រាជធានីភ្នំពេញ ៖ វិស័យកសិកម្ម ត្រូវបានរាជរដ្ឋាភិបាលចាត់ទុកជាសសរស្ដម្ភ១ក្នុងចំណោម៤ ដែលទ្រទ្រង់កំណើនសេដ្ឋកិច្ចជាតិ ប៉ុន្ដែវិស័យមួយនេះហាក់ពុំមានទីផ្សារឲ្យប្រាកដប្រជាណាមួយនៅឡើយ ពិសេសតែងតែដាក់បន្ទុកឲ្យគ្នាទៅវិញទៅមក ។ កន្លងមក មន្ត្រីក្រសួងកសិកម្មបានលើកឡើងថា បញ្ហាតម្លៃកសិផលនៅលើទីផ្សារចុះថោក អត់ទីផ្សារ មិនមែនជាបន្ទុករបស់ក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទនោះទេ គឺជាបន្ទុករបស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ជាអ្នកស្វែងរកទីផ្សារ ។ ដោយឡែក កាលពីពេលថ្មីៗនេះ អគ្គលេខាធិការក្រុមប្រឹក្សាអភិវឌ្ឍន៍កម្ពុជា ក៏បានលើកឡើងថា បើចង់អភិវឌ្ឍន៍កសិកម្ម ត្រូវសួរទៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ព្រោះក្រសួងមួយនេះជាអ្នកដឹងច្បាស់ពីតម្រូវការលើទីផ្សារ ។
លោក សុខ ចិន្តាសោភា រដ្ឋមន្ត្រីប្រតិភូ អមនាយករដ្ឋមន្ត្រី និងជាអគ្គលេខាធិការក្រុមប្រឹក្សាអភិវឌ្ឍន៍កម្ពុជា (CDC) បានឱ្យដឹងថា វិស័យកសិកម្ម ក៏ដូចជាកសិ-ឧស្សាហកម្ម គឺមានសក្តានុពលសម្រាប់កម្ពុជា ហើយដើម្បីអភិវឌ្ឍន៍វិស័យទាំងនេះ វាមិនមែនជាតួនាទីតែមួយរបស់ក្រសួងកសិកម្មនោះទេ ។ លោកថ្លែងថា ៖« បើចង់អភិវឌ្ឍន៍កសិកម្ម ត្រូវសួរទៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ព្រោះក្រសួងដឹងពីទីផ្សារ » ។
លោក សុខ ចិន្តាសោភា បានថ្លែងបែបនេះនៅក្នុងវេទិកាសប្តាហ៍សហគ្រិនពិភពលោក កាលពីថ្ងៃទី១៩ វិច្ឆិកា កន្លងទៅ ។
លោកបន្ដថា ការធ្វើជំនួញដែលមានសកម្មភាពពាណិជ្ជកម្មក៏ដោយ សកម្មភាពផលិតក៏ដោយ តែងតែនឹកដល់ទីផ្សារ ។ លោកថា ៖«ចំពោះខ្ញុំ ការអភិវឌ្ឍវិស័យកសិកម្ម ក៏ដូចជាវិស័យកសិ-ឧស្សាហកម្មនេះ មិនមែនជាតួនាទីតែមួយរបស់ក្រសួងកសិកម្មទេ ។
ដោយឡែក បើចង់អភិវឌ្ឍន៍កសិកម្ម បើខ្ញុំវិញ ត្រូវសួរទៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្មថា ត្រូវដាំដុះអ្វី ? ព្រោះក្រសួងនេះដឹងពីទីផ្សារ ។ បើដំឡូងមីអត់ត្រូវប៉ាន់ ហើយឱ្យកសិករទៅដាំដំឡូងមី វាចប់បាត់ហើយ នេះជារឿងពិត » ។
លោកអគ្គលេខាធិការគូសបញ្ជាក់ថា ៖«រឿងទីផ្សារនេះសំខាន់ណាស់ គឺគ្មានអ្វីសំខាន់ជាងទីផ្សារទេ ។ ជារៀងរាល់ថ្ងៃ ខ្ញុំទទួលពិភាក្សាជាមួយអ្នកវិនិយោគជាតិ ក៏ដូចជាអ្នកវិនិយោគបរទេស ពេលណានិយាយទៅគម្រោងនោះហាក់ដូចជាល្អ ប៉ុន្តែហាក់មានការស្រពេច ស្រពិលខ្លះ ខ្ញុំតែងតែសួរថា តើមានទីផ្សារទេ បើអត់ទីផ្សារ ខ្ញុំមានការបារម្ភជំនួស » ។
