រាជធានីភ្នំពេញ៖លោក Stephen Row ដែលបណ្តាអ្នកលេងហ្វេសប៊ុកជាច្រើនស្គាល់រូបលោកតាមរយៈសំណេរបូរបាច់ហូរដូចទឹកនោះលោកក៏ជាអ្នកវិភាគកុនវ័យក្មេងមួយរូប ។ លោកមានស្នាដៃជាច្រើននៅក្នុងការវិភាគភាពយន្តទាំងក្នុងស្រុក និងក្រៅស្រុក ។ ជាក់ស្តែងកាលពីពេល ថ្មីៗនេះលោក Stephen Row បានបញ្ចេញសារវែងមួយ ហាក់ឡើងកម្តៅទ្រាំមិនបាននឹងបញ្ហាមួយចំនួនដែលកើតឡើងនៅក្នុងវិស័យសិល្បៈភាពយន្តខ្មែរ ។ ន័យរបស់លោកគឺផ្តោតដៅទៅលើផលិតករខ្មែរមួយចំនួនធ្វើឱ្យវិស័យភាពយន្តខ្មែរធ្លាក់ចុះ។
តាមអ្វីដែលលោកStephen Row បានសរសេរបង្ហោះតាមហ្វេសប៊ុកបញ្ជាក់ថា «ខ្ញុំថាចង់ចៀសឲ្យផុតពីការសរសេរ Review ពីកុនខ្មែរ ព្រោះវាគ្មានចំណេញ សាច់មិនបានស៊ីយកឆ្អឹងព្យួរក នាំតែជម្លោះ ! មិន ស្រួលៗនាំទ័ពមកជេរឯងព្រាត ! តែពេលនេះត្រូវតែនិយាយ ព្រោះបើខ្ញុំមិននិយាយមិនដឹងនរណានិយាយទេ ! ថ្ងៃនេះខ្ញុំមិនវិភាគកុនទេ គឺ Reviews ពីចរិតផលិតករខ្មែរតែម្តង ! តែមុននឹងអានសូមចាំក្នុងចិត្តថា ខាងក្រោមនេះគឺនិយាយតែពីកត្តាផលិតករមួយមុខតែប៉ុណ្ណោះ ! ហើយកុំភ្លេចឃ្លារបស់ខ្ញុំ គឺមានពាក្យថា «មួយចំនួន!»ចរិតរបស់ផលិតករខ្មែរមួយចំនួនដែលកែលែងឡើង និងធ្វើឲ្យកុនខ្មែរមិនអាចទៅមុខបាន មាន កត្តា៤យ៉ាង៖
១.អំនួតអត់ចេះធ្វើចេះជាកត្តាចំបង! មិនខ្វះទេផលិតករដែលចេះគ្មានសាលា តែលោកផលិតល្អ ! តែណាស់តែផលិតកាន់ឫស្សីរំលងសមុទ្រ! ហ៊ុមព័ទ្ធដោយពួកអាចក់អាចែម ស្រែកថា ហក់ទៅបងៗៗៗ! ផលិតហើយ សរសើរថា ល្អមើលណាស់បងអើយ ! តាំងពីកើតមកមានតែកុនបងល្អមើលជាងគេលើលោក ! រួចតាំងអួតថា មហាជនលាន់មាត់សរសើរគ្រប់គ្នា ! តែការពិតមានតែពីរបីនាក់ហ្នឹងហើយមុខ ដដែលៗ និយាយពីខំអើយខំទៅខំមិនដល់ Trailer ថា សើចចុកពោះ ល្អមើលណាស់! អ្នកគេចេះមើលគេមិនមាត់ ទុកមាត់ស៊ីមាន់ ឬទុកមុខរាប់អានគ្នា គេបានត្រឹមគិតក្នុងចិត្ត ញញឹមដោយសុទិដ្ឋិនិយមថា «គង់មានថ្ងៃស្រីដឹងខ្លួន!»។
២.គិតថាខ្លួនឯងអ្នកមាន ខ្វះតែបន្តិចទេជិតទាន់ហូលីវូដហើយ! អត់ផលិតតាមធនធានទេ! ផលិតកុនបែបហក់លោត ! ដឹងថាឈុតហ្នឹងវាទៅមិនកើត Visual effect វាមិនខ្មេះ មិនសំណំទេ ក៏ខំម្ល៉េះ ?ម៉េចមិនកែសម្រួល Plotline ធ្វើតាមលទ្ធភាព ?និយាយពីការកាត់តខ្មោចខ្ពើម !
