សាលារៀនបានបង្កើតឡើងនៅបណ្តាប្រទេសជាច្រើនចាប់ពី Azerbaijan រហូតដល់ប្រទេសហ្វ៊ីលីពីន ។ បច្ចុប្បន្នមានសាលារៀននៅប្រទេសជាង១៦០លើសាកលលោក ដែលសាលាទាំងនោះបានបំផុសគំនិតដោយ«គំនិតនៃការអប់រំរបស់លោក Fethullash Gulen » ។
ចំពោះនៅកម្ពុជា «វិទ្យាស្ថានសន្ទនាមេគង្គ» បានបង្កើតឡើង ដោយទស្សនវិស័យរបស់វិទ្យាស្ថាននេះបំផុសគំនិតដោយ «ជីវិត និងស្នាដៃរបស់លោក Fethullah Gulen» ។
តើលោក Fethullash Gulen ជានរណា ? លោកមានគុណសម្បត្តិបែបណាចំពោះមនុស្សជាតិ និងមានកេរ្តិ៍ឈ្មោះកម្រិតណា ? កោះសន្តិភាពសូមបង្ហាញជូន ។
តើវិទ្យាស្ថានសន្ទនាមេគង្គជាអ្វី ?
ក្នុងនាមជាស្ថាបនិកនៃវិទ្យាស្ថានសន្ទនាមេគង្គ យើងបានបង្កើតវិទ្យាស្ថានមួយឡើង ដើម្បីនាំមនុស្សមករួបរួមគ្នាពីគ្រប់ស្រទាប់ និងផ្តល់កន្លែងសម្រាប់រួបរួមគំនិតរបស់ពួកគេ។ យើងបានស្វែងរកនិមិត្តសញ្ញាដែលជាគម្រូនៃគុណតម្លៃរបស់ពួកយើងដ៏ល្អបំផុត។ ទន្លេមេគង្គជានិមិត្តសញ្ញាល្អបំផុតសម្រាប់យើង ។
គោលដៅមួយក្នុងចំណោមគោលដៅសំខាន់របស់ពួកយើង គឺជួយកសាងបរិស្ថានមួយសម្រាប់មនុស្សដែលមានជំនឿ, វប្បធម៌, ជាតិសាសន៍ និងទិដ្ឋភាពពិភពលោកផ្សេងគ្នា ដើម្បីផ្លាស់ប្តូរគំនិត និងដោះស្រាយបញ្ហា ផ្សេងៗគ្នា ជំរុញកិច្ចសន្ទនា, និងបំបែករនាំងដែលបណ្តុះការមិនចេះអត់អោនគ្នា និងការស្អប់ខ្ពើមគ្នា ។ ក្នុងចំណោមគុណតម្លៃ និងការព្រួយបារម្ភដែលយើងចែករំលែកមានដូចជា ការយល់ចិត្ត, ក្តីសង្ឃឹម, ក្តីស្រលាញ់របស់មនុស្សជាតិ, ការអាណិតអាសូរ, ការស្មោះត្រង់, សេចក្តីថ្លៃថ្នូរ, ការទុកចិត្ត, សុចរិតភាព, ការរួមរស់ដោយសន្តិភាព, យុត្តិធម៌ និងភាពសុខដុមក្នុងសង្គម, ការលុបបំបាត់ជម្លោះហិង្សា និងការរងទុក្ខរបស់មនុស្សជាតិ, ការការពារការរំលោភបំពាន ការសង្គ្រោះយុវជនពីការបំផ្លាញខ្លួនឯង, និងការការពារធនធាន និងជម្រករបស់ផែនដី ។
ទស្សនៈវិស័យនៃវិទ្យាស្ថាននេះត្រូវបានបំផុសគំនិតដោយជីវិត និងស្នាដៃរបស់ Fethullah Gulen ។
Fethullah Gulen គឺជាអ្នកប្រាជ្ញទួរគីមួយរូប និងជាអ្នកអធិប្បាយ អ្នកគិត អ្នកនិពន្ធ និងជាមេដឹកនាំគំនិត សកម្មជនអប់រំ និងការតស៊ូមតិសន្តិភាព ។ គាត់ត្រូវបានគេចាត់ទុកថា ជាអ្នកផ្តួចផ្តើម និងបំផុសគំនិតនៅទូទាំងពិភពលោកចំពោះចលនាសង្គមស៊ីវិល ។ ចលនានេះគឺជាការប្តេជ្ញាចិត្តដើម្បីអប់រំ សន្ទនា សន្តិភាព យុត្តិធម៌សង្គម និងសង្គមទទួលបានភាពសុខដុមរមនា ។
