រាជធានីភ្នំពេញ ៖ ក្រុមសាស្ត្រចារ្យជាអ្នកសិក្សាស្រាវជ្រាវប្រវត្តិសាស្ត្របានបញ្ជាក់អះ អាងថាខ្មែរ គឺជាអ្នកបង្កើតលេខសូន្យមុនគេ នៅក្នុងចំណោមប្រទេសលើកពិភពលោក ។ ក្នុងកិច្ចសម្ភាសន៍ក្រោយសិន្នីសិទស្តីប្រវត្តិគណិតវិទ្យាលេខសូន្យ នាព្រឹកថ្ងៃទី១៩ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៩នៅមជ្ឈមណ្ឌលកិច្ចសហប្រតិបត្តិការកម្ពុជាកូរ៉េ (CKCC) លោកសាស្ត្រាចារ្យប៉ាត់ ស៊ុយគ្រីប្រធានក្រុមអ្នកស្រាវជ្រាវស្ម័គ្រចិត្តខ្មែរបានឲ្យដឹងថា លេខសូន្យ គឺប្រទេសខ្មែរជាអ្នករក ឃើញលេខសូន្យមុនគេ ។
លោកបន្តថា លេខសូន្យត្រូវបានគេសរសេរតំណាងឲ្យលេខដែលគេសរសេជាតួរអក្សរ គឺលេខ៦០៤ ហើយលេខសូន្យនេះត្រូវបានសិក្សាជាច្រើនឆ្នាំមកហើយ ។ លោកសាស្ត្រចារ្យ បានបញ្ជាក់ថា«យើងខ្ញុំបានសិក្សាក្នុងផ្សព្វផ្សាយលេខសូន្យនេះអស់រយៈពេល៥ឆ្នាំមកហើយ ដើម្បីឲ្យខ្មែរយើងដឹងថា ខ្មែរយើងជាអ្នកបង្កើត» ។ ចំណែកលោកសាស្ត្រ វង់ សុធារ៉ា ប្រធានដេប៉ាតឺម៉ង់ផ្នែកសាលាចារឹត និងប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរ និងអាស៊ីអាគ្មេយ៍បានលើកឡើងថា បានទេគេដឹងថា ប្រទេសខ្មែរមានប្រវត្តិសាស្ត្រយូរអង្វែងជាគេង ដោយសារតែមានចារអក្សរនៅលើថ្ម ។ លោកបញ្ជាក់ថា«អក្សរនៅលើថ្ម គឺជាប្រភពភស្តុតាងរឹងមួយដែលមិនអាចអ្នកណាម្នាក់កែប្រែបានទេ ។ ហើយភាគច្រើនសុទ្ធសឹងជាឯកសារសហ័សសម័យ គឺគេសរសេរកាលពីពេលណា ហើយវាបន្សល់ទុករហូតដល់សព្វថ្ងៃអត់មានអ្នកណាកែបានទេ» ។
លោកក៏បានលើកឡើងថា ចំពោះតួលេខ ឬអក្សរនោះខ្មែរយើងមិនបានបង្កើតអក្សរដោយខ្លួនឯងនោះទេ គឺយើងយកតួអក្សពីប្រទេសឥណ្ឌាដូច្នេះទាំងអក្សរ និងលេខមកពីស្រុកឥណ្ឌា ។ គ្រាន់តែថា តាមរយៈការស្រាវជ្រាវកន្លងមកតួលេខសូន្យ យើងរកឃើញថា មាននៅលើកផ្ទាំងសិលាចរិកខ្មែរយើងដែលចាស់ជាងគេនៅលើពិភពលោក» ។ យ៉ាងណាក្តីលោកសាស្ត្រាចារ្យ ក៏បានលើកឡើងថា ខ្មែរយើងពិបាកក្នុងការនិយាយថា ខ្មែរជាអ្នកបង្កើតលេខសូន្យ ព្រោះថាពាក្យថា លេខសូន្យនោះ គឺកើតចេញពីពាក្យបាលីសំស្ក្រឹត ។
ដូច្នេះខ្ញុំអាចអះអាងថា លេខសូន្យដែលយើងកំពុងប្រើ គឺមានមានវ័យចំណាស់ជាងគេនៅក្នុងពិភពលោកដែលចាស់ជាងស្រុកឥណ្ឌា ចាស់ជាងស្រុកជ្វា និងកន្លែងដទៃទៀត» ។ ជាមួយគ្នានោះដែរលោកសាស្ត្រាចារ្យក៏បានអះអាងថា តួលេខ១ ដល់លេខ៩ គឺមានលក្ខណៈស្រដៀងគ្នា លេខនៅក្នុងស្រុកឥណ្ឌា និងលេខអារ៉ាប់ ។ លោកថា លេខ ១,២,៣,៤,៥ ,៦,៧ នៅសម័យអង្គរនឹងដូចលេខអារ៉ាប់សព្វថ្ងៃ ប៉ុន្តែលើកលែងតែ៨ និង៩ មានលក្ខណៈ ខុសគ្នា ។
លោកឈុន ហុក សាកលវិទ្យាធិការរងនៃសាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទភ្នំពេញបានលើកឡើងថា សន្នីសីទស្តីពីប្រវត្តិគណិតវិទ្យានៃលេខសូន្យមានគោលបំណងផ្តល់នូវចំណេះដឹងដូចជា ការអប់រំគណិតវិទ្យាប្រវត្តិ និងការវិវត្តន៍គណិតវិទ្យាការលើកកម្ពស់គណិតវិទ្យាការជំរុញវប្បធម៌ស្រាវជ្រាវគណិតវិទ្យា។ ជាមួយគ្នានោះដែលោកក៏បានអះអាងសន្និសីទនេះក៏មិនត្រឹមលើកកម្ពស់ទស្សនវិស័យស្ថាប័នគណិតវិទ្យាប៉ុណ្ណោះទេ ក៏ចូលរួមលើកកម្ពស់មុខវិទ្យាផ្សេងៗទៀតផងដែរ ។
សូមជម្រាបថា សន្និសិទក៏មានការចូលពីតំណាងក្រសួងអប់រំយុវជន និងកីឡាព្រមទាំងពីភាគីពាក់ព័ន្ធព្រមទាំងនិស្សិតជាច្រើនរយនាក់ផងដែរ ៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