៣.ផលិតករមហាញ៉ិញ ប៉ះមិនបានទេ!អត់ទទួលយកការរិះគន់ស្ថាបនាទេ ! អ្នករិះគន់ថាអត់ល្អមើល គឺអាពួកឆ្កែអស់ហ្នឹងអត់ចេះមើលរឿងទេ ! គេថាល្អមើលគ្រប់គ្នា ថាកុនគេអត់ល្អមើល ! ពួករិះគន់សុទ្ធពួកជាន់ពន្លិច ! ចេះផលិតកុន ឬនៅមករិះគន់ហ្នឹង ? រកប្តឹងអ្នករិះគន់! អត់អ្នកមើលក្នុងរោងកុន បន្ទោសខាងរោង ម៉កពីអត់ដាក់ម៉ោងមាស ! ដល់អស់ជម្រើសបន្ទោសក្រសួងអនុញ្ញាតឲ្យកុនបរទេសហូរចូលច្រើន ? ហើយបន្ទោសអស់ចិត្តមកបន្ទោសអ្នកមើលម្តង !
សុទ្ធតាអួតថាខ្មែរស្រលាញ់ខ្មែរ! ខ្មែរអត់គាំទ្រកុនខ្មែរទេ ! គាំទ្រ«អាវែងជ័រ»! (Mak you!) កុនខ្លួនឯងអ្នកមើលថប់ខ្យល់ចង់សរសៃប្រសាទ អត់គិតទេ ! អត់ចេះខុសហ្មង ? មើលកុនហ្វ្រី៊ប្រេងខ្យល់អីទៅគ្រាន់ចង់មើលខ្លះ ! ដំណាក់កាលផ្តាច់ព្រ័ត្រទឹកចុងក្រោយ គឺថាអស់ជម្រើស គឺខ្ញុំបាទព្រះករុណាខ្ញុំសូមលើកម្រាមដៃដប់ក្រោមអញ្ជលី សំពះសុំឲ្យបងប្អូនទៅមើលកុនខ្ញុំផងណាបងប្អូនណា! អៃយ៉ូយ! លោកអើយលោក! អាត្មានិយម ។
៤.ប្រម៉ូតម៉ែអាប្រម៉ូត អត់ខំផលិតឲ្យល្អ យកពេលលើ script ឲ្យល្អ ដឹកនាំឲ្យល្អទេ តែទៅខំអាផ្សាយនោះវិញ ! ប្រម៉ូតនោះប្រម៉ូត! ព័ត៌មានជិតមួយរយព័ត៌មានសរសេរសុទ្ធតែល្អមើលក្រៃលែង ភ្ញាក់ផ្អើលមួយហល មិននឹកស្មានសោះថា… អ្នកមើលលាន់មាត់សរសើរមិនដាច់ពីមាត់ក្រោយពេល blah blah blah! ដល់អ្នកមើលមែន មើលហើយចង់ក្អួតឈាម… ចាញ់បោកម្តងហើយម្តងទៀត ម្តងហើយម្តងទៀតៗៗៗៗៗៗ ! ចេញពីរោងកុន មួយៗសក់ក្បាលឡើងកន្ទ្រីងកន្ទ្រើង កាន់បំពង់ហឺតដើរវេរពេញផ្លូវអស់ហើយ !