ការផ្តួចផ្តើមសង្គមនេះគឺមានភាពងាយស្រួលក្នុងការទទួលបានភាពជោគជ័យ ព្រោះផ្តោតលើការអប់រំដែលជាកន្លែងសិក្សាមិនទាក់ទងនឹងសាសនា ហើយត្រូវបានបង្រៀនដោយលោកគ្រូ អ្នកគ្រូដោយបង្ហាញឱ្យឃើញពីតម្លៃដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់នៃមនុស្សជាតិ ។
អ្នកចូលរួមស្ម័គ្រចិត្តនៅក្នុងចលនានេះ រួមមាននិស្សិតសិក្សាស្រាវជ្រាវជាន់ខ្ពស់, ម្ចាស់អាជីវកម្ម, អ្នកជំនាញ, មន្ត្រីសាធារណៈ, កសិករ, បុរស និងស្ត្រីវ័យក្មេង និងចាស់ បានចូលរួមចំណែកបរិច្ចាគយា៉ងច្រើនតាមចលផ្សេងគ្នា ហើយជាក់ស្តែងនោះ ក្នុងមជ្ឈមណ្ឌលបង្រៀន សាលារៀន មហាវិទ្យាល័យ មន្ទីរពេទ្យ ជាការផ្តល់ជំនួយសង្គ្រោះដ៏ធំពីអង្គការ ទាំងការបោះពុម្ពផ្សាយ ផ្ទះ និងស្ថាប័ន ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយទាំងនៅក្នុងប្រទេសទួរគី និងក្រៅប្រទេស ច្រើនជាងមួយរយក្នុងពិភពលោក ។
វិទ្យាស្ថានសន្ទនាមេគង្គ រៀបចំការសិក្សា និងព្រឹត្តិការណ៍ជាសាធារណៈ ដូចជាវេទិកាសន្និសីទ និងការជប់លៀងអាហារថ្ងៃត្រង់ បោះពុម្ពផ្នែកវិទ្យាសាស្ត្រ និងកិច្ចការ សំខាន់ៗមួយចំនួន បង្កើតគម្រោងដោះស្រាយសម្រាប់បញ្ហាសង្គម និងរៀបចំដំណើរកម្សាន្តផ្លាស់ប្តូរវប្បធម៌ ។
ដើម្បីដំណើរការសកម្មភាពទាំងនេះ វិទ្យាស្ថានបានបង្កើតរចនាសម្ព័ន្ធ៦យ៉ាងគឺ ៖
១-ក្រុមយុវជន
២-បណ្តាញផ្សព្វផ្សាយ
៣-កិច្ចសន្ទនាអន្តរជំនឿ
៤-ទំនាក់ទំនងសាធារណៈ
៥-ការអប់រំ
៦-សប្បុរសធម៌
ហេតុអ្វីត្រូវការ Fethullah Gulen ?
ការឧទ្ទិសសៀវភៅមួយក្បាល ឬឯកសារបោះពុម្ពណាមួយទៅដល់នរណាម្នាក់ តែងតែជាការសម្រេចចិត្តដ៏ពិបាកមួយ ម្យា៉ងដោយពិចារណាដល់សារសំខាន់របស់បុគ្គលនោះ ចំពោះប្រទេសរបស់អ្នក ចំពោះពិភពអ៊ិស្លាម និងចំពោះពិភពលោក អ្នកមានអារម្មណ៍ មានកាតព្វកិច្ច ត្រូវធ្វើឱ្យសំឡេងរបស់គាត់ត្រូវបានឮដោយមនុស្សទាំងអស់ ។ ជាពិសេសអ្នកទាំងឡាយដែលកំពុងស្វះស្វែងរកក្តីសង្ឃឹមប្រឆាំង ឬជម្រើសក្រៅពីនិក្ខេបបទ «ទំនាស់ អរិយធម៌»។ ម្យា៉ងទៀត អ្វីដែលអ្នកកំពុងធ្វើអាចត្រូវបានហៅថា ការឃោសនា ហើយអ្វីដែលអ្នកកំពុងនិយាយមិនថាត្រូវឬខុសទេ អាចត្រូវបានគេធ្វើមិនដឹងមិនឮ ដោយមិនទាំងបានពិចារណាផង ។ ដូច្នេះការរង់ចាំការរកឃើញបុគ្គលម្នាក់នេះទាន់ពេលវេលាហាក់បីដូចជាជម្រើសដ៏ល្អបំផុត ។
