រាជធានីភ្នំពេញ ៖ បើទោះបីជារាជរដ្ឋាភិបាលដែលមានក្រសួងពាណិជ្ជកម្មជាសេនាធិ
ការ បាននិងកំពុងប្រឹងប្រែងផ្សព្វផ្សាយដល់ពលរដ្ឋងាកមកប្រើប្រាស់ផលិតផលក្នុងស្រុកឲ្យបានកាន់តែច្រើនក្ដី តែសន្ទុះនៃការគាំទ្រនៅតែមានតិចតួចនៅឡើយ ។ កត្តាទាំងនេះហើយ បានធ្វើឲ្យផលិតផលបរទេសកាន់តែមានសក្ដានុពលខ្លាំងឡើងក្នុងការវាយលុកទីផ្សារកម្ពុជា ។
បើអង្កេតមើលភោជនីយដ្ឋាន និងហាងភេសជ្ជៈ ប្រជាពលរដ្ឋនៅរាជធានីភ្នំពេញ ហាក់មានទំនោរទៅគាំទ្រហាងបរទេស ជាជាងហាងមានយីហោក្នុងស្រុក ។ ទាំងនេះ ធ្វើឲ្យឱកាសនៃការកើបប្រាក់ចំណេញរបស់បរទេស និងអ្នកនាំម៉ាកយីហោកាន់តែច្រើនឡើង ខណៈវិនិយោគិនក្នុងស្រុកខិតខំប្រឹងបង្កើតម៉ាកយីហោដែរ នៅតែមិនអាចប្រកួតប្រជែងបាន ។
លោក ហែម ហេម៉ា អ្នកបង្កើតម៉ាកយីហោសេវាកម្មបោកអ៊ុតនៅកម្ពុជា និងបានលក់ម៉ាកយីហោទៅក្រៅប្រទេសបានឲ្យដឹងថា បច្ចុប្បន្ននេះ ការគាំទ្រសេវាកម្ម ផលិតផល ម៉ាកយីហោក្នុងស្រុកនៅមានចំនួនតិចនៅឡើយ ហើយកង្វះការគាំទ្រ និងលើកទឹកចិត្តពីសំណាក់អ្នកប្រើប្រាស់ ធ្វើឲ្យអ្នកផលិត និងអ្នកផ្គត់ផ្គង់បាត់បង់ជំនឿជាក់ ទើបការនាំចូលម៉ាកយីហោពីបរទេស ទាំងសេវាកម្ម និងផលិតផលមានឱកាសកាន់តែច្រើន ហើយធ្វើឲ្យម៉ាកយីហោក្រៅស្រុកកាន់តែល្បីនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ។
លោកថា ៖« មានកត្តាមួយចំនួនដែលធ្វើឲ្យពលរដ្ឋក្នុងស្រុកនៅតែបន្តគាំទ្រទៅលើផលិតផល និងម៉ាកយីហោនាំចូលពីបរទេស ក្នុងនោះការត្រួតពិនិត្យគុណភាពមិនបានច្បាស់លាស់ គឺជាកត្តាចម្បង ដែលធ្វើឲ្យអ្នកប្រើប្រាស់គ្មានទំនុកចិត្តគាំទ្ររបស់ក្នុងស្រុក » ។
លោកបន្តថា ការនាំចូលម៉ាកយីហោ និង ផលិតផលពីបរទេសមកផ្គត់ផ្គង់នៅក្នុងស្រុក មានភាពងាយស្រួលជាងការផលិតក្នុងស្រុក។ ជាក់ស្ដែង ការបង្កើតផលិតផល និងម៉ាកយីហោមួយបានត្រូវការឆ្លងកាត់ជាច្រើនដំណាក់កាល ទាំងការងាររដ្ឋបាលផង និងផលិតផង។ លោកនិយាយថា ៖ « អ្នកនាំចូលគេចំណេញ និងងាយស្រួលជាងអ្នកផលិតក្នុងស្រុករាប់ដង ហើយអ្នកនាំចូលនោះ ក៏មិនមែនមនុស្សមកពីខាងក្រៅដែរ គឺអ្នកនៅក្នុងស្រុកនេះឯង។ ពួកគេមិនខ្វះទុនសម្រាប់ផលិត ឬបង្កើតនៅក្នុងស្រុកទេ ក៏ប៉ុន្តែដោយសារតែមើលឃើញថា ការបង្កើតរបស់ក្នុងស្រុក មិនទាន់អាចឲ្យពួកគេរកប្រាក់ចំណេញ ទើបពួកគេបន្តនាំចូលមកផ្គត់ផ្គង់ជំនួសវិញ » ។
លោកបន្ថែមថា ការផ្ដល់សេវាកម្ម និងផ្គត់ផ្គង់ផលិតផល តែងតែមានកំហុសឆ្គងជៀសពុំរួចទេ ។ ដូចនេះ លោកចង់ឲ្យអ្នកប្រើប្រាស់ក្នុងស្រុក ក៏ដូចជាអ្នកពាក់ព័ន្ធទាំងអស់ឈប់រិះគន់ និងប្រើប្រាស់ការរិះគន់ដើម្បីស្ថាបនា ។ គួរផ្ដល់មតិយោបល់ដើម្បីស្ថាបនាវិញ បើពុំនោះទេ ពលរដ្ឋនៅតែបន្តគាំទ្រ ហើយអ្នកផលិតនៅក្នុងស្រុក នៅតែបន្តបរាជ័យដដែល ។
