ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​ច្នៃ​ប្រឌិត​បង្កើត​ឡើង​ពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​ភ្លេង​ប្រពៃណី​

11 ឆ្នាំ មុន

ភ្លេង​ការ​ ឬ​ភ្លេង​ប្រពៃណី​ គឺ​ជា​ទម្រង់​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​មួយ​ប្រភេទ​សម្រាប់​ប្រគំ​ជូន​ពិធី​រៀប​មង្គល​ការ​ ប៉ុន្តែ​មាន​ការ​ច្នៃ​ប្រឌិត​បង្កើត​ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​មួយ​ប្រភេទ​មាន​ឈ្មោះ​ថា​ «ល្ខោន​ភ្លេង​ការ» ។​ ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​នេះ​ គឺ​សម្រាប់​សម្តែង​ជា​សាច់​រឿង​ដូច​ជា​ល្ខោន​យីកេ​ និង​មហោរី​ ដែរ​ ។​

ភ្លេង​ការ​ ឬ​ភ្លេង​ប្រពៃណី​ គឺ​ជា​ទម្រង់​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​មួយ​ប្រភេទ​សម្រាប់​ប្រគំ​ជូន​ពិធី​រៀប​មង្គល​ការ​ ប៉ុន្តែ​មាន​ការ​ច្នៃ​ប្រឌិត​បង្កើត​ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​មួយ​ប្រភេទ​មាន​ឈ្មោះ​ថា​ «ល្ខោន​ភ្លេង​ការ» ។​ ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​នេះ​ គឺ​សម្រាប់​សម្តែង​ជា​សាច់​រឿង​ដូច​ជា​ល្ខោន​យីកេ​ និង​មហោរី​ ដែរ​ ។​

តើ​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​ កើត​ឡើង​ដោយ​ស្នាដៃ​នរណា​ និង​នៅ​ពេល​ណា ?​
តាម​ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​ បាន​និទាន​ថា​ ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​របស់​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ មាន​អាយុ​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​ ពោល​គឺ​ផ្តើម​ឡើង​ពី​ដើម​សត​វត្សរ៍​ទី​១​ នៃ​គ្រឹស្ត​សក​រាជ​ ដោយ​យក​តាម​លំអាន​ពិធី​រាជា​ពិសេក​របស់​ព្រះ​ថោង​ និង​នាង​នាគ​ (ហ៊ុន​ ទៀន​ និង​ព្រះ​នាង​លីវ​ យី​ ឬ​កៅណ្ឌិន្យ​ និង​ព្រះ​នាង​សោមា​) ជា​ព្រះ​បឋម​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​ ។​

តាំង​​ពី​ពេល​នោះ​មក​ រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ ខ្មែរ​តែង​ចាត់​ទុក​ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ថា​ ជា​ «ពិធី​មង្គល» និង​មាន​ «សារ​សំខាន់​បំផុត» ក្នុង​ជីវិត​របស់​ខ្លួន​ រហូត​ដល់​គេ​ជឿ​ថា​ បាន​ក្រាប​ក្បាល​ដល់​កន្ទេល​ (បាន​ផ្ទឹម​រៀប​ការ)​ គឺ​បាន​សង​គុណ​មាតា​បិតា​ បាន​បំពេញ​កិត្តិយស​គ្រួសារ​ថែម​ទៀត​ផង​ ។​ ម៉្យាង​ទៀត​ ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​មង្គល​ការ​កូន​ប្រុស​ស្រី​នេះ​ គឺ​ជា​មធ្យោ​បាយ​ដ៏​ល្អ​ប្រពៃ​បំផុត​ សម្រាប់​ជា​ចំណង​ចង​គូ​ស្វាមី​ ភរិយា​ ឱ្យ​ជាប់​ស្ថិត​ស្ថិរ​ជា​មួយ​គ្នា​ផង​ ជា​ចំណង​ចង​ញាតិ​សន្តាន​ខាង​ប្រុស​ ទៅ​នឹង​ញាតិ​ខាង​ស្រី​ផង​ ពិសេស​គឺ​ចង​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ទាំង​មូល​ឱ្យ​ជាប់​ទៅ​នឹង​ទឹក​ដី​នៃ​មាតុ​ភូមិ​របស់​ខ្លួន​ផង​ ។​ ប្រហែល​ជា​ដោយ​ការ​និយម​ពិធី​ការ​នេះ​ថា​ ជា​ពិធី​មង្គល​ និង​មាន​សារ​សំខាន់​ក្នុង​ជីវិត​នេះ​ហើយ​ ដែល​ជា​កត្តា​អនុគ្រោះ​រវាង​ប្តី​ និង​ប្រពន្ធ​មិន​ឱ្យ​ឈ្លោះ​ទាស់​ទែង​គ្នា​ ហើយ​មាន​ការ​លែង​លះ​គ្នា​យ៉ាង​តិច​បំផុត​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​យើង​ ។​

