រាជធានីភ្នំពេញ ៖ កែប ជាខេត្តផលិតអំបិលដ៏សំខាន់មួយរបស់កម្ពុជា តែផលិតផលមួយនេះកំពុងប្រឈមនឹងទីផ្សារយ៉ាងខ្លាំង ដោយសារតែមិនអាចប្រកួតប្រជែងជាមួយអំបិលនាំចូល ខណៈទិន្នផលឆ្នាំនេះធ្លាក់ចុះយ៉ាងគំហុក ។ ដោយឡែក ផ្កាអំបិលដែលពលរដ្ឋខ្មែរភាគច្រើនពុំស្គាល់ និងចាប់អារម្មណ៍នោះ បច្ចុប្បន្នកំពុងមានតម្រូវការពីទីផ្សារក្រៅស្រុក ហើយសហគមន៍ផលិតអំបិល ក៏គ្រោងរៀបចំផែនការជំរុញការផលិតដើម្បីផ្គត់ផ្គង់ផងដែរ បន្ទាប់ពីដឹងថា វាមានអត្ថប្រយោជន៍ច្រើនសម្រាប់សុខភាព ។
ទីប្រឹក្សាទំនាក់ទំនងនៃសហគមន៍ផលិតអំបិលខេត្តកំពត លោក ប៊ុន យោង ឱ្យដឹងថា សម្រាប់ផលិតផលផ្កាអំបិលដែលកសិករផលិតបាន មិនទាន់មានទីផ្សារទូលំទូលាយទេនៅក្នុងស្រុក ប៉ុន្តែកន្លងមក គឺបាននាំចេញមួយចំនួនទៅកាន់ទីផ្សារសហគមន៍អឺរ៉ុប ដូចជា អង់គ្លេស និងស្វ៊ីសជាដើម ។ យ៉ាងណាក៏ដោយ ការនាំចេញនេះមិនទាន់មានឈ្មោះជាផ្លូវការនៅឡើយទេ គឺភ្ជាប់ជាមួយម្រេចខេត្តកំពត ដែលជាផលិតផលចុះបញ្ជីរួចហើយនៅក្នុងក្រសួងពាណិជ្ជកម្មកម្ពុជា ។
លោកបានប្រាប់ពីមូលហេតុដែលផ្កាអំបិលមិនទាន់មានទីផ្សារទូលំទូលាយនៅក្នុងស្រុកថា ដោយសារតែប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរភាគច្រើនមិនស្គាល់ និងមិនទាន់ដឹងពីអត្ថប្រយោជន៍នៃផ្កាអំបិលសម្រាប់សុខភាព ។ យ៉ាងណាក៏ដោយ សហគមន៍បាននិងកំពុងផ្សព្វផ្សាយបន្ថែមទៀតឱ្យជ្រាបដល់ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរ បន្ទាប់ពីប្រទេសស្វ៊ីសស្រាវជ្រាវឃើញពីអត្ថប្រយោជន៍នៃផ្កាអំបិលនេះ ។
លោកនិយាយថា ៖ « កាលពីពេលកន្លងទៅ ផ្កាអំបិលបាននាំចេញទៅដល់ប្រទេសស្វ៊ីសក្នុងចំនួនតិចតួច ហើយក្រោយពីប្រទេសនេះស្រាវជ្រាវដឹងពីអត្ថប្រយោជន៍នៃការបរិភោគផ្កាអំបិលរួចមក គេក៏បានគាំទ្រ និងជំរុញយើងផលិតឱ្យបានច្រើន ហើយក្រសួងពាណិជ្ជកម្មក៏បានចុះមកដល់ទីតាំង និងជំរុញឱ្យចុះបញ្ជីជាផលិតផលសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រ (GI) នៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្មផងដែរ ដើម្បីលើកស្ទួយផលិតផលមួយនេះនៅលើទីផ្សារកម្ពុជា ក៏ដូចជាទីផ្សារអន្តរជាតិ » ។
លោកលើកឡើងថា ផ្កាអំបិលជាផលិតផលកម្រ និងមិនងាយទទួលបានទេសម្រាប់អ្នកផលិតអំបិលទាំងអស់ លុះត្រាតែអាកាសធាតុអំណោយផល ក្តៅ និងមានខ្យល់ខ្លាំង ។
លោកថា ៖ « អំបិលធម្មតាដុះនៅលើដី តែសម្រាប់ផ្កាអំបិល វាដុះនៅលើទឹក ។ អីចឹងហើយ អ្នកផលិតត្រូវដងវាចេញពីទឹកយកទៅហាលឱ្យស្ងួត ទើបគេហៅថា ផ្កាអំបិល » ។
លោកបញ្ជាក់ថា តាមពិតទៅ ផ្កាអំបិលនេះមានអត្ថប្រយោជន៍ច្រើនណាស់សម្រាប់សុខភាព ទើបបរទេសគេចង់បាន និងជំរុញឱ្យផលិតករកម្ពុជាផលិតដើម្បីទទួលយក ប៉ុន្តែទោះយ៉ាងណា ភាពល្បីល្បាញនៃផលិតផលនេះ ក៏មិនទាន់ទូលំទូលាយ គឺមានតែជនបរទេសមួយចំនួនប៉ុណ្ណោះដែលគាត់ដឹង និងចង់បានយកទៅទទួលទាន ខណៈប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរមួយភាគធំមិនទាន់យល់ដឹងស៊ីជម្រៅពីផលិតផលផ្កាអំបិល ទើបពួកគាត់មិនចាប់អារម្មណ៍ ។
