ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ប្រវត្តិ​នៃ​សិល្បៈ​និទានរឿង​របស់​ខ្មែរ

10 ឆ្នាំ មុន

ក៏​ដូច​នៅ​ប្រទេស​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ពិភពលោក​ដែរ ការ​និទានរឿង​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា គឺជា​ទំនៀម​មួយ​ដែល​មាន​អាយុ​តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ​ៗ​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​ទៀត​ផង ។

ក៏​ដូច​នៅ​ប្រទេស​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ពិភពលោក​ដែរ  ការ​និទានរឿង​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា គឺជា​ទំនៀម​មួយ​ដែល​មាន​អាយុ​តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ​ៗ​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​ទៀត​ផង ។

យោង​តាម​សៀវភៅ «​ទស្សនីយភាព​ខ្មែរ​» អធិប្បាយ​ថា ជីតា ឬ​ជីដូន និទានរឿង​ពី​ធម្មជាតិ​នៅ​ជុំវិញ​ខ្លួន ដូច​ជា​ប្រវត្តិ​ភ្នំ ទន្លេ សមុទ្រ ជ្រោះ​ជ្រង​ជ្រលង​ដងអូរ​… ប្រវត្តិ​ប្រាសាទ ឬ​ប្រវត្តិ​អ្នកតា ម្ចាស់​ទឹក​ម្ចាស់​ដី​ដែល​គេ​ជឿ​ថា មាន​ឫទ្ធិ​បារមី ធំធេង តែងតែបាន​ផ្តល់​ក្តី​សុខ ចម្រុងចម្រើន​ដល់​អ្នក​ភូមិ​ស្រុក ក្នុង​តំបន់​… ហើយ​មាន​លក្ខណៈ ប្លែក​ៗ គួរ​ឱ្យ​ចង​ចាំ​ដូច​ជា រឿង​លោកតា​ក្បាល​ប្រាំបី ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​កោះ​មួយ តាម​បណ្តោយ​ដង​ទន្លេសាប ដែល​អ្នកស្រុក​មាន​ជំនឿ​មុតមាំ​ថា ជា​អ្នកតា​ចាស់​ស្រុក ដែល​តែង​តាម​ជួយ​ថែរក្សា​កូនចៅ​ឱ្យ​បាន​សុខ​សប្បាយ​គ្រប់ពេលវេលា ពិសេស​ក្នុង​គ្រា​មាន​គ្រោះអាសន្ន ហើយ​ធ្លាប់​មាន​ក្រពើ​យ៉ាង​ធំ​ជា​ទូក ជា​ជំនិះ​របស់​លោកតា​ថែម​ទៀត​ផង ។

យប់​មួយ​លោកតា​បាន​មក​ពន្យល់​ស​ប្តិ អ្នកស្រុក​ម្នាក់​(​ជា​រូប​ដែល​លោកតា​តែង​ផ្តល់​ដំណឹង​) ថា លោកតា​បាន​ភ្នាល់​ឈ្នះ​បាន​ទូក​មួយ ដែល​មាន​ទំហំ​ធំ​ប៉ុនគ្នា​នឹង​ទូក​ចាស់ ហើយ​លោកតា នឹង​សាកល្បង​ប្រណាំងទូក​ទាំង​ពីរ​នេះ​មើល​ថា​ទូក​ចាស់ និង​ទូក​ថ្មី តើ​ទូក​មួយ​ណា​ខ្លាំង​ជាង0x017d7  ការ​ប្រណាំងទូក​របស់​លោកតា គឺ​ការ​ប្រខាំ ឬ​បញ្ជល់​ក្រពើ ។

