ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ប្រវត្តិ​សិល្បៈ​តន្ត្រី​និង​ចម្រៀង​សម័យ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​

11 ឆ្នាំ មុន

តន្ត្រី​ និង​ចម្រៀង​សម័យ​ជា​សិល្បៈ​ដ៏​ពេញ​និយម​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង​ និង​សាក​ល​លោក​ ។ សិល្បៈ​ចម្រៀង​សម័យ​នេះ​ខ្មែរ​យើង​មាន​មោទ​ន​ភាព​ដែល​មាន​អ្នក​ចម្រៀង​សំឡេង​មាស​លោក​ ស៊ីន​ ស៊ី​សាមុត​ និង​អ្នក​ស្រី​រស់​ សេរី​សុទ្ធា​ ព្រម​ទាំង​អ្នក​ចម្រៀង​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ដែល​មាន​ទឹក​ដម​សំនៀង​ពីរោះ​ជា​ចំណី​អារម្មណ៍​របស់​មហា​ជន​ទូ​ទៅ​ ។

តន្ត្រី​ និង​ចម្រៀង​សម័យ​ជា​សិល្បៈ​ដ៏​ពេញ​និយម​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង​ និង​សាក​ល​លោក​ ។ សិល្បៈ​ចម្រៀង​សម័យ​នេះ​ខ្មែរ​យើង​មាន​មោទ​ន​ភាព​ដែល​មាន​អ្នក​ចម្រៀង​សំឡេង​មាស​លោក​ ស៊ីន​ ស៊ី​សាមុត​ និង​អ្នក​ស្រី​រស់​ សេរី​សុទ្ធា​ ព្រម​ទាំង​អ្នក​ចម្រៀង​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ដែល​មាន​ទឹក​ដម​សំនៀង​ពីរោះ​ជា​ចំណី​អារម្មណ៍​របស់​មហា​ជន​ទូ​ទៅ​ ។

តើ​សិល្បៈ​ចម្រៀង​សម័យ​ចាប់​កំណើត​នៅ​ពេល​ណា​​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង​ និង​មាន​ប្រភព​មក​ពី​ណា ?

តាម​ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​លើក​ឡើង​ថា​ ប្រវត្តិ​តន្ត្រី​សម័យ​​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ បើ​តាម​ឯក​សារ​មហា​បុរស​ខ្មែរ​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ សិល្បៈ​ប្រភេទ​នេះ​ហូរ​ចូល​មក​ប្រទេស​ខ្មែរ​ពី​បស្ចិម​ប្រទេស​ ពិសេស​ក្នុង​រជ្ជ​កាល​ព្រះ​បាទ​ នរោត្តម​ (១៨៥៩-១៩០៤ ?) ពោល​គឺ​ក្នុង​ពេល​ដែល​មាន​វត្ត​មាន​អាណា​និគម​បារាំង​ ជិះ​ជាន់​ត្រួត​ត្រា​លើ​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ ។​