យើងខ្ញុំជាអ្នកសារព័ត៌មាន និងមូលនិធិ អ្នកនិពន្ធបានជ្រើសរើសផ្លូវទីមួយ ។ ហេតុផលមានច្រើន ហើយខាងក្រោមនេះអ្នកអាចឃើញហេតុផលចំនួនដប់ក្នុងចំណោមហេតុផល ផ្សេងៗទៀត ។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ចំពោះយើង ការចាត់ទុកថាគាត់បានបង្កើតមុនគេនូវចលនាមួយដែលត្រូវបានបំផុសទឹកចិត្តដោយជំនឿ ដើម្បីបម្រើប្រជាជនទាំងអស់ដោយមិនប្រកាន់ជំនឿ និងផ្តល់ថាមពលដល់ប្រជាជនរាប់សែននាក់ ជុំវិញតម្លៃខ្ពស់របស់មនុស្ស គឺលើសពីគ្រប់គ្រាន់ដើម្បីឧទ្ទិសសៀវភៅនេះហើយ ។
Fethullah Gulen គឺជាអ្នកប្រាជ្ញកាន់សាសនាអ៊ិស្លាម សញ្ជាតិទួរគីបែបបុរាណដ៏ម៉ឺងម៉ាត់ អ្នកដឹកនាំទស្សនៈ និងសកម្មជនអប់រំម្នាក់ដែលគាំទ្រកិច្ចសន្ទនាអន្តរជំនឿ និងអន្តរវប្បធម៌ លិទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ សិទ្ធិមនុស្ស និងលក្ខណៈព្រលឹងវិញ្ញាណ ហើយប្រឆាំងនឹងអំពើហិង្សា និងការបង្វែរសាសនាឱ្យចូលទៅក្នុងមនោគមវិជ្ជានយោបាយ ។ Gulen ជំរុញកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអរិយធម៌ឆ្ពោះទៅរកពិភពលោកប្រកបដោយសន្តិភាព ដូចប្រឆាំងនឹងទំនាស់ដែរ ។ លោក Gulen និងចលនាសង្គមស៊ីវិលដែលត្រូវបានបំផុសទឹកចិត្តដោយទស្សនៈរបស់គាត់ដែលត្រូវបានគេស្គាល់ថា ចលនា Gulen មានភាពគួរឱ្យកត់សម្គាល់ និងស័ក្តិសមនឹងទទួលបានការយកចិត្តទុកដាក់ដោយសារហេតុផលដូចខាងក្រោម ៖
សិទ្ធិអំណាច និងឥទ្ធិពលរបស់ Gulen
លោក Gulen ត្រូវបានគេស្គាល់ និងគោរពក្នុងចំណោមអ្នកកាន់សាសនាឥស្លាម ជនជាតិទួរគី ព្រមទាំងអ្នកកាន់សាសនាអ៊ិស្លាម មកពីជុំវិញពិភពលោកថា ជាអ្នកប្រាជ្ញកាន់សាសនាអ៊ិស្លាមបែបបុរាណដ៏ម៉ឺងម៉ាត់ម្នាក់នៃនិកាយស៊ុននី ដែលមានប្រជាជនកាន់សាសនាអ៊ិស្លាមលើពិភពលោកពី ៨៧ទៅ៩០% កាន់និកាយនេះ ។
អ្នកអានសៀវភៅរបស់គាត់ នៅប្រទេសតួកគីត្រូវបានប៉ាន់ស្មានថា មានចំនួនជាច្រើនលាននាក់ ។ ឥទ្ធិពលរបស់គាត់នៅក្រៅប្រទេសទួរគី កំពុងរីកចម្រើនជារៀងរាល់ថ្ងៃ ព្រោះស្នាដៃរបស់គាត់ត្រូវបានបកប្រែជាភាសាជាច្រើន ដូចជាអង់គ្លេស អារ៉ាប់ រុស្ស៊ី អាល្លឺម៉ង់ អេស្បា៉ញ អរឌូ ប៊ូស្នី អាល់បានី ម៉ាឡេស៊ី និងឥណ្ឌូណេស៊ី ។ ក្រៅពីឯកសារបោះពុម្ព គំនិតរបស់គាត់ត្រូវបានផ្សព្វផ្សាយទៅដល់ប្រជាជនពិភពលោកកាន់តែច្រើនឡើងតាមរយៈបណ្តាញវិទ្យុ និងទូរទស្សន៍ឯកជនដែលគាំទ្រទស្សនៈរបស់គាត់ ។
ជំហរសាធារណៈប្រឆាំងនឹងអំពើហិង្សា ភេរវកម្ម និងការវាយប្រហារអត្តឃាត