រំលង​ពី​ពេល​យល់សប្តិ​បាន​មួយ​ថ្ងៃ​ពីរ ថ្ងៃមួយ​ពេល​ព្រះអាទិត្យ​ចាប់ផ្តើម​ក្រហម ប្រឿង​ៗ នៅ​ទិស​ខាងកើត ក្រពើ​យ៉ាង​ធំ​អស្ចារ្យ​ពីរ បាន​ខាំ​គ្នា​នៅ​ខាង​ទន្លេតូច ស្ថិត​ខាងកើត​កោះ ដែល​មាន​បណ្តោយ​ប្រមាណ​ប្រាំ ឬ​ប្រាំមួយ​គីឡូម៉ែត្រ ធ្វើ​ឱ្យ​ទឹកទន្លេ​បែក​ភក់​ល្អក់​ខ្វល់ ហើយ​មាន​រលក​គ្រាំ​គ្រេង​បោក ខ្ជោល​ៗ​ឡើង​មក​ដល់​ពាក់កណ្តាល​ខ្ពប ដែល​ជា​ចម្ការ​ដាំ​ដំណាំ ។ ក្រពើ​ទាំង​ពីរ​គោះ​បោក ប្រដេញ​ប្រខាំ​ហែកហួរ ប្រយុទ្ធ​គ្នា​យ៉ាង​អស់ទំហឹង​ពេញ​មួយ​ថ្ងៃ តាំងពី​ពេល​ព្រឹក​ព្រលឹម ស្រាង​ៗ រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ជិត​លិច ទើប​ស្ងប់ស្ងាត់ ។

យប់​នោះ​លោកតា បាន​មក​ពន្យល់​ស​ប្តិ អ្នកស្រុក​ដដែល​នោះ​ម្តងទៀត (​រូប​ដែល​លោកតា​តែង​ផ្តល់​ដំណឹង​)​ដោយ​បាន​និយាយ​ប្រាប់​ថា ទូក​ថ្មី​ចាញ់​ទូក​ចាស់​របស់​លោកតា​ហើយ ។ លុះ​ពេល​ព្រឹក​ព្រលឹម​ស្អែក​ឡើង​ទើប​អ្នកស្រុក​បានឃើញ​ក្រពើ​ដ៏​ធំ អស្ចារ្យ​មួយ​«​ប៉ុន​ទូក​ចែវ​» ងាប់​អណ្តែត​ផ្ងារពោះ តាម​ទន្លេ​ដែល​ជា​សង្វៀន ឬ​ទីលាន​បញ្ជល់​ក្រពើ​ខាង​មុខ​រោង​លោកតា​នោះ ។

ឯ​រឿង​ទាំងឡាយ​ដែល​ទាក់ទង​នឹង​សាសនាព្រាហ្មណ៍​វិញ ដូច​ជា​រឿង មហាភារតៈយុទ្ធ ឬ​រឿង​រាមាយណៈ ដែល​និពន្ធ​ដោយ​មហាកវី​វាលមីកិ (​តាម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​) ក្នុង​អំឡុង​ពុទ្ធសករាជ ៧៥០ ដើម្បី​ផ្សព្វផ្សាយ​ពី​ឥទ្ធិពល​នៃ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​នោះ គេ​ជឿ​ថា បាន​ហូរ​ចូល​មក​ប្រទេស​ឥណ្ឌូ​ណេ​ស៊ី ម៉ា​ឡេ​ស៊ី ប្រទេស​កម្ពុជា និង​ប្រទេស​ដទៃ​ទៀត តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ​ពុំខាន តាម​រយៈ​ពួក​ព្រាហ្មណ៍​ដែល​មក​ធ្វើ​ជំនួញ​ជួញដូរ​ផង និង​មក​ផ្សាយ​សាសនា​របស់​ខ្លួន​នៅ​ក្នុង​តំបន់​នេះ​ផង ។

មិន​ខុស​ពី​ការ​សាង​ប្រាសាទ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ដែល​ពី​ដំបូង​យើង​រៀន ឬ​ទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​ឥណ្ឌា ហើយ​ក្រោយមក​ខ្មែរ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​មានកា​រវិ​វ​ឌ្ឍ​រីក​ចម្រើន រហូត​ដល់​អាច​សាង​ប្រាសាទអង្គរវត្ត ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ខ្មែរ ហើយ​បាន​ក្លាយជា​អច្ឆរិយវត្ថុ ក្នុង​លោក​នោះ​ឡើយ ។ ចំពោះ​ការ​និទានរឿង គឺ​ពី​ដំបូង​ខ្មែរ​បាន​ស្តាប់​ជឿ ហើយ​ទទួលយក​ការ​ទេសន៍ ឬ​និទានរឿង​រាមាយណៈ​របស់​ពួក​ព្រាហ្មណ៍ ក្នុង​ទស្សនៈ​លោកធាតុ​ឥណ្ឌា ។ ក្រោយមក ពី​មួយ​ថ្ងៃ​ទៅ​មួយ​ថ្ងៃ ពី​ជំនាន់​មួយ​ទៅ​ជំនាន់​មួយទៀត ខ្មែរ​បាន​កែ​ច្នៃ​រឿង​រាមាយណៈ របស់​ឥណ្ឌា ដោយ​បាន​បញ្ចេញបញ្ចូល​បន្ថែមបន្ថយ​នូវ​អន្លើ ផ្សេង​ៗ ឱ្យ​អភិវឌ្ឍ​មក​រក​ទស្សនៈ​លោកធាតុ​ខ្មែរ​… រហូត​ដល់​កើត​បានជា​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ ដែល​ជា​ជង្រុក​នៃ​អក្សរសិល្ប៍​ខ្មែរ ពាក្យពេចន៍​នៃ​ភាសា និង​វោហារសាស្ត្រ​ខ្មែរ​ជា​ប្រភព​មិន​ចេះ​រីងស្ងួត នៃ​ការ​ច្នៃប្រឌិត​ខាង​ផ្នែក​តែង​និពន្ធ ខាង​វិចិត្រកម្ម ខាង​សិល្បៈ​នាដ​សាស្ត្រ មាន​ល្ខោន តូរ្យតន្ត្រី ចម្រៀង និង​របាំ​យ៉ាងច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់​ថែម​ទៀត​ផង ។