ក្នុង​ពេល​ដែល​ចូល​មក​ត្រួត​ត្រា​លើ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ក្រៅ​ពី​អ្នក​ធ្វើ​ការ​រដ្ឋ​បាល​ និង​កម្លាំង​ទ័ព​ ពួក​បារាំង​បាន​នាំ​ទាំង​ទាហាន​ភ្លេង​ត្រែ​ សម្រាប់​ពិធី​ ផ្សេងៗ​ ខាង​ទ័ព​របស់​គេ​មក​ជាមួយ​ផង​ ​ ប៉ុន្តែ​ពេល​នោះ​ ខ្មែរ​ហាក់​ដូច​ជា​មិន​ទាន់​បាន​ទទួល​យក​នូវ​ឥទ្ធិពល​នៃ​ភ្លេង​នោះ​នៅ​ឡើយ​ ។​
រហូត​មក​ដល់​គ្រឹស្ត​សករាជ​១៨៧២​ ក្នុង​ព្រះ​រាជ​ដំណើរ​ទស្សន​កិច្ច​របស់​ព្រះ​បាទ​នរោ​ត្តម​ ទៅ​កាន់​ក្រុង​ហុង​កុង​ ក្រុង​ម៉ាកាវ​ ដែល​កាន់​កាប់​ដោយ​កម្លាំង​ទ័ព​ចក្រ​ភព​អង់​គ្លេស​ និង​ក្រុង​ម៉ានីល​នៃ​ប្រទេស​ហ្វ៊ីលីពីន​ ដែល​កាន់​កាប់​ដោយ​អេស៉្បាញ​នោះ​ ទើប​ខ្មែរ​ចាប់​ផ្តើម​ទទួល​យក​ឥទ្ធិ​ពល​នៃ​តន្ត្រី​បស្ចិម​ប្រទេស​នេះ​ ។​ មុន​ពេល​យាង​និវត្តមក​កាន់​មាតុ​ភូមិ​កម្ពុជា​វិញ​ ព្រះ​បាទ​ នរោត្តម​ បាន​ទទួល​តង្វាយ​ជា​កង​ទ័ព​ម៉ានីល​ ដែល​ក្នុង​នោះ​មាន​ទាំង​ទ័ព​ភ្លេង​ត្រែ​ផង​ ពី​លោក​ Gouverneur ជន​ជាតិ​អេស៉្បាញ​ ហើយ​នាំ​ឱ្យ​មក​រស់​នៅ​ក្នុង​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ដែល​ព្រះ​អង្គ​សព្វ​ព្រះ​រាជហ​ឫទ័យ​ផ្គត់​ផ្គង់​ និង​ប្រទាន​បណ្តា​ស័ក្តិ​ឱ្យ​ គ្រប់ៗ​គ្នា​ផង​ ហើយ​ចាត់​តាំង​លំនៅ​ឋាន​ក្នុង​ភូមិ​មួយ​ដាក់​ឈ្មោះ​ថា​ ភូមិ​ម៉ានីល​ ស្ថិត​នៅ​ជាប់​នឹង​របង​ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​ ប៉ែក​ខាង​ក្រោយ​ ។​ គឺ​ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក​ហើយ​ ដែល​ខ្មែរ​បាន​ទទួល​យក​ដោយ​ផ្ទាល់​នូវ​ឥទ្ធិពល​តន្ត្រី​បស្ចិម​ប្រទេស​ ។​

ក្រោយ​ពី​បាន​មក​រស់​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ក្រោម​ព្រះ​រាជ​ឧបត្ថម្ភ​របស់​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​ ពួក​ទ័ព​ និង​តន្ត្រី​ករ​ម៉ានីល​ ក៏​បាន​បំពេញ​ភារកិច្ច​ក្នុង​វង់​ភ្លេង​ត្រែ​ សម្រាប់​ព្រះ​រាជ​ពិធី​នានា​ និង​បាន​កសាង​គ្រួសារ​ជា​មួយ​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​​ ហើយ​បាន​បង្រៀន​បន្ត​ចំណេះ​ដឹង​តូរ្យ​តន្ត្រី​ខាង​បស្ចិម​ប្រទេស​នេះ​ មក​ឱ្យ​កូន​ខ្មែរ​​ថែម​ទៀត​ផង​ ។​

នៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិ​ដ៏​យូរ​លង់​ ពោល​គឺ​តាំង​ពី​រាជ្យ​ព្រះ​បាទ​ នរោត្តម​ (១៨៥៩-១៩០៤) រាជ្យ​ព្រះ​បាទ​ ស៊ីសុវត្ថិ​ (១៩០៤-១៩២៧) រាជ្យ​ព្រះ​បាទ​ ស៊ីសុវត្ថិ​ មុនីវង្ស​ (១៩២៧-១៩៤០) រាជ​ព្រះ​បាទ​ នរោត្តម​ សីហនុ​ (១៩៤១-១៩៥៥) ព្រះ​បាទ​ នរោត្តម​ សុរាម្រឹត​ និង​ព្រះ​មហា​ក្សត្រី​យានី​ កុសុមៈ​ នារី​រតន៍​ (១៩៥៥-១៩៦០) និង​សម័យ​សង្គម​រាស្ត្រ​និយម​ (១៩៥៥-១៩៧០) តន្ត្រី​សម័យ​ដែល​មាន​ដើម​កំណើត​មក​ពី​បស្ចិម​ប្រទេស​ បាន​រីក​ចម្រើន​យ៉ាង​ខ្លាំង​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ព្រោះ​ព័ត៌​មាន​ខ្លះ​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ នៅ​ក្នុង​អំឡុង​ឆ្នាំ​១៩៤០​ មិន​ត្រឹម​តែ​ភ្លេង​ត្រែ​ដែល​ខ្មែរ​និយម​ឱ្យ​ឈ្មោះ​ថា​ ភ្លេង​ម៉ានីល​ ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​ ខ្មែរ​យើង​បង្កើត​បាន​ជា​វង់​តន្ត្រី​សម័យ​សម្រាប់​កែ​កម្សាន្ត​ ដែល​ខ្មែរ​និយម​ហៅ​ថា​ ភ្លេង​អ៊័រកេស​ “Orchestre” ហើយ​ប្រគំ​ក្នុង​រង្គ​សាល​រាំ​កម្សាន្ត​នានា​ ដូចជា​ បា​រ​អារិក​ “Bar Arec” ដែល​មាន​ទីតាំង​នៅ​មាត់​ទន្លេ​ ចំពី​មុខ​ព្រះ​សក្យ​មុនី​ចេតិយ​ និង​បា​រ​ឌុច​និល​ ដែល​មាន​ទីតាំង​នៅ​ម្តុំ​រោង​ល្ខោន​ថ្ម​ ស្ពាន​កូន​កាត់​ ម្តុំ​វត្ត​លង្កា​សព្វ​ថ្ងៃ​ ដែល​ជា​រង្គ​សាល​ដ៏​ល្បី​ល្បាញ​ និង​ពេញ​និយម​នៅ​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ ដែល​មាន​ក្រុម​តន្ត្រី​សម័យ​លាយ​ចម្រុះ​នឹង​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​បុរាណ​ខ្មែរ​ (វង់​មហោរី​ច្នៃ​)​ ប្រគំ​ជូន​ការ​រាំ​រែក​ និង​កំដរ​ការ​កម្សាន្ត​សប្បាយ​នានា​ផង​ ។​ ឯ​ទម្រង់​ល្ខោន​ខ្លះ​ដូច​ជា​​ល្ខោន​បាសាក់​ ក៏​បាន​ទទួល​យក​ឥទ្ធិ​ពល​ភ្លេង​នេះ​ទៅ​ប្រើ​ប្រាស់​ក្នុង​ទម្រង់​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន​ដែរ​ ពិសេស​គឺ​សម្រាប់​ «ឡក​ម៉ាដាម» ។​ ចំណែក​ឯ​ទម្រង់​ល្ខោន​បាមោ​ជ្ជទ័យ​ ដែល​បាន​កើត​មាន​ឡើង​ក្នុង​រយៈ​កាល​នោះ​ដែរ​ ក៏​បាន​យក​តន្ត្រី​អ៊័រ​កេស​នេះ​ ធ្វើ​ជា​គ្រឹះ​ឱ្យ​ទម្រង់​របស់​ខ្លួន​តែ​ម្តង​ ។​

ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​បញ្ជាក់​ថា គឺ​ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក​ហើយ​ ដែល​ខ្មែរ​យើង​ចាប់​ផ្តើម​មាន​អ្នក​និពន្ធ​បទ​ភ្លេង​ និង​ទំនុក​ច្រៀង​ខាង​ផ្នែក​តន្ត្រី​សម័យ​យ៉ាង​ល្បី​ល្បាញ​ ទាំង​ក្នុង​ព្រះ​រាជ​វង្សា​នុវង្ស​ ក៏​ដូច​ជា​រាស្ត្រ​ប្រជា​សាមញ្ញ​ដែរ​ មាន​ព្រះ​បាទ​សម្តេច​ព្រះ​នរោត្តម​ សីហនុ​ ដែល​ជា​កវី​និពន្ធ​ដ៏​ឆ្នើម​ជា​ភស្តុ​តាង​ស្រាប់​ ។​