ក្នុង​ពិធី​មង្គល​ការ​ខ្មែរ​ ដែល​មាន​រាប់​សត​វត្សរ៍​មក​ហើយ​នេះ​ មាន​ពិធី​ តូចៗ​ជា​ច្រើន​ក្នុង​នោះ​ ដែល​គេ​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​កាល​ពី​ដើម​រហូត​ដល់​បី​ថ្ងៃ​បី​យប់​ រួច​ក្រោយ​មក​បង្រួញ​មក​នៅ​ត្រឹម​មួយ​ថ្ងៃ​មួយ​យប់​ ហើយ​ឥឡូវ​នេះ​ភាគ​ច្រើន​សង្ខេប​មក​នៅ​ត្រឹម​រយៈ​ពេល​មួយ​ព្រឹក​ប៉ុណ្ណោះ​ក៏​មាន​ ។​ ក្នុង​ពិធី​ទាំង​នោះ​មាន​ពិធី​ខ្លះ​បាន​ត្រូវ​តន្ត្រី​ករ​ សិល្ប​ករ​ បំភ្លៃ​របៀប​ជា​រឿង​ល្ខោន​ ដោយ​លើក​យក​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​នៃ​សាច់​រឿង​ដែល​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ពិធី​ នីមួយៗ​នោះ​មក​សម្តែង​ឱ្យ​អ្នក​ដែល​បាន​ចូល​រួម​ក្នុង​ពិធី​ ឬ​ទស្សនិក​ជន​បាន​មើល​ដូច​ជា​ ពិធី​កាត់​សក់​ ដែល​អ្នក​ចម្រៀង​ស្រី​ប្រុស​ ត្រូវ​ក្លែង​អង្គ​ជា​តួអង្គ​ទេវតា​ ទេព​ធីតា​ បម្រើ​អង្គ​ឥន្ទ្រា​ ឱ្យ​នាំ​យក​កន្ត្រៃ​ទិព្វ​ ក្រាស​ទិព្វ​ មក​ជូន​លោក​មហា​សម្បត្តិ​ ដើម្បី​កាត់​សក់​កូន​ប្រុស​ស្រី​ ឱ្យ​កើត​មាស​ កើត​ប្រាក់​ ទុក​ជា​មង្គល​សិរី​សួស្តី​ដល់​គូស្វាមី​ភរិយា​ថ្មី​នេះ​ផង​ ដែល​ពេល​ខ្លះ​អន្លើ​ទាំង​នេះ​ ត្រូវ​បាន​សិល្ប​ករ​ តន្ត្រី​ករ​ សម្តែង​របៀប​ជា​ឈុត​កំប្លែង​ ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នក​មើល​សប្បាយ​រីក​រាយ​ ផ្ទុះ​សំណើច​សើច​ គិលៗ​ឡើង​ ញ៉ាំង​ពិធី​នេះ​ឱ្យ​កាន់​តែ​អឹក​ធឹក​ថែម​ទៀត​ផង​ ។​