កន្លងមក លោកបណ្ឌិត ហ៊ាន វណ្ណហន អគ្គនាយកនៃអគ្គនាយកដ្ឋានកសិកម្មនៃក្រសួងកសិកម្ម ធ្លាប់មានប្រសាសន៍ថា ប្រជាកសិករនៅទូទាំងប្រទេសក៏នៅតែយល់ច្រឡំថា ពេលតម្លៃផលិតផលចុះថោក និងអត់ទីផ្សារ ចេះតែសួរក្រសួងកសិកម្ម ។ ពួកគាត់គួរសួរទៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ព្រោះក្រសួងនេះមាននាយកដ្ឋានពាណិជ្ជកម្មទាំងក្នុង និងក្រៅប្រទេស ។
លោកថ្លែងថា ៖« រឿងតម្លៃកសិផលចុះ ចង់ទៅលក់នៅទីណា ចង់ឡើងថ្លៃ គឺសួរក្រសួងពាណិជ្ជកម្មទៅ មិនសួរក្រសួងកសិកម្មទេ » ។ ចំណែកក្រសួងកសិកម្មវិញ មានតួនាទីធ្វើយ៉ាងម៉េចជំរុញការផលិតឱ្យបានច្រើន ហើយឱ្យស្របតាមលក្ខខណ្ឌតម្រូវនៅលើទីផ្សារ។ឧទាហរណ៍ថា ផលិតបានពូជស្រូវផ្ការំដួល ពិតជាសមស្របតាមទីផ្សារហើយ ព្រោះជាប់លេខ១ បីឆ្នាំជាប់ៗគ្នា ។ មួយទៀត ពាក់ព័ន្ធនឹងទីផ្សាររបស់ក្រសួងកសិកម្ម គឺបើករបាំងអនាម័យ និងភូតគាមអនាម័យ បើទីផ្សារនាំទៅគេអត់បានពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហាអនាម័យ និងភូតគាមអនាម័យនេះ ចំណុចហ្នឹងហើយ វាជារឿងរបស់ក្រសួងកសិកម្ម ។ នេះបើតាមការបញ្ជាក់របស់លោកបណ្ឌិត ហ៊ាន វណ្ណហន ។
ឆ្លើយតបនឹងការលើកឡើងនេះ មន្ត្រីអ្នកនាំពាក្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម លោក ស៊ាង ថៃ មានប្រសាសន៍ឱ្យដឹងកាលពីថ្ងៃទី២០ វិច្ឆិកា ថា ៖«ក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម ជាអ្នកស្វែងរកទីផ្សារ និងបើកទីផ្សារ ។ រាល់ថ្ងៃនេះ យើងបានបើកទីផ្សារជូនស្ទើរគ្រប់ប្រទេសអស់ហើយ មានទាំងទីផ្សារកសិកម្ម កសិ-ឧស្សាហកម្ម និងទីផ្សារវាយនភ័ណ្ឌ» ។
លោកបន្តថា ៖« ការផ្តល់ព័ត៌មានថា ទំនិញប្រភេទណា ហើយទីផ្សារប្រទេសណាត្រូវការទំនិញអ្វី ដើម្បីឱ្យកសិករដាំដុះត្រូវនឹងទីផ្សារនេះ វាជាការបំពេញឱ្យគ្នាទៅវិញទៅមករវាងក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម និងកសិកម្ម ។ ឧទាហរណ៍ថា ប្រសិនបើក្រសួងពាណិជ្ជកម្មដឹងពីទីផ្សារ និងព័ត៌មានមួយផ្សេងទៀតទាក់ទងនឹងតម្រូវការផលិតផល ដូចជា ស្វាយចន្ទី ពោត ឬដំឡូងនោះ យើងផ្ដល់ព័ត៌មាននេះទៅកសិករ ដើម្បីឲ្យពួកគាត់ដាំទៅតាមហ្នឹង ។ ដូច្នេះ យើងបានជូនព័ត៌មានដល់ប្រជាកសិករ តាមរយៈមន្ទីរពាណិជ្ជកម្មស្ថិតនៅតាមបណ្តាខេត្ត ធ្វើការផ្សព្វផ្សាយ គ្រាន់តែថា បញ្ហាប្រឈម យើងនាំទំនិញចេញមិនសូវបាន ដោយសារបញ្ហាដឹកជញ្ជូន ខ្វះខាតហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធដឹកជញ្ជូន ហើយថ្លៃដើមនៃការផលិតចំណាយខ្ពស់ បើប្រៀបធៀបនឹងប្រទេសជិតខាង » ៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