មិន​ត្រឹម​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ មុខ​វិជ្ជា​ខាង​តន្ត្រី​បស្ចិម​ប្រទេស​នេះ​ បាន​ពង្រីក​ឱ្យ​កាន់​តែ​រីក​ចម្រើន​ឡើង​ ពិសេស​នៅ​ក្នុង​សម័យ​សង្គម​រាស្ត្រ​និយម​ ។​ រាជ​រដ្ឋា​ភិបាល​ក្នុង​សម័យ​នោះ​ ក្រោម​ព្រះ​រាជ​កិច្ច​ដឹក​នាំ​របស់​ព្រះ​ប្រមុខ​រដ្ឋ សម្តេច​ព្រះ​បាទ​នរោត្តម​ សីហនុ​ បាន​បើក​ឱ្យ​មាន​សាលា​តូរ្យ​តន្ត្រី​ (១៩៥៩)​ ដែល​មាន​ទីតាំង​ដំបូង​នៅ​ម្តុំ​វិទ្យា​ល័យ​ព្រះ​យុគន្ធរ​ (ពេទ្យ​ចិន)​ រួច​ប្តូរ​មក​ទួល​គោក​… ហើយ​ទីបំផុត​ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​មហា​វិទ្យា​ល័យ​សិល្បៈ​តូរ្យ​តន្ត្រី​ ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​សាកល​វិទ្យា​ល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រ​សិល្បៈ​ ដែល​មាន​ទីតាំង​ស្ថិត​នៅ​ជាប់​នឹង​ទីស្តី​ការ​គណៈ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ ហើយ​អប់រំ​បណ្តុះ​បណ្តាល​បាន​សិស្ស​-និស្សិត​ជា​ច្រើន​ រហូត​ដល់​អាច​បង្កើត​បាន​ជា​ក្រុម​តន្ត្រី​សំឡេង​ស្រាល​ “Orchestre de Chambre” និង​ក្រុម​តន្ត្រី​សាំង​ហ្វូនី​ “Orchestre Symaphonie” ដ៏​ធំ​សម្បើម​ ព្រម​ទាំង​ក្រុម​ចម្រៀង​ជា​ពួក​“Choral” ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជា​អន្តរ​ជាតិ​ថែម​ទៀត​ផង​ ។​
ក្នុង​រយៈ​ពេល​នោះ​ ការ​ហូរ​ចូល​តន្ត្រី​សម័យ​ពី​បរទេស​មក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ក៏​មាន​ច្រើន​ទាំង​ថាស​ចម្រៀង​ ទាំង​ក្រុម​តន្ត្រី​ ដែល​ជា​កត្តា​គួប​ផ្សំ​ និង​ជួយ​ជំរុញ​ឱ្យ​តន្ត្រី​សម័យ​នៅ​ក្នុង​ស្រុក​កាន់​តែ​រីក​ចម្រើន​ឡើង​ ទាំង​ក្នុង​អង្គ​ភាព​រដ្ឋ​ ទាំង​ក្រុម​ឯក​ជន​ជា​ច្រើន​ នៅ​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ ក៏​ដូច​ជា​នៅ​គ្រប់​ខេត្ត​-ខណ្ឌ​ផង​ ។​

ម៉្យាង​ទៀត​ ក្នុង​រយៈ​ពេល​នោះ​អ្នក​ចម្រៀង​មាន​និស្ស័យ​ខ្ពស់​ និង​ទេព​កោសល្យ​ ល្អៗ​ បាន​ផុស​ឡើង​ព្រោង​ព្រាត​ដូច​ជា​ អ្នក​ស្រី​ម៉ៅ​ សារ៉េត​, អ្នក​ស្រី​កែវ​ មន្ថា​, អ្នក​ស្រី​ហួយ​ មាស​,​ អ្នក​ស្រី​ប៉ែន​ រ៉ន​, អ្នក​ស្រី​ប៉ែន​ រ៉ម, លោក​សុះ ម៉ាត់​, លោក​មាស​ សាម៉ន​, លោក​មាស​ ហុក​សេង​, លោក​អុិន យ៉េង​ ព្រម​ទាំង​អ្នក​ស្រី​ រស់​ សេរី​សុទ្ធា​ និង​លោក​ស៊ីន​ ស៊ីសាមុត​ ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ល្បី​ល្បាញ​ជាង​គេ​បំផុត​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ។​

ថ្វី​ដ្បិត​តែ​លោក​ស្រី​ និង​អស់​លោក​ជា​អ្នក​ចម្រៀង​ទាំង​អស់​ នោះ​ភាគ​ច្រើន​បាន​លាចាក​លោក​ដោយ​ក្តី​សោក​សៅ​ជា​ទីបំផុត​ ក្នុង​របប​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍​ ដ៏​កាច​សាហាវ​ ចន្លោះ​ឆ្នាំ​១៩៧៥​-​១៩៧៩​ ទៅ​ហើយ​ក្តី​ ក៏​សំឡេង​ដ៏​ពីរោះ​រណ្តំ​របស់​ពួក​គាត់​នៅ​តែ​លាន់​រងំ​នៅ​ក្នុង​សោតិន្ទ្រិយា​រម្មណ៍​ និង​បេះ​ដូង​ខ្មែរ​ជា​រៀង​រហូត​ តាំង​ពី​មុន​រហូត​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ និង​ក្នុង​កាល​អនាគត​ ទាំង​នៅ​ក្នុង​មាតុ​ភូមិ​កម្ពុជា​ ទាំង​នៅ​ឯ​បរទេស​ ពិសេស​នៅ​ប្រទេស​ទាំង​ឡាយ​ ក្នុង​ពិភព​លោក​ដែល​មាន​ប្រជា​ជន​ខ្មែរ​រស់​នៅ​ ។​