ឯ​ពិធី​ខ្លះ​ទៀត​ ដូច​ជា​ពិធី​បុក​ល័ខ​ ធ្វើ​ធ្មេញ​បំពេញ​លក្ខណ៍​ស្រី​ជា​ដើម​ ក៏​យ៉ាង​ដូច្នោះ​ដែរ​ គឺ​សិល្ប​ករ​ ឬ​តន្ត្រី​ករ​ ឬ​មិត្ត​ភក្តិ​អ្នក​ចូល​រួម​ក្នុង​ពិធី​ ត្រូវ​នាំ​គ្នា​សម្តែង​ជា​របាំ​ អុំ​ទូក​ទៅ​រក​ល័ខ​… ។ ដល់​ព្រៃ​ហើយ​ នាំ​គ្នា​ចូល​ទៅ​បេះ​ល័ខ​ ប៉ុន្តែ​ត្រូវ​ឃ្មុំ​ ឬ​ឪម៉ាល់​ទិច​ ឬ​អ្នក​តា​ម្ចាស់​ទឹក​ ម្ចាស់​ដី​ ម្ចាស់​ព្រៃ​ភ្នំ​ ធ្វើ​ឱ្យ​ចុក​ពោះ​ ព្រោះ​មិន​បាន​សុំ​ការ​អនុញ្ញាត​ជា​មុន​ (ដែល​ការ​សម្តែង​ភាគ​ច្រើន​ មាន​លក្ខណៈ​ជា​ត្លុក​កំប្លែង​)​ ។ រហូត​ដល់​ត្រូវ​ធ្វើ​ពិធី​បញ្ជាន់​អារក្ខ​ លៀង​អ្នក​តា​ សុំ​ក្តី​សន្តោស​ប្រោស​ប្រណី​រួច​សព្វ​គ្រប់​ ទើប​បេះ​ល័ខ​បាន​ ហើយ​ចុះ​អុំ​ទូក​ត្រឡប់​មក​វិញ​ រួច​ទើប​នាំ​គ្នា​បុក​ល័ខ​ដែល​មាន​រូប​ភាព​ជា​របាំ​មួយ​យ៉ាង​ធំ​ «របាំ​បុក​ល័ខ» ដែល​ញ៉ាំង​ឱ្យ​ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​នោះ​សប្បាយ​រីក​រាយ​ក្រៃ​លែង​ ។ល។​​​

ចំណែក​ឯ​ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​វិញ​ គឺ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​មិន​ចង់​និយាយ​អំពី​ពិធី​ទាំង​ឡាយ​ ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​មង្គល​ការ​កូន​ប្រុស​ស្រី​ ដែល​ត្រូវ​សិល្ប​ករ​លើក​មក​សម្តែង​ជា​បែប​ល្ខោន​ ដូច​បាន​រៀប​រាប់​នោះ​ទេ​ ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ គឺ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ចង់​ជម្រាប​អំពី​ទម្រង់​ល្ខោន​មួយ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ដូច​ជា​ល្ខោន​បាសាក់​ ឬ​យីកេ​ ឬ​ល្ខោន​មហោ​រី​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​ជា​ទម្រង់​ដែល​ពឹង​ផ្អែក​លើ​វង់​ភ្លេង​ការ​ និង​បទ​ភ្លេង​ការ​រាប់​រយ​បទ​ជា​គ្រឹះ​របស់​ខ្លួន​ ។​ ដោយ​រើស​យក​បទ​ភ្លេង​ការ​ទាំង​នោះ​មក​សរសេរ​ទំនុក​ថ្មី​ តម្រូវ​ទៅ​តាម​សាច់​រឿង​ ឬ​តាម​មនោ​សញ្ចេត​នា​នៃ​តួអង្គ​ដែល​មាន​ក្នុង​សាច់​រឿង​ ដែល​បាន​និពន្ធ​ ឬ​រៀប​រៀង​នោះ​ ។ ឯ​របៀប​សម្តែង​ គឺ​មិន​ខុស​អ្វី​ពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​យីកេ​​ ឬ​ល្ខោន​មហោរី​ឡើយ​ គឺ​មាន​សិល្ប​ករ​ទាំង​ស្រី​ ទាំង​ប្រុស​ ចម្រុះ​គ្នា​ មាន​ចម្រៀង​ និង​ពាក្យ​និយាយ​ឆ្លង​ឆ្លើយ​ ដោយ​ប្រើ​កាយ​វិការ​ជា​របៀប​ចម្រៀង​កាយ​វិការ​ ឬ​ល្ខោន​ច្រៀង​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ទន់​ភ្លន់​ទៅ​តាម​ចង្វាក់​នៃ​សាច់​បទ​ នីមួយៗ​ផង​ ។​ ឯ​ការ​តុប​តែង​លម្អ​ឆាក​វិញ​ ក៏​ដូច​ជា​សិល្បៈ​យីកេ​ ឬ​ល្ខោន​មហោរី​ដូច្នេះ​ដែរ​ ។​