Gulen ត្រូវបានទទួលស្គាល់ដោយសារជំហរ រឹងមាំរបស់គាត់ប្រឆាំងនឹងការដាក់បញ្ចូលគ្នានូវអំពើហិង្សា និងទ្រឹស្តីសាសនា ។ ពិសេសបំផុតគាត់គឺជាអ្នកប្រាជ្ញកាន់សាសនាអ៊ិស្លាមដំបូងគេ ដែលថ្កោលទោសជាសាធារណៈចំពោះការវាយប្រហារថ្ងៃទី១១ ខែកញ្ញា (នៅក្នុងសេចក្តីប្រកាសនៅក្នុងកាសែត Washington Post) ។ គាត់បដិសេធយា៉ងដាច់អហង្ការចំពោះការវាយប្រហារអត្តឃាត ។
គាត់បានជួយបោះពុម្ពសៀវភៅអ្នកប្រាជ្ញស្តីពីទស្សនាទានអ៊ិស្លាមចំពោះភេរវកម្ម និងការវាយប្រហារអត្តឃាត ដោយថ្កោលទោសចំពោះអំពើទាំងនោះលើមូលដ្ឋានមនុស្សធម៌ និងសាសនា ។
គាត់មិនបានបង្ហាញទស្សនៈទាំងនេះ សម្រាប់តែអ្នកអានលោកខាងលិចទេ ប៉ុន្តែបានបង្ហាញនៅក្នុងការសូត្រធម៌នៅវិហារអ៊ិស្លាម ដោយមានសហធម្មចារីអ៊ិស្លាមរាប់ពាន់នាក់ ។ គាត់បានផ្តល់បទសម្ភាសន៍ដល់សារព័ត៌មានតួកគី ជប៉ុន បារាំង និងអាមេរិក ដែលបទសម្ភាសន៍នោះ គាត់បានថ្កោលទោស ចំៗ ចំពោះការប្រើប្រាស់ហេតុផលនយោបាយ មនោគមវិជ្ជា និងសាសនា ដើម្បីដោះសាអំពើភេរវកម្ម ។ គាត់បានបង្ហាញខ្លួននៅក្នុងកម្មវិធីទូរទស្សន៍ជាតិជាច្រើន ដោយបានថ្កោលទោសជាសាធារណៈចំពោះអំពើទាំងនោះ ។
អ្នកផ្តួចផ្តើមឱ្យមានកិច្ចសន្ទនាអន្តរជំនឿ
Gulen បានជំរុញយ៉ាងសកម្មឱ្យមានកិច្ចសន្ទនាអន្តរជំនឿ និងអន្តរវប្បធម៌អស់រយៈពេលជាងមួយទសវត្សរ៍ ដោយចាប់ផ្តើមចាប់ពីមុនព្រឹត្តិការណ៍សោកនាដកម្មថ្ងៃទី១១ ខែកញ្ញា ទៅទៀត ។ នៅប្រទេសតួកគី គាត់ត្រូវបានគេទទួលស្គាល់ថា បាននាំឱ្យមានបរិយាកាសវិជ្ជមាននៅក្នុងការទាក់ទងរវាងប្រជាជនកាន់សាសនាអ៊ិស្លាមភាគច្រើន និងប្រជាជនកាន់សាសនាភាគតិច ផ្សេងៗ ដូចជាអ៊័រតូដុកក្រិក អ៊័រតូដុកអាមេនី កាតូលិក និងសហគមន៍ជ្វីសជាដើម ។ នៅក្រៅប្រទេសតួកគី គំនិតរបស់គាត់ស្តីពីកិច្ចសន្ទនាអន្តរជំនឿ បានបំផុសទឹកចិត្តមនុស្សជាច្រើនឱ្យបង្កើតអង្គការ ផ្សេងៗ ដែលចូលរួមនៅក្នុងកិច្ចសន្ទនាដោយមានវត្ថុបំណងដូចគ្នា គឺការយោគយល់គ្នាទៅវិញទៅមក ការទទួលយកអារម្មណ៍ចេះយល់ចិត្តសន្តិសហវិជ្ជមាន និងសហប្រតិបត្តិការ ។ កិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់គាត់ចំពោះកិច្ចសន្ទនា និងការអត់ឱនត្រូវបានទទួលស្គាល់ ដោយសារសវនាការផ្ទាល់ខ្លួនមួយជាមួយព្រះសពសម្តេចប៉ាប John Paul II និងការអញ្ជើញពីប្រមុខសម្តេចសង្ឃសេហ្វារ៉ាដ នៃប្រទេសអីុស្រាអែល ព្រមទាំងកិច្ចប្រជុំជាមួយប្រមុខនិកាយគ្រឹស្តសាសនា ផ្សេងៗ ។ សម្រាប់កិច្ចសហប្រតិបត្តិការអរិយធម៌ Gulen ជំរុញកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអរិយធម៌ដូចប្រឆាំងនឹងទំនាស់ដែរ តាមរយៈកិច្ចសន្ទនា ការយោគយល់គ្នាទៅវិញទៅមក និងការប្រមូលផ្តុំគុណតម្លៃរួម ។