ក្នុង​ស្មារតី​ធ្វើ​ឱ្យ​រាមាយណៈ​ឥណ្ឌា មានការ​អភិវឌ្ឍ​មក​រក​ពណ៌​សម្បុរ​ជា​ខ្មែរ ដោយ​ផ្អែក​លើ​លក្ខណៈ​ភូមិសាស្ត្រ ប្រវត្តិសាស្ត្រ ជំនឿ​ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី ចំណង់​ចំណូលចិត្ត​របស់​ខ្លួន​នេះ ពោល​គឺ​ខ្មែរ​បាន​និទាន​ដោយ​បាន​បន្ថែមបន្ថយ​ខ្លះ បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ខ្មែរ​មាន​អន្លើ​ខុស​ប្លែក​ពី​រឿង រាមាយណៈ​ឥណ្ឌា​យ៉ាងច្រើន​… ឧទាហរណ៍​ដូច​ជា​អន្លើ​នាង​បុញ្ញ​កាយ ដែល​ជា​កូនស្រី​របស់​ពិភេក ជា​ប្អូនបង្កើត​របស់​ក្រុង​រាពណ៍ ដែល​បាន​មក​សុំ​ចុះចូល​ក្នុង​ទ័ព​របស់​ព្រះ​រាម ហើយ​នាង​បុញ្ញ​កាយ​នេះ បាន​ត្រូវ​ក្រុង​រាពណ៍​ជា​ឪពុកធំ​បញ្ជា​ឱ្យមក​ធ្វើ​ចារកិច្ច​ក្លែងខ្លួន​ជា​សាកសព​នាង​សីតា អណ្តែត​ទឹក​មក​ព្រះ​ពន្លា ព្រះ​រាម​… ក្នុង​បំណង​បំភ័ន្ត​ឱ្យ​ព្រះ​រាម​យល់​ច្រឡំ​ថាៈ នាង​សីតា​ជា​មហេសី​ព្រះ​អង្គ​សុគត​ហើយ​នោះ​… ទីបំផុត​សាកសព​នាង​សីតា​(​បុញ្ញ​កាយ​ក្លែង​) ត្រូវ​ហនុមាន និង​ពល​ស្វា​យក​ទៅ​ដុត​សាកល្បង​ដើម្បី​ឱ្យ​ដឹង​ច្បាស់​ថា​ជា​សាកសព​នាង​សីតា ឬ​មិនមែន?