លោក ដួង ដារា ស្ថាបនិកហាងកាហ្វេ ក្នុងស្រុកបានឲ្យដឹងថា អ្នកនាំយកម៉ាកយីហោពីបរទេសមកធ្វើអាជីវកម្ម គេមានលុយគ្រប់គ្រាន់ ក្នុងការពង្រីកម៉ាកយីហោនោះឲ្យបានល្បី ហើយពលរដ្ឋក្នុងស្រុកយើង បើកាលណារបស់ណាល្បីហើយ ពួកគាត់តែងគាំទ្ររបស់នោះ ខុសពីអ្នកផលិត និងអ្នកបង្កើតនៅក្នុងស្រុក ពួកគាត់មានទុនតិចតួចក្នុងការធ្វើអាជីវកម្ម ។ ដូចនេះ ពួកគាត់មិនអាចប្រកួតប្រជែងម៉ាកយីហោឲ្យល្បីភ្លាមៗទេ គឺត្រូវការពេលវេលា និងបង្កើនគុណភាព ដើម្បីទាក់ទាញអ្នកប្រើប្រាស់ ។
លោក កុយ សុវណ្ណ ប្រធានទីផ្សារនៃក្រុមហ៊ុនលក់ផលិតផលទឹកដោះគោដែលផលិតក្នុងប្រទេសកម្ពុជា បានឲ្យដឹងថា ដោយសារតែការនាំចូលផលិតផលពីបរទេសច្រើនមកក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ទើបធ្វើឲ្យការប្រកួតប្រជែងសម្រាប់អ្នកផលិតក្នុងស្រុកមានភាពពិបាក ។ តាមពិត អ្នកនៅក្នុងស្រុក មិនមែនអត់មានលទ្ធភាព និងសមត្ថភាពសម្រាប់ផ្គត់ផ្គង់ទេ តែមកពីពលរដ្ឋមួយចំនួននៅតែបន្តគាំទ្ររបស់នាំចូលពីខាងក្រៅ ។
រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទ ក៏បានលើកឡើងពីកង្វះការគាំទ្រនេះផងដែលដែលធ្វើឲ្យផលិតផលខ្មែរដែលផលិតបានឲ្យមិនសូវល្បី និងគ្មានឈ្មោះបោះសំឡេងលើទីផ្សារ ។
លោករដ្ឋមន្ត្រី វេង សាខុន បានថ្លែងថា តាមពិត សហគ្រិនកម្ពុជាជាច្រើនមានសមត្ថភាពអាចផលិតនូវផលិតផលបានច្រើនម៉ាក និងមានការទទួលស្គាល់ពីបណ្ដាអង្គការស្ថាប័នវាយតម្លៃលើគុណភាព និងពីក្រសួងពាក់ព័ន្ធផងដែរ ក៏ប៉ុន្តែផលិតផលខ្មែរ ដែលផលិតបាននោះនៅតែមិនសូវល្បី និងមិនសូវមានអ្នកស្គាល់ ជាពិសេសប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរខ្លួនឯងតែម្ដងនៅតែប្រើប្រាស់ផលិតផលនាំចូលពីបរទេស ។
លោកបន្ដថា ៖« បើអាច ក្រុមហ៊ុន និងម្ចាស់សហគ្រាសដែលទទួលបានលិខិតបញ្ជាក់ពីគុណភាពច្បាស់លាស់ហើយ គួរតែផ្សព្វផ្សាយពីផលិតផលខ្លួនឱ្យប្រជាពលរដ្ឋបានដឹង និងប្រើប្រាស់ផង ។ ការធ្វើបែបនេះ យើងក៏អាចកាត់បន្ថយនូវការនាំចូលផលិតផលពីបរទេសដែរ ព្រោះផលិតផលនាំចូលមក ក៏ជាផលិតផលដែលយើងអាចផលិតបានដែរ គ្រាន់តែយើងមិនផ្សាយឲ្យពលរដ្ឋដឹង » ។
រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម លោក ប៉ាន សូរស័ក្តិ ក៏បានលើកឡើងដែរថា ដើម្បីលើកទឹកចិត្តដល់អ្នកផលិតនិងផ្គត់ផ្គង់ក្នុងស្រុក ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ដែលជាសេនាធិការរបស់រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាបានខិតខំធ្វើយុទ្ធនាការផ្សព្វផ្សាយម៉ាកសញ្ញា និងម៉ាកយីហោផលិតផលក្នុងស្រុក ឲ្យប្រជាពលរដ្ឋបានដឹង និងចូលរួមប្រើប្រាស់ទាំងអស់គ្នា៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