ក្នុងឋានៈជាអ្នកដឹកនាំ ទស្សនៈសង្គមស៊ីវិលម្នាក់គាត់គាំទ្រកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់ប្រជាជនតួកគី ក្នុងការចូលរួមនៅក្នុងសហភាពអឺរ៉ុប និងនិយាយថា ការទាក់ទងនេះនឹងផ្តល់ប្រយោជន៍ដល់ភាគីទាំងពីរ ។ ការផ្តោតសំខាន់លើទិដ្ឋភាពព្រលឹងវិញ្ញាណនៃជំនឿ មួយផ្នែកដោយសារការអប់រំពីមុនរបស់គាត់អំពីមុខវិជ្ជាព្រលឹងវិញ្ញាណ Gulen ត្រូវបានគេស្គាល់ដោយសារការផ្តោតសំខាន់របស់គាត់ទៅលើលក្ខណៈព្រលឹងវិញ្ញាណអ៊ិស្លាម (នៅលោកខាងលិចគេហៅថា Sufism) និងការប្រកាន់យកឥរិយាបថចំពោះមនុស្សជាតិដែលជាលទ្ធផលនៃការផ្តោតសំខាន់នេះ ។
ដោយសារការអះអាងសេចក្តីស្រឡាញ់ សេចក្តីអាណិតអាសូររបស់គាត់ និងវិធីសាស្ត្របើកចំហចិត្តចំពោះបញ្ហាទាំងអស់ ពាក់ព័ន្ធនឹងមនុស្សជាតិ គាត់ត្រូវបានមនុស្សមួយចំនួនស្គាល់ថា ជា «Rumi ក្នុងសម័យទំនើប» ។ គាត់ត្រូវបានសព Sefik Can ជាគ្រូ Sufi ជាបច្ឆាជនរបស់ Rumi និងជាអ្នកនិពន្ធម្នាក់ស្នើសុំឱ្យនិពន្ធបុព្វកថាសម្រាប់សៀវភៅរបស់គាត់ស្តីពីជីវិត និងការបង្រៀនរបស់ Rumi ។
សៀវភៅពីរភាគរបស់ Gulen ផ្ទាល់ស្តីពី Sufism ត្រូវបានប្រើប្រាស់ជាសៀវភៅអានសម្រាប់ការសិក្សានៅសាលវិទ្យាល័យស្តីពីប្រពៃណីព្រលឹងវិញ្ញាណរបស់ពិភពលោក ។
វិទ្យាសាស្ត្រ និងជំនឿដែលមានសុខដុមភាពជាមួយគ្នា
Gulen ចាត់ទុកវិទ្យាសាស្ត្រ និងជំនឿថា មិនត្រឹមតែត្រូវគ្នាប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែថែមទាំងបំពេញបន្ថែមឱ្យគ្នាទៀតផង ។ ដោយហេតុនេះ គាត់បានលើកទឹកចិត្តដល់ការស្រាវជ្រាវវិទ្យាសាស្ត្រ និងការអភិវឌ្ឍបច្ចេកវិទ្យាសម្រាប់គុណប្រយោជន៍របស់មនុស្សជាតិទាំងអស់ ។ ទិដ្ឋភាពបញ្ញា គាត់មានការយល់ដឹងច្បាស់លាស់អំពីអ្នករិះគិតឈានមុខគេនៃប្រពៃណីលោកខាងលិច និងអាចសន្ទនាជាមួយពួកគេយា៉ងងាយស្រួល តាមរយៈការសរសេរ និងការនិយាយរបស់គាត់ ។
គាំទ្រលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ
Gulen ទទួលស្គាល់លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យថា ជាប្រព័ន្ធនយោបាយដែលអាចសម្រេចបានតែមួយគត់នៃការគ្រប់គ្រង ។ គាត់ប្រឆាំងនឹងការបង្វែរសាសនា ឱ្យចូលទៅក្នុងមនោគមវិជ្ជានយោបាយ ដោយលើកទឹកចិត្តពលរដ្ឋទាំងអស់ឱ្យចូលរួមប្រកបដោយចំណេះដឹង និងការទទួលខុសត្រូវនៅក្នុងកិច្ចការនយោបាយរបស់ប្រទេសរបស់ខ្លួន ។ គាត់សង្កត់ធ្ងន់ទៅលើភាពទន់ភ្លន់នៃគោលការណ៍សាសនាអ៊ិស្លាម ទាក់ទងនឹងអភិបាលកិច្ច និងទៅលើភាពត្រូវគ្នានៃគោលការណ៍ទាំងនេះជាមួយទ្រឹស្តីប្រជាធិបតេយ្យ
ពិតប្រាកដ ។
ដំណោះស្រាយចំពោះបញ្ហាសង្គមមានដំណើរការផ្អែកលើមូលដ្ឋាន លក្ខណៈដ៏គួរឱ្យកត់សម្គាល់បំផុតនៃជីវិតរបស់ Gulen គឺការដែលការយល់ឃើញ និងគំនិតរបស់គាត់លែងជាជំនាញភាសាទៀតហើយ ប៉ុន្តែផ្ទុយទៅវិញត្រូវបានយល់ដឹងជាសាកលដូចគម្រោងពលរដ្ឋដែរ ។ តាមការប៉ាន់ស្មានមួយចំនួន អង្គការអប់រំរាប់រយ ដូចជា សាលារៀន K-12 សាកលវិទ្យាល័យ និងសាលាភាសា ត្រូវបានបង្កើតឡើងនៅជុំវិញពិភពលោកដែលត្រូវបានបំផុសគំនិតដោយ Gulen និងឧបត្ថម្ភគាំទ្រដោយសហគ្រិនក្នុងស្រុក អ្នកអប់រំដែលគិតពីប្រយោជន៍អ្នកដទៃ និងឪពុកម្តាយដែលមានការប្តេជ្ញាចិត្ត ។ ឧទាហរណ៍ ដ៏គួរឱ្យកត់សម្គាល់នៃសាលារៀនទាំងនេះរួមមានសាលារៀន នៅប្រទេសតួកគីភាគអាគ្នេយ៍ អាស៊ីកណ្តាល ប្រទេសជាច្រើននៅអាហ្វ្រិក ចុងបូព៌៌ា និងអឺរ៉ុបខាងកើត ដោយមិនគិតអំពីទីតាំងរបស់វា សាលាទាំងនេះ គឺជានិមិត្តរូបនៃការទាក់ទងអន្តរជំនឿ និងអន្តរវប្បធម៌ដ៏ស៊ីសង្វាក់គ្នា ការរួបរួមដ៏ជោគជ័យនៃជំនឿ និងហេតុផល និងការលះបង់ដើម្បីបម្រើមនុស្សជាតិ ។
ជាពិសេសនៅក្នុងតំបន់មានទំនាស់ ដូចជា ហ្វ៊ីលីពីន តួកគី ភាគអាគ្នេយ៍ និងអាហ្វហ្គានីស្ថាន ស្ថាប័នទាំងនេះជួយកាត់បន្ថយភាពក្រីក្រ និងបង្កើនឱកាសអប់រំដែលជាលទ្ធផលកាត់បន្ថយភាពទាក់ទាញរបស់ក្រុមភេរវករជាមួយនឹងកម្មវិធីផ្តាច់មុខ ដែលធ្វើប្រតិបត្តិការនៅក្នុងប្រទេសទាំងនេះ ។
ក្រៅពីរួមចំណែកធ្វើឱ្យមានសុខដុមភាពសង្គម សាលារៀនទាំងនេះបង្កើតអ្នកឈ្នះនៅក្នុងការប្រឡងប្រជែងផ្នែកវិទ្យាសាស្ត្រ និងគណិតវិទ្យា អន្តរជាតិ ។
គម្រោងសង្គមស៊ីវិលផ្សេងទៀត គម្រោងសហគមន៍ផ្សេងទៀត ដែលត្រូវបានបំផុសគំនិតដោយគំនិត និងការលើកទឹកចិត្តរបស់ Gulen រួមមានអង្គការមនុស្សធម៌ អង្គការអភិវឌ្ឍន៍ប្រកបដោយនិរន្តរភាព អង្គការប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ សមាគមវិជ្ជាជីវៈ និងស្ថាប័នវេជ្ជសាស្ត្រ។
តើលោក Fethullah Gulen ជានរណា?