ចំណុច​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ទៀត​ ទាក់​ទង​​ទៅ​នឹង​ដំណើរ​វិវឌ្ឍនៃ​តន្ត្រី​សម័យ​ នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ក្នុង​ដំណាក់​កាល​ចុង​ក្រោយ​នេះ​ គឺ​ចាប់​ពី​ពេល​ដែល​ប្រទេស​យើង​ដើរ​មក​ដល់​របត់​នយោ​បាយ​មួយ​ថ្មី​ គឺ​បង្រួប​បង្រួម​ផ្សះ​ផ្សា​ជាតិ​… ជាតិ​មាន​សុខ​សន្តិ​ភាព​មក​ (១៩៩៣) ហើយ​ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​បើក​ទ្វារ​ធំទូលាយ​ ក្នុង​យុគ​សម័យ​សាកល​ភាវូប​នីយ​កម្ម​ និង​សេដ្ឋ​កិច្ច​ទីផ្សារ​សេរី​…​ ការ​ហូរ​ចូល​នៃ​វប្បធម៌​បរទេស​ ពី​គ្រប់​ទិស​ទី​នៃ​ពិភព​លោក​ តាម​មធ្យោ​បាយ​ដ៏​មាន​ប្រសិទ្ធ​ភាព​ គឺ​ទូរទស្សន៍​ធម្មតា​ ទូរទស្សន៍​ខ្សែកាប​ និង​មធ្យោ​បាយ​ទំនើប​ ផ្សេងៗ​ជា​ច្រើន​ បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ ជួប​នូវ​ផល​ពិបាក​យ៉ាង​ខ្លាំង​ពី​គ្រា​ដំបូង​ ពិសេស​គឺ​ផ្នែក​សិល្បៈ​ទស្សនីយ​ភាព​ដែល​មាន​ទ្រង់​ទ្រាយ​បុរាណ​ ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ ក្នុង​ពេល​ជាមួយ​គ្នា​នោះ​ តន្ត្រី​សម័យ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ហាក់​ហក់​ទៅ​មុខ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ ដែល​ពី​ដំបូង​​ក្រុម​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​សង្កេត​ឃើញ​ហាក់​ដូច​ជា​ច្រើន​តែ​ចម្លង​របស់​បរទេស​មក​ធ្វើ​ជា​របស់​ខ្លួន​ ? ទាំង​រូប​ភាព​ ទាំង​ខ្លឹម​សារ​ក៏​ពិត​មែន​… ប៉ុន្តែ​ពី​មួយ​ថ្ងៃ​ទៅ​មួយ​ថ្ងៃ​ ឃើញ​មាន​ការ​វិវឌ្ឍ​មក​រក​ពណ៌​សម្បុរ​ជាតិ​របស់​ខ្លួន​ ហើយ​មាន​ការ​រីក​ចម្រើន​ទាំង​បរិមាណ​ និង​គុណ​ភាព​ផង​ ។​ ម៉្យាង​ទៀត​ ដោយ​មធ្យោ​បាយ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ទំនើប​ និង​សម្បូរ​បែប​ ទូរទស្សន៍​ជា​ច្រើន​ ខារ៉ា​អូខេ​ កាស្សែត​សំឡេង​ ស៊ីឌី​ (CD) វីស៊ីឌី (VCD) ឌីវីឌី​ (DVD) រួម​ផ្សំ​នឹង​តន្ត្រី​សម័យ​ក្នុង​ពេល​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ បាន​ក្លាយ​ជា​ទីពេញ​និយម​របស់​ប្រជា​ជន​ខ្មែរ​យើង​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស​ផង​ សង្ឃឹម​ថា​ បទ​ពិសោធន៍​នានា​ក្នុង​ការ​ងារ​អាជីព​ នឹង​ក្លាយ​ជា​មេរៀន​ដ៏​ធំ​ជំរុញ​សមត្ថ​ភាព​អ្នក​និពន្ធ​បទ​ភ្លេង​ និង​ទំនុក​ច្រៀង​ខ្មែរ​យើង​ ក៏​ដូចជា​តន្ត្រី​ករ​ និង​អ្នក​ចម្រៀង​យុវវ័យ​ជា​ច្រើន​ ក្នុង​សម័យ​ដើម​សតវត្ស​ទី២១​នេះ​ ឱ្យ​កាន់​តែ​មាន​កម្រិត​ខ្ពស់​ឡើង​ និង​ជំរុញ​មុខ​ជំនាញ​របស់​ខ្លួន​ឱ្យ​កាន់​តែ​ល្អ​ប្រសើរ​ក្នុង​កាល​អនា​គត​មិន​ខាន​ ៕​