លោកនិយាយថា ៖ « យើងបានដាក់តាំងផលិតផលអំបិល និងផ្កាអំបិលនៅកន្លែងតាំងពិព័រណ៍ក្បែរសហគមន៍ផលិតអំបិលដើម្បីបង្ហាញ និងលក់ជូនអ្នកចូលមកទស្សនា ។ ក្នុងនោះមានអ្នកដំណើរខ្មែរ និងជនបរទេសមួយចំនួនបានទិញយកទៅប្រើប្រាស់ក្រោយយល់ដឹងពីអត្ថប្រយោជន៍របស់វា តែយ៉ាងណា វាមិនទាន់ទូលាយនោះទេ » ។
លោក ខាត់ សាមឿន អ្នកផលិតអំបិលមួយរូបនៅក្នុងខេត្តកំពត ក៏បានឱ្យដឹងដែរថា ទិន្នផលផ្កាអំបិល ដែលលោកធ្លាប់ទទួលបានកន្លងមក គឺក្នុង១ហិកតាបានតែប្រមាណ១តោនប៉ុណ្ណោះ ក្នុងចំណោមអំបិលទាំងអស់ពី២០ទៅ២៥តោន ។ ផ្កាអំបិលនេះមិនមែនកើតមាននៅគ្រប់រដូវទេ គឺវាមានផ្កានៅអំឡុងខែមេសា ឬឧសភា ដែលគេហៅថា ខែចែត្រក្ដៅខ្លាំង និងមានខ្យល់បោកបក់ផងដែរ ។ លោកនិយាយថា៖ « ផ្កាអំបិល វាមិនចេះតែមានគ្រប់រដូវ និងគ្រប់ស្រែនោះទេ ជួនកាលក្នុងមួយស្រែទទួលបានបួនដប់គីឡូក្រាមប៉ុណ្ណោះ ហើយស្រែខ្លះក៏អត់មានដែរ ដូចនេះ វាអាចចាត់ទុកថា ជាផលិតផលកម្រមួយ»។
លោកបន្តថា ទីផ្សារផ្កាអំបិលក្នុងស្រុកមិនទាន់ទូលំទូលាយទេ ដោយសារតែតម្លៃវាថ្លៃជាងអំបិលធម្មតា ។ ជាក់ស្ដែង ក្នុង១គីឡូក្រាមផ្កាអំបិលមានតម្លៃ៤ ឬ៥ដុល្លារអាមេរិកឯណោះ ខណៈអំបិលធម្មតាមានតម្លៃត្រឹមតែជាង១ពាន់រៀល ។ ដូចនេះ នៅលើទីផ្សារ ប្រជាពលរដ្ឋច្បាស់ជាទិញអំបិលធម្មតាហើយ ព្រោះវាមានតម្លៃទាបជាង ។
គួររំឭកថា នៅក្នុងពិធីជួបសំណេះសំណាលជាមួយមន្ត្រីនៃមន្ទីរពាណិជ្ជកម្ម និងសាខាកាំកុងត្រូលខេត្តកែប កាលពីរសៀលថ្ងៃទី៣០ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០១៦ លោក ប៉ាន សូរស័ក្ដិ រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម បានលើកឡើងថា ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មកំពុងពិនិត្យលទ្ធភាពដាក់ផ្កាអំបិលខេត្តកែប ទៅជាម៉ាកទំនិញសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រសម្រាប់ខេត្តកែប ដោយសារតែខេត្តនេះជាប្រភពនៃអំបិលធម្មជាតិមិនចេះរីងស្ងួត ។
លោករដ្ឋមន្ត្រីបានបញ្ជាក់ថា ៖ « អំបិល ជាគូនឹងម្រេច ដូច្នេះ ចក្ខុវិស័យរបស់យើង គឺជួយឲ្យខេត្តកែបមានទំនិញសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រមួយដូចខេត្តកំពតដែរ ហើយយើងកំពុងសិក្សាលើផ្កាអំបិល ដោយសារតែមានប្រទេសជាច្រើនកំពុងចាប់អារម្មណ៍លើផលិតផលមួយនេះ » ។
លោកថា ប្រសិនបើគោលដៅនេះបានសម្រេច វានឹងធ្វើឲ្យខេត្តនេះកាន់តែមានភាពទាក់ទាញចំពោះវិនិយោគិន និងភ្ញៀវទេសចរដែលនឹងជួយបង្កើតឱកាសការងារ និងប្រាក់ចំណូលយ៉ាងច្រើនសម្រាប់ប្រជាពលរដ្ឋ ៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