លោក Fethullah Gulen កើតនៅឆ្នាំ១៩៤១ នៅក្នុងភូមិមួយនៃភូមិភាគឦសានប្រទេសតួកគី ។ ឪពុករបស់គាត់ឈ្មោះ Ramiz ជាព្រះសង្ឃចាម ចំណែកម្តាយរបស់គាត់វិញជាស្ត្រីមេផ្ទះ និងជាអ្នកដែលជំរុញលោក Gulen យ៉ាងខ្លាំងឱ្យមានគោលគំនិតលើសាសនា ។
លោក Fethullah Gulen បានសិក្សានៅសាលាបឋមសិក្សាមួយនៅក្នុងភូមិរបស់គាត់ ប៉ុន្តែបន្ទាប់ពីក្រុមគ្រួសាររបស់គាត់ បានផ្លាស់ទីលំនៅទៅរស់នៅភូមិមួយទៀត ដែលស្ថិតនៅជិតភូមិនោះមក គាត់បានបន្តការសិក្សានៅសាលាឯកជន ។ ក្នុងឆ្នាំ១៩៥៩ លោក Fethullah Gulen បានជាប់ឈ្មោះទទួលមេដាយផ្នែកអ្នកទេសនាប្រចាំក្រុង Edrine នៃប្រទេសតួកគី ។ បន្ទាប់មកក្នុងឆ្នាំ១៩៦៦ គាត់បានផ្លាស់ទៅធ្វើការនៅ lzmir នៃប្រទេសតួកគីវិញ ។ ទីក្រុង lzmir នេះហើយ ដែលជាទីផ្តួចផ្តើមនៃគំនិតរបស់គាត់ ក្នុងការបូកបញ្ចូលវិទ្យាសាស្ត្រសេដ្ឋកិច្ច និងយុត្តិធម៌សង្គម រួមគ្នាជាគំនិតមួយ ស្របពេលជាមួយគ្នានេះហើយ ដែលចំនួននៃអ្នកគាំទ្ររបស់គាត់តែងកើនឡើង ។
ក្នុងរយៈពេលនេះ លោកបានធ្វើដំណើរទៅប្រទេស Anatolia ដើម្បីធ្វើបទបង្ហាញនៅព្រះវិហារអ៊ិស្លាម តៀមកាហ្វេ និងការជួបជុំជាសហគមន៍ ។ លោក Fethullah Gulen បានធ្វើបទបង្ហាញស្តីអំពីសន្តិភាព និងយុត្តិធម៌សង្គម និងទ្រឹស្តីនៃធម្មជាតិនិយម ។ គោលគំនិតរបស់គាត់គឺតែងជំរុញយុវជនជំនាន់ក្រោយ ឱ្យមានគំនិតសមស្របរវាងវប្បធម៌ សាសនា និងការបម្រើមនុស្សជាតិ ។
ខ្សែជីវិតរបស់គាត់តាំងពីដើមរហូតមកដល់ថ្ងៃនេះ គោលគំនិត និងការសរសេររបស់គាត់គឺបានជះឥទ្ធិពលដោយម៉ូស្លីុមវិទូជាច្រើន ដែលរួមមាន Said Nursi, Mawlana Jalaladdin Rumi, Abu Hanifa, Ghazali, Lmam Rabbani, និង Yunus Emre ។
ក្នុងចំណោមមូស្ល៊ីមវិទូទាំងអស់ ទស្សនៈ និងការនិពន្ធរបស់គាត់គឺតំណាងឱ្យបរត្ថភាព (ភាពគិតដល់អ្នកដទៃ) ដល់សង្គម និងមនុស្សជាតិទាំងមូល រួមមាន ភាពសមស្របគ្នានៃបញ្ញា និងស្មារតី ភាពស្មោះត្រង់ ទិដ្ឋភាពរួមនៃមនុស្ស ការលះបង់យ៉ាងជ្រាលជ្រៅ និងក្តីស្រលាញ់នៃការបង្កើត ។ ខ្សែជីវិតរបស់លោក Fethullah Gulen បានបញ្ជាក់ឱ្យឃើញអំពីការគាំទ្រនៃប្រជាធិបតេយ្យ វិទ្យាសាស្ត្រ ការសន្ទនា និងភាពអហិង្សា ។
លោក Fethullah Gulen បានគេចាត់ទុកថា ជាអ្នកផ្ចុងផ្តើម និងអ្នករំឭករបស់ចលនាសង្គម ពិភពលោក ឬក៏ហៅកាត់ថា «Hizmet» ឬក៏ចលនាសង្គម Gulen ។