សំខាន់មើលកុនឈ្នះគ្រឿងអលង្ការ យានយន្តទៀត… លោកអើយលោក ហូលីវូដសុំខ្មាស ! សូមនិយាយថា មើល Annabelle, Conjuring គេអត់ប្រម៉ូតផង ម៉េចគេភ្លូកទឹកភ្លូកដីទៅមើលច្រើនម្ល៉េះ! «លុយគេច្រើនទុនរាប់លាន យើងទុនតិចធ្វើតាមលទ្ធភាព !» ស្រែកញ៉ិញតបដាក់យើងវិញឥឡូវហ្នឹង ! ចុះបើទុនតិចម៉េចមិនផលិតតាមទុនតិចទៅផលិតតាមបទដ្ឋាន Bill Gate Vision វិញខ្ញុំវាឆ្ងល់!
ខ្ញុំសម្តៅលើផលិតករមួយចំនួនតូចតែប៉ុណ្ណោះ ! សូម បងៗកុំចាប់ទោសអូសដំណើរ! ប្រហែលគេអត់ហ៊ាននិយាយ មិនប្រាកដថាគេមិនបានគិតពីបងបែបនោះឡើយ ! ចាំមើលកុនអាអ្នកនិយាយវាផលិតបានល្អប៉ុនណាមែន ? បាទ! លើលោកនេះ No one is perfect ! ដំរីជើងបួនគង់មានភ្លាត់ ចាស់ទូន្មានមិនខុសនោះឡើយ! ចូលច្បាំងចៀសមិនផុតពីដាច់ដៃដាច់ជើង ឬបើសំណាងអ្នកច្បាំងខ្លាំង អាចត្រឹមរបួស តែសំខាន់គឺនៅរស់!
ហើយអ្វីដែលខ្ញុំនិយាយគឺ ចេតនាចង់ឃើញកុនខ្មែររស់! ប្អូនហ៊ាននិយាយថា អនាគតកាលនៃឆាកជិវិត ខ្ញុំនឹងចៀសមិនផុតពីកំហុសនោះឡើយ! តែប្អូននឹងព្យាយាមឲ្យអស់ពីលទ្ធភាព ហើយចៀសឲ្យផុតពីចំណុចទាំង៤របស់ពួកបង និងស្វាគមន៍២៤ម៉ោង រាល់ចំណុចកំហុសឆ្គងដែលរៀមច្បងទាំងអស់គ្នាចាប់កំហុសបាន មិនថាបច្ចេកទេស កំហុសមុខជំនាញ ឬ Attitude ខ្ញុំនឹងស្តាប់ និង Note ទុក ! យកពាក្យណែនាំជាមេរៀន យកកំហុសកែវាឲ្យក្លាយជាបទពិសោធន៍ អភិវឌ្ឍស្នាដៃបន្តបន្ទាប់់របស់ខ្លួនឯងដើម្បីវិស័យភាពយន្តយើង ជាពិសេសចៀសឲ្យផុតពីពាក្យថា អាត្មានិយម ដែល បងៗមួយចំនួនកំពុងតែប្រើ!» ។
ចំពោះការលើកឡើងពីលោក Stephen Row ននេះអតីតប្រធាននាយកដ្ឋានភាពយន្តនៃក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈលោកស៊ិន ចាន់សាយ៉ា បានសម្តែងការគាំទ្រ និងលើកទឹកចិត្តឲ្យមានការរិះគន់កែលម្អ ។ លោកបានលើកឡើងនូវគំនិតរបស់លោកព្រឹទ្ធាចារ្យសិល្បៈឆេង ផុនដែលថា កត្តាពីរដែលល្អ នាំឲ្យសិល្បៈរីកចម្រើន ស្ថិតស្ថិរគឺ ទីមួយត្រូវមានការរិះគន់ (តាមមូលដ្ឋានទ្រឹស្តី) និងទីពីរត្រូវមានការលើកទឹកចិត្ត ។ ខ្ញុំលើកទឹកចិត្តឲ្យRow ធ្វើការរិះគន់»៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