ដោយ​ទ្រាំ​នឹង​កម្តៅភ្លើង​មិន​បាន នាង​បុញ្ញ​កាយ​ក៏​បន្លំ​ហោះ​រត់គេច​ទៅ​តាម​ផ្សែង​តែ​ត្រូវ​ហនុមាន​ជា​មេទ័ព​ដ៏​ឆ្លាត​វាងវៃ និង​ក្លាហាន​របស់​ព្រះ​រាម​ចាប់​បាន រួច​យក​មក​ធ្វើ​ទោស​សួរ ចម្លើយ ។ ក្រោយមក​ព្រះ​រាម​ទ្រង់​េ​ជ្រាប​ថា នាង​បុញ្ញ​កាយ​ជា​បុត្រី​របស់​ពិភេក​ហោរា ដែល​បាន​មក​សុំ​ជ្រកកោន​ជាមួយនឹង​ព្រះ​អង្គ​នោះ​…​ព្រះ​អង្គ​ក៏​បញ្ជា​ឱ្យ​ហនុមាន​នាំ​នាង​ជា​សម្ងាត់​ទៅ​ក្រុង​លង្កា​វិញ មិន​ឱ្យ​ពិភេក​ហោរា​ដឹង​… ហើយ​ទីបំផុត នាង​បុញ្ញ​កាយ​ក៏​បាន​ធ្លាក់​ចូល​ក្នុង​អន្ទាក់​ស្នេហា​របស់​ហនុមាន​មុន​ពេល​ទៅ​ដល់​ក្រុង​លង្កា​វិញ​នោះ ។ សុំ​បញ្ជាក់​ថា អន្លើ​នាង​បុញ្ញ​កាយ​ក្នុង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ខ្មែរ​នេះ មិនឃើញ​មាន​ក្នុង​រឿង​រាមាយណៈ របស់​ឥណ្ឌា​ទេ ។

នៅ​មាន​អន្លើ​ជា​ច្រើន​ទៀត ដែល​មាន​ចំណុច​ខុស​គ្នា រវាង​រឿង​រាមាយណៈ​ឥណ្ឌា និង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ខ្មែរ​នោះ ។

មិន​ត្រឹមតែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ តួអង្គ​ព្រះ​រាម ដែល​មនុស្ស​ជា​ទូទៅ​ជឿ​ថា ជា​អវតា​របស់​ព្រះ​នារាយណ៍ ឬ​ព្រះ​វិ​ណ្ណុ​នោះ ត្រូវ​បាន​ខ្មែរ​ប​ម្លែ​ង​តួនាទី ជា​តួអង្គ​ព្រះ​ពោធិសត្វ របស់​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ តាម​ទស្សនៈ​ខ្មែរ ក្នុង​ពេល​ដែល​ខ្មែរ​កាន់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថែម​ទៀត​ផង ។ ក្រៅពី​ហៅ​តួអង្គ​ព្រះ​រាម​ថា ព្រះ​នារាយណ៍​រា​មា គេ​នៅ​សម្គាល់​ព្រះ​អង្គ ដោយ​ពាក្យ​ពង្ស​ពុទ្ធ​សន្តាន ពុទ្ធង្កូ​ល សារពេជ្ញ​ញាណ ឬ​ពាក្យ​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ជា​ភស្តុ​តាង​បញ្ជាក់​គំនិត​នេះ​ផង ។ ឯ​គំនូរ​វិចិត្រកម្ម​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ជា​ច្រើន ដែល​គេ​គូរ​លើ​ជញ្ជាំង​ព្រះ​វិហារ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ដូច​នៅ​វត្ត​ព្រះរាជ​បូព៌ ខេត្តសៀមរាប ឬ​ក្នុង​ថែវ​ព្រះ​វិហារ ព្រះ​កែវ​មរកត ក្រុងភ្នំពេញ ក៏​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ស្មារតី​នេះ​ដែរ ។ ម្យ៉ាងទៀត​ក៏​គួរតែ​បញ្ជាក់​បន្ថែម​ដែរ​ថា តួអង្គ​ព្រះ​រាម​ក្នុង​រឿង​រាមាយណៈ​ឥណ្ឌា ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​លក្ខណៈ​ទេវៈ ។  ឯ​ព្រះ​រាម​ក្នុង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ខ្មែរ ហាក់​មាន​លក្ខណៈ​ជា​មនុស្ស​សាមញ្ញ​យ៉ាងច្រើន ដោយ​ព្រះ​រាម​ចេះ​ខឹង ច្រឡោតតោតតូង ចង់​យកទោស​ហនុមាន និង​អង្គទ​ពេល​ព្រះ​អង្គ​ឃើញ​សាកសព​នាង​សីតា​(​បុញ្ញ​កាយ ក្លែង​)​អណ្តែត​ទឹក​មក​ដល់ ព្រះ​ពន្លា​ព្រះ​អង្គ ដោយ​ទ្រង់​ជឿ​ថា ហេតុ​ដែល​បណ្តាល​ឱ្យ​នាង​សីតា​សុគត គឺ​ដោយសារ​តែ​ហនុមាន​បាន​ធ្វើ ឱ្យ​ក្រុម​រាពណ៍ ខឹង​ព្រោះ​ហនុមាន​បាន​អនុវត្ត​ហួស​បញ្ជា​របស់​ព្រះ​អង្គ រហូត​ដល់​ធ្វើ​ឱ្យ​ឆេះ​ក្រុង​លង្កា ?