នៅឆ្នាំ១៩៩៤ លោក Fethullah Gulen ជាអ្នកសហការបង្កើតនៃក្រុមមូលដ្ឋានគ្រឹះនៃអ្នកកាសែត និងនិពន្ធដែលត្រូវបានគេឱ្យឈ្មោះថា «លោកប្រធានាធិបតីជាកិត្តិយស» ។ នៅខែមីនា ឆ្នាំ១៩៩៩ ដោយសារការផ្តល់យោបល់ពីលោកគ្រូពេទ្យប្រចាំខ្លួន គាត់ៗក៏ប្តូរទៅរស់នៅឯសហរដ្ឋអាមេរិកវិញ ដើម្បីទទួលយកការថែទាំសុខភាព ។
នៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០០៨ លោក Fethullah Gulen ត្រូវបានគេចាត់ទុកតំណែងថា ជាបញ្ញវន្តសាធារណៈពិភពលោក ដោយទស្សនាវដ្តី គោលនយោបាយការបរទេស ។
ទោះបីជាមនុស្សជាច្រើន បានចាត់ទុកគាត់ជាមនុស្សដែលមានឋានៈខ្ពង់ខ្ពស់ក៏ដោយ ក៏គាត់នៅតែចាត់ទុកខ្លួនគាត់ជាអ្នកស្ម័គ្រចិត្តក្នុងចលនាសង្គមស៊ីវិល ទោះបីជាគាត់ជាអ្នករកឃើញនៃចលនានេះក៏ដោយ ។ គាត់បានលះបង់ពេលវេលារបស់គាត់ដើម្បីអាន សរសេរ និងការលះបង់ដើម្បីសាសនា ។ គោលគំនិតរបស់គាត់គឺ ពឹងផ្អែកលើគោលការណ៍ «រស់នៅដើម្បីឱ្យអ្នកដទៃរស់ផង» ។
ថ្មីៗនេះលោក Fethullah Gulen បានទៅរស់នៅឯផេនស៊ីលវេនៀ ដើម្បីបន្តការសរសេររបស់គាត់ និងបន្តធ្វើបទបង្ហាញលើអត្ថបទចាស់ៗ ។
ការងាររបស់គាត់
លោក Fethullah Gulen បាននិងកំពុងតែចូលរួមចែកចាយអត្ថបទ និងទស្សនាវដ្តី ។ គាត់ក៏ជាអ្នកសរសរអត្ថបទ The Fountain, Yeni Umit, Sizinti and Yagmur ដែលធ្វើឱ្យគាត់មានប្រជាប្រិយភាពក្នុងទស្សនាវដ្តីនៃប្រទេសតួកគី ។ ចំនួនស្នាដៃនៃការសរសររបស់គាត់គឺ មិនតិចជាង៦០ក្បាលនៃសៀវភៅរាប់រយអត្ថបទ និងរាប់ពាន់នៃខ្សែអាត់សំឡេង និងវីដេ អូ ។ ការបោះពុម្ពផ្សាយរបស់គាត់ គឺមានការគាំទ្រយា៉ងខ្លាំងនៅប្រទេសតួកគី, មិនតែប៉ុណ្ណោះសៀវភៅរបស់គាត់ត្រូវបានគេយកទៅបកប្រែជាភាសាអង់គ្លេសផងដែរ រួមមាន ៖ Pearl of Wisdom, Prophet Muhammad, ទស្សនៈនៃជីវិតរបស់គាត់ សំនួរចម្លើយពីសច្ចភាព សារសំខាន់នៃសច្ចភាពរបស់អ្នកអ៊ិស្លាម, Towards The Lost Pradise, គោលគំនិតនៃការប្រើប្រាស់ Sufism ។ សៀវភៅរបស់គាត់ភាគច្រើនបានគេយកទៅបកប្រែជាភាសាអាល្លឺម៉ង់ បារាំង រុស្ស៊ី ចិន អាល់បានី អារ៉ាប់ ជប៉ុន អេស្ប៉ាញ និងភាសា ផ្សេងៗទៀត ។
សិក្ខាសាលា និងការធ្វើបទបង្ហាញ
លោក Fethullah Gulen បានធ្វើសិក្ខាសាលា និងសន្និសីទជាច្រើន ទាំងនៅប្រទេសតួកគី និងប្រទេសជាច្រើន មិនតិចជាង៥