ជា​ការ​ពិត​ណាស់​ដែល​ថា​ វង់​ភ្លេង​ប្រពៃណី​ ឬ​ភ្លេង​ការ​ខ្មែរ​ មាន​អាយុ​ច្រើន​សតវត្សរ៍​មក​ហើយ​មែន​ ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​​ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​នេះ​វិញ​ គឺ​ទើប​តែ​កើត​មាន​ឡើង​នៅ​ក្នុង​អំឡុង​ឆ្នាំ​១៩៨០​ ឬ​ក្រោយ​នោះ​បន្តិច​ប៉ុណ្ណោះ​ ?​ ពិសេស​គឺ​ក្នុង​ពេល​ដែល​សិល្ប​ករ​ សិល្ប​ការិនី​ខ្មែរ​យើង​គ្រប់​មុខ​ជំនាញ​ ដែល​សេស​សល់​ពី​ការ​កាប់​សម្លាប់​ នៃ​របប​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍​ប៉ុល​ ពត​ ត្រូវ​ប្រឡង​យក​សញ្ញា​បត្រ​បញ្ជាក់​ការ​សិក្សា​ និង​ជា​ការ​រើ​រំឭក​ឡើង​វិញ​នូវ​មុខ​ជំនាញ​ តាម​ការ​ចេះ​ចាំ​រៀង​ខ្លួន​ ឬ​តាម​ចំណង់​ចំណូល​ចិត្ត​របស់​ខ្លួន​ ដើម្បី​ជា​កម្រិត​បញ្ជាក់​អំពី​សមត្ថ​ភាព​សិល្ប​ករ​យើង​ ម្នាក់ៗ​ក្នុង​ការ​បំពេញ​បែប​បទ​ចូល​បម្រើ​ការ​ងារ​របស់​រដ្ឋ​យើង​ ពិសេស​ខាង​វិស័យ​សិល្បៈ​ទស្សនីយ​ភាព​នោះ​ឯង។​

ក្រុម​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ តាំង​ពី​ច្រើន​ឆ្នាំ​កន្លង​ផុត​មក​ហើយ​នោះ​ ពោល​គឺ​មុន​ពេល​ដែល​ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​បាន​កើត​ឡើង​ជា​រូប​រាង​ដាច់​ដោយ​ឡែក​តែ​​ឯង​នេះ​ បទ​ភ្លេង​ការ​មួយ​ចំនួន​តូច​ ក៏​ធ្លាប់​ត្រូវ​ទម្រង់​ល្ខោន​ដទៃ​ទៀត​ ដូច​ជា​យីកេ​ជា​ដើម​ ខ្ចី​ប្រើ​ ខ្លះៗ​ដែរ​ ដូច​ជា​ក្នុង​យីកេ​រឿង​ទុំទាវ​ យីកេ​រឿង​ម៉ាក់​ថឺង​ ពិសេស​គឺ​ត្រង់​អន្លើ​មនោ​សញ្ចេតនា​នៃ​តួអង្គ​ ដែល​មាន​ភាព​តឹង​តែង​បំផុត​ ដែល​ពិបាក​នឹង​រក​បទ​យីកេ​មក​បំពេញ​ឱ្យ​ត្រូវ​ទៅ​តាម​មនោ​សញ្ចេតនា​នោះ​  បាន ។​ ចំណុច​នេះ​ ក៏​ប្រហែល​ជា​ចំណុច​មួយ​យ៉ាង​សំខាន់​ផង​ដែរ​ ដែល​ជួយ​ជំរុញ​ឱ្យ​អ្នក​ច្នៃ​ប្រឌិត​ គិត​បង្កើត​ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​ដាច់​ដោយ​ឡែក​នេះ​ឡើង​បាន​ ។​