ព្រះ​រាម​ចេះ​ទួញ​សោក​កើតទុក្ខ​រីងរៃ (​ទ្រង់​វិយោគ​សោយសោក រហូត​ដល់​ដួល​សន្លប់​បាត់ស្មារតី​ប្រប​ព្រះ​ល​ក្ម្ស​ណ៍ អនុជា ដែល​ត្រូវ​សរ​ព្រហ្មា​ស​របស់​ឥន្ទជិត ?  (​ក្នុង​ពេល​ដែល​ព្រះ​រាម​អង្គ​ឯង ខំ​ដក​សរ​តែ​ដក​មិន​រួច​) ។ ព្រះ​រាម​ចេះ​ភូតភរ​កុហក​បោកប្រាស​(​ព្រះ​រាម​ចូល​កោដិ​បញ្ឆោត​នាង​សិ​តា​) ។ 

មាន​ជំនឿ​ជឿជាក់​ថា ទំនៀមទម្លាប់​នៃ​ការ​និទានរឿង​រាមកេរ្តិ៍ ប្រាកដជា​មាន​វត្តមាន​ជា​និច្ច​តាំងពី​សម័យ​មុន​អង្គរ ក៏​ដូច​ជា​សម័យ​អង្គរ ដែល​មាន​រូបចម្លាក់​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​យ៉ាងច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់​លើ​ជញ្ជាំង ឬ​ផ្តែរ​ប្រាសាទ​នានា ពិសេស​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​… រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ។

ចំណែក​រឿង​ដែល​ទាក់ទង​ខាង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​វិញ ក៏​ដូច​គ្នា​នេះ​ដែរ គឺ​ត្រូវ​បាន​ព្រះសង្ឃ​ទេសនា ឬ​អាចារ្យ លើកយក​រឿង​ទាំងឡាយ​ដូច​ជា​ពុទ្ធប្រវត្តិ ឬ​រឿង​ជាតក ផ្សេង​ៗ មានរឿង​ព្រះ​វេស្សន្តរ រឿង​«​តេ​មិ​យ​កុមារ​» និង​រឿង​«​សុវណ្ណ​សាម​»​ជាដើម ។ ល​។ មក​និទាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ឱ្យ​ពុទ្ធសាសនិក​ទាំងអស់​បាន​ជ្រួតជ្រាប ។

