ​​​​ត្បិត​​​ត្បៀត​​​​​ហិរញ្ញ​វត្ថុ ។ នៅ​ក្នុង​​​សហ​រដ្ឋ​អាមេរិក​​​ ការ​ប្រឆាំង​​​​​តវ៉ា​តាម​ដង​ផ្លូវ (The Occupy Wall  Street) ​​​​បាន​រាល​ដាល​ទូទាំង​ប្រទេស​​​ ប៉ុន្តែ​​​ការ​ប្រឆាំង​​​​នេះ​​ ត្រូវ​បាន​​​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ធ្វើ​ឡើង​​​នៅ​ក្នុង​​«​ទីលាន​​​​សាធារ​ណៈ»​​​ប៉ុណ្ណោះ​​ ។ ​បញ្ហា​​អនា​​ម័យ​​​​​បាន​បង្អាក់​​​ក្រុម​ប្រឆាំង​​​​​ពីការ​​ពង្រីក​នៃ​ការ​​​ប្រឆាំង​​ឱ្យ​​​ចេះ​​តែ​បន្តទៅ​​​ទៀត ។​ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត ​បញ្ហា​​អនាម័យ​នេះ​​​​បាន​ក្លាយ​​ជា​ករណី​ប្រកប​ដោយ​​ហេតុ​ផល និង​​​សារសំខាន់​​​​​សម្រាប់​​អា​ជ្ញាធរ​​ ដើម្បី​សុំ​​​បទ​​បញ្ជា​​​​របស់​តុលា​ការ​​​​​ក្នុង​ការ​បណ្តេញ​ពួកគេ​​ និង​សម្អាត​​​ទីលាន​សាធារណៈ​​​ទាំង​អស់​នោះ។ រឿង​រ៉ាវ​​​ត្រូវ​បាន​​​បញ្ចប់​​​​ប្រកប​ដោយ​​​ភាព​ត្រជាក់​ ហើយ​​ក្រុម​​ប្រឆាំង​​ទាំ​ង​អស់​នោះ​​​បន្សាប​ទុក្ខ​​​ព្រួយ​របស់​​ពួក​គេ​​តាម​រយៈ​​​ការ​បោះ​​​ឆ្នោត​វិញ ។ The Occupy Wall Street  មិន​មាន​​គោល​បំណង​​​ច្បាស់​លាស់​​ទេ ប៉ុន្តែ​​វា​​ត្រូវ​បាន​គេ​​​ចាត់​ទុក​​ថា ​ជា​​«ការ​តវ៉ា​​​​ប្រឆាំង​​​​នឹង​ភាព​គ្មាន​​​​សម​ភាព​​​សេដ្ឋ​កិច្ច» ដែលសំដៅ​​​ទៅ​រ​ក​​​​​ពាក្យ​ស្លោក​របស់​ខ្លួន​ដែល​ថា ចំនួន​​​អ្នក​មាន​ទ្រព្យ​​​​សម្បត្តិ​​​១%​​ គ្រប់​គ្រ​ង​​​អ្នក​ខ្សត់​​​​ខ្សោយ​​​៩៩% ។​ ​ការ​បះ​បោរ​​អារ៉ាប់​​​ គឺ​ជា​​ឈ្មោះ​ដែ​​ល​​គេ​ផ្តល់​ឱ្យ​​​​ទៅ​លើ​សកម្ម​ភាព​​​​បះ​បោ​រ​ប្រឆាំង​​ការ​ធ្វើ​បាតុ​កម្ម​​​ និង​ការ​ប្រឆាំង​​​​ជា​បន្ត​បន្ទាប់​​​ដែលកើត​​​ឡើង​នៅ​​ក្នុង​ពិភព​អារ៉ាប់​​​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​ទី​​​១៨ ​​​ធ្នូ ឆ្នាំ​​២០១០ ។ ​ជា​​ង​នេះ​​​ទៅ​ទៀត​​​​​ ការ​បះ​បោរ​អារ៉ាប់​​​ត្រូវ​បានគេ​​​ស្គាល់​ថា ​ជា​បដិ​វត្ត​​អារ៉ាប់ ។ គោល​​បំណង​​លើក​ឡើង​​​​សម្រាប់​ប្រជុំ​​​ គឺ​គាំ​ទ្រ​​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​​​ ​​ការ​បោះឆ្នោត​​​ដោយ​សេរី​ និង​យុត្តិ​ធម៌​​ ការ​គោរ​ព​​​សិទ្ធិមនុស្ស​​​ និង​​ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​​​របប​​គ្រប់​គ្រង​ ។​

​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​​​ ការ​ប្រឆាំង​​​តវ៉ា​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​​មិន​មែន​​ដុះ​ដាល​​​ចេញ​ពី​​​​ទឹក​ដី​​​សង្គម​​​ក្នុង​​ស្រុក​​នោះ​ទេ ។ វា​ត្រូវ​​​​​​បាន​​គេ​នាំ​ចូល​​​​​​​​​មក​ដោយ​​​​មាន​គោល​ដៅ​​​ស្រពេច​​ស្រពឹល​​​ ដូច​ជា​ការ​​​​​ប្រឆាំង​​​តវ៉ា​​​​របស់​ការ​បះ​បោ​​​រ​​នៅ​អារ៉ា​ប់​​​ផង​ដែរ​​ ក៏​ប៉ុន្តែ​​​​​ប្រទេស​​​​​​កម្ពុជា​​​​​មិន​មែន​ជា​ដី​​មាន​ជី​​ជាតិ​​ ដែល​​​អនុ​ញ្ញាត​​​​​ឱ្យ​គ្រាប់​ពូជ​​​​បដិវត្តន៍​​​ខាង​​ក្រៅ​​​ទាំង​នោះ​​​​ដុះ​​លូ​តលាស់​​ទៅ​បាន​នោះ​ទេ ​ដោយ​សារ​​តែ​ការ​ពិត​​​ថា ប្រទេស​ក​ម្ពុជា​​​​​ គឺ​ជា​សង្គម​​​​​សេរី​មួយ​​​ដែលមាន​​​​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​​​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​​​​​ដែលនីតិ​រដ្ឋ​​​លើការ​បោះ​​ឆ្នោត​​​ សិទ្ធិ​មនុស្ស​​​​ សេរី​ភាព​នៃ​កា​រ​បញ្ចេញ​មតិ​ មាន​ការ​លូត​លាស់​មុន​​កា​រ​បះ​បោរ​​​​នៅ អារ៉ាប់​​​ទៅ​​ទៀត ។ ប៉ុន្តែ​​​​អ្នក​គាំ​ទ្រ​​​​តស៊ូ​មតិ​​​ក្នុង​បញ្ហា​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​​​ ការ​បោះ​ឆ្នោត​​​​ដោយ​សេរី​ និង​យុត្តិ​ធម៌​​ និង​សិទ្ធិ​មនុស្ស​ក្នុង​ស្រុក​​​ និង​អន្ត​​រ​ជាតិ​​​​ ដែល​ខ្ញុំ​​​​ចាត់​ទុក​​​​ជា​ប្រភេទ​​​​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេ​យ្យ​​​​​ផ្ទាល់​ខ្លួន​​​​របស់​ពួកគេ​​ ជា​ប្រភេទ​​​​ការ​បោះ​ឆ្នោត​​​​ដោយ​សេរី​ និង​យុត្តិ​ធម៌​ផ្ទាល់​ខ្លួន​របស់​ពួកគេ​​ ជា​​ប្រភេទ​​សិទ្ធិ​មនុស្ស​ផ្ទាល់​​​ខ្លួន​​របស់​​​ពួក​គេ​​​​​​ដែលមិន​ស៊ី​សង្វាក់​​​​ជា​មួយ​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា​​ទាល់​តែ​សោះ​​​នោះ ​នៅ​តែ​ខិត​ខំ​​​​​បន្ត​​​​​បេសកកម្ម​​​​របស់​ពួកគេ​​​ក្នុង​ការ​បញ្ឆេះ​​​​​​ការ​ប្រឆាំង​​​តវ៉ា​​​តាម​ដង​ផ្លូវ​​​ សូម្បី​​តែ​នៅ​ទី​កន្លែង​​​​ដែល​ច្បាប់​​​​គួរ​តែ​​​​ជា​ប្រធាន​​​​បទ​សំខាន់​​​បំផុត​​​​ក៏​ដោយ​ ។ លោក​មេ​ធា​វី​​​​​​ សុខ​​ សំអឿន​​ ​​​​ក៏ដូច​ជា​​​មេ​ធា​វី​​​​ការ​ពារ​ក្តី​​​ដទៃ​ទៀត​​​​ដែរ​ មាន​​​​ភាព​ជឿ​ជាក់​​​ថា លោក​​​​នឹង​ឈ្នះ​​​​ក្តីនេះ​​​បើ​មិន​​​​ដូច្នោះ​​​​ទេ​ លោក​​​នឹង​មិន​តំណាង​​​​ឱ្យ​លោក​ម៉ម សូ​ណង់​ដូ​​​ នោះ​ទេ ​។ វិជ្ជា  ជី​វៈ​​​ និង​ភាព​​ត្រឹម​ត្រូវ​​របស់​លោក​​​ និង​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ​​​​​នៃ​ភាព​ឈ្លាស​​វៃ​​​ក្នុង​​​​​ឋា​នៈ​​​ជា​មេ​ធាវី​​​​កា​រ​ពា​រ​ក្តី​​​​របស់​លោក​​​អាច​នឹង​​ត្រូវ​​ប៉ះ​ពាល់​​​​ខូច​ខាត​​​ ប្រសិន​បើ​​លោក​ចាញ់​​ក្តី​នេះ​ ។​

​​ប្រជា​ជនខ្មែរ​​​ទូ​ទៅ​​​ទាំង​អស់​​​មាន​សំណាង​​​ណាស់​ ​​ដែលបាន​រស់​នៅ​​​ក្នុង​សង្គម​​​​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​​​ ដែលមាន​សុវត្ថិ​ភាព និង​រម​ណី​​ភាព​រវាង​​​ខ្មែរ​ និង​ខ្មែរ​ ។ សុំ​ទុក​​​ឱ្យ​ប្រព័ន្ធ​​​​តុលាការ​​​ និង​មេធាវី​​​​ធ្វើ​ការ​​ងារ​របស់​ពួក​គេ​​​ចុះ​​ ។ ពួក​​​គេ​នឹង​​​​មាន​ការ​ងារ​​​ធ្វើ​បន្ថែម​​​​ទៀត​ បន្ទាប់​​​​ពី​ចៅ​​​ក្រម​​​នៃ​សាលា​ដំបូង​​​​រាជ​​​​ធានី​ភ្នំ​ពេញ​​​​ចេញសាល​​ក្រម​​រួច​នោះ ៕