ការ​សាក​ល្បង​បង្កើត​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​ឱ្យ​ទៅ​ជា​រូប​រាង​ទម្រង់​ល្ខោន​មួយ​ដាច់​ដោយ​ឡែក​ឡើង​… ជា​ដំបូង​គេ​នោះ​ គឺ​អ្នក​ស្រី​ឈឹម​ វត្តី​​ និង​ដោយ​មាន​ការ​ជួយ​ជ្រោម​ជ្រែង​ពី​សិល្ប​ករ​រៀម​ច្បង​មួយ​ចំនួន​ផង​ បាន​លើក​យក​រឿង​ ខាន់​ស្លា​ ខ័ណ្ឌ​ស្នេហ៍​ មក​សម្តែង​ក្នុង​ឱកាស​ប្រឡង​នោះ​ឯង​ រួច​ក្រោយ​មក​សម្តែង​ជូន​ទស្សនិក​ជន​នៅ​ភ្នំពេញ​ បាន​ច្រើន​លើក​ដែរ​ បាន​ទទួល​ជោគ​ជ័យ​ធំ​ធេង​គួរ​ជា​ទីសប្បាយ​រីក​រាយ​យ៉ាង​ក្រៃលែង​ ។​

ប៉ុន្តែ​ក្រោយ​ពី​ពេល​នោះ​បន្តិច​ ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​ ហាក់​ត្រូវ​ស្ថិត​ក្នុង​សភាព​ស្ងប់​ស្ងៀម​ ឬ​ក៏​ត្រូវ​រលត់​សូន្យ​ទៅ​វិញ​ ដោយ​មិន​មាន​មូល​ហេតុ​ច្បាស់​លាស់​… ថ្វី​ដ្បិត​តែ​ទម្រង់​នេះ​ធ្លាប់​បាន​ទទួល​ជោគ​ជ័យ​ធំ​ធេង​ ទទួល​ការ​ពេញ​ចិត្ត​ពេញ​ថ្លើម​ពី​ទស្សនិក​ជន​ក៏​ដោយ​​ ។​
ឯក​សារ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ​បញ្ជាក់​ថា​ ក្នុង​ការ​សិក្សា​ដើម្បី​ស្វែង​យល់​អំពី​បញ្ហា​ស្ងប់​ស្ងៀម​ ឬ​បាត់​បង់​ទៅ​វិញ​ នៃ​ទម្រង់​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​នេះ​ មាន​មតិ​អ្នក​និពន្ធ​ និង​អ្នក​ដឹក​នាំ​រឿង​ល្ខោន​មួយ​ចំនួន​យល់​ថា​ ការ​យក​ភ្លេង​ការ​ជា​ «ភ្លេង​សក្ការ​ ភ្លេង​មង្គល» ក្នុង​ជីវិត​ខ្មែរ​ ហើយ​មាន​បទ​រាប់​រយ​បទ​ និង​មាន​ទំនុក​ច្រៀង​ច្បាស់​លាស់​ ហើយ​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ ជាប់​ទៅ​នឹង​ពិធី​ នីមួយៗ​ ដាច់ៗ​ពី​គ្នា​ ដែល​បុព្វ​បុរស​ដូន​តា​ខ្មែរ​បាន​កំណត់​ទុក​ឱ្យ​មក​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​នោះ​ មក​ធ្វើ​ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​សម្រាប់​កែ​កម្សាន្ត​ ដោយ​យក​បទ​ភ្លេង​ទាំង​ឡាយ​នោះ​មក​សរសេរ​ទំនុក​ថ្មី​ ប្រហែល​ជា​ជះ​ឥទ្ធិ​ពល​មិន​ល្អ​ ដល់​ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​មង្គល​ការ​ខ្មែរ​ជាក់​ជា​មិន​ខាន​ ក្នុង​កាល​អនា​គត​វែង​ឆ្ងាយ​ទៅ​មុខ​… ដែល​ជា​ប្រការ​គួរ​តែ​ចៀស​វាង​ ។​ប្រហែល​ជា​ ដោយ​សារ​មាន​គំនិត​បែប​នោះ​ហើយ​ ទើប​គ្មាន​អ្នក​និពន្ធ​ណា​ម្នាក់​បន្ត​ស្នាដៃ​ល្ខោន​ភ្លេង​ការ​នេះ​ ?​ ហើយ​ទម្រង់​នេះ​ ក៏​ត្រូវ​សាប​សូន្យ​ ឬ​ស្ងប់​ស្ងៀម​ទៅ​វិញ​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​ ៕​