ពេល​ខ្លះ​ជីដូន ឬ​ជីតា និទាន​ប្រវត្តិ​វត្ត​នៅ​ក្នុងភូមិ​ឱ្យ ចៅ​ៗ​ស្តាប់​… ដូច​ប្រវត្តិ​វត្ត​តា​មាស ឬ​វត្ត​លិច ស្ថិត​នៅ​លើ​កោះ​មួយ​តាម​បណ្តោយ​ដង​ទន្លេសាប ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​ប្លែក​ពី​វត្ត​ដទៃ​ទាំងអស់​ក្នុងស្រុក​ខ្មែរ ដោយ​វត្ត​នេះ​បែរមុខ​ទៅ​ទិស​ខាងលិច ? ជីដូន​បាន​ប្រាប់ ចៅ​ៗ ឱ្យ​ដឹង​ថា កាលពី​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ ពេល​ដែល​ចាប់ផ្តើម​កសាង​វត្ត​នេះ អ្នកស្រុក​នាំ​គ្នា​កសាង​ដោយ​ដាក់​ព្រះ​អង្គ​ធំ បែរ​ព្រះ​ភ័ក្ត្រ​ទៅ​ទិស​ខាងកើត​ដូច​វត្ត​ឯទៀត​ដែរ ។ ប៉ុន្តែ​ដល់​ពេល​យប់​ស្ងាត់ មាន​ហ្វូង​ដំរី​ដែល​ដឹកនាំ​ដោយ​ដំរី​ស មួយ​ជា​មេហ្វូង​ឡើង​មក​ពី​ព្រៃ​មាត់បឹង​ទន្លេសាប លើក​ព្រះ​អង្គ​ដាក់​បែរ​ព្រះ​ភ័ក្ត្រ​ទៅ​ទិស​ខាងលិច​វិញ ។ ថ្ងៃ​ក្រោយមក​អ្នកស្រុក​នាំ​គ្នា​ខំប្រឹង​គ្រីប​លើក​ព្រះ​អង្គ​ធំ​ដាក់​បែរ​ព្រះ​ភ័ក្ត្រ​ទៅ​ទិស​ខាងកើត​ដូច​ពេល​មុន តែ​ដល់​ពេល​យប់​ត្រូវ​ហ្វូង​ដំរី​មក​ឃើញ​ក៏​លើក​បំបែរ​ព្រះ​អង្គ​ដាក់​ព្រះ​ភ័ក្ត្រ​ទៅ​ទិស​ខាងលិច​វិញទៀត ។ ដោយ​មាន​ជំនឿ​ថា នេះ​ជា​ប្រផ្នូល​ដែល​វត្ថុ​សក្តិ​សិទ្ធិ​ចង់​បញ្ជាក់​ប្រាប់​អ្នកស្រុក​រាល់គ្នា​ថា ត្រូវ​តែ​ដាក់​ព្រះ​អង្គ និង​សាង​ព្រះ​វិហារ​បែរមុខ​ទៅ​ទិស​ខាងលិច ទើបបាន​សេចក្តីសុខ​នោះ ទើប​អ្នកស្រុក​សម្រេច​នាំ​គ្នា​កសាង​វត្ត​តា​មាស ឬ​វត្ត​លិច​នេះ បែរមុខ​ទៅ​ទិស​ខាងលិច ដែល​យើង​អាច​ឃើញជាក់ស្តែង​រហូត​មក​ដល់​សព្វថ្ងៃ ។ សូម​បញ្ជាក់​ថា វត្ត​នេះ​ស្ថិត​នៅ​ត្រើយ​ខាងកើត​ទល់មុខ​ផ្សារ​កំពង់ហ្លួង ក្នុងស្រុក​ពញាឮ ខេត្តកណ្តាល ចម្ងាយ​ប្រមាណ​៣៥​គីឡូម៉ែត្រ ពី​រាជធានី​ភ្នំពេញ ។

ក្រៅពី​ការ​អធិប្បាយ​ខាងលើ​នេះ នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​មានការ​និទានរឿង​តាម​សាលារៀន​ដែល គ្រូ​ៗ​នាំ​គ្នា​និយាយ​រឿងព្រេង​និទាន ឬ រឿង​គតិ​លោក ដើម្បី​ឱ្យ​សិស្ស​ស្តាប់ ពិសេស​កុមា​រា កុមារី តូច​ៗ ក្នុង​បំណង​បង្កើត​ការ​សប្បាយ​រីករាយ​ផង និង​អប់រំ​ឱ្យ ក្មេង​ៗ​ចង​ចាំ នូវ​គំនិត ល្អ​ៗ ផ្សេង​ៗ​ផង ។

អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​សង្កេត​ឃើញ​ថា នៅ​អំឡុង​ចន្លោះ​ឆ្នាំ​១៩៨០​ដល់​ឆ្នាំ​២០០០ សិល្បៈ​និទានរឿង​នេះ មានការ​រីក​ចម្រើន​យ៉ាង​ព្រោងព្រាត​អស្ចារ្យ ពិសេស​នៅ​តាម​ភោជនីយដ្ឋាន​នានា ដែល​ជា​កន្លែង​ហូប​ចុក​កម្សាន្ត​សប្បាយ ដែល​ភាគច្រើន​ជា​រឿង​កំប្លុកកំប្លែង ពេល​ខ្លះ​មាន​លក្ខណៈ​គ្រោតគ្រាត អាសអាភាស ចំអាសចំអូង ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នក​ស្តាប់​ហួសចិត្ត បង្ក​ឱ្យ​មានការ​សើច​ហ៊ោកញ្ជ្រៀវ​ខ្ញៀវខ្ញារ សប្បាយ​ទាំង​ភ្ញៀវ ទាំង​អ្នកបម្រើ​ភ្ញៀវ​ក្នុង​ហាង ដែល​គេ​និយម​ឱ្យឈ្មោះ​រឿង​ទាំង​អស់នោះ​ថា រឿង​«​អត់​ស្តេច​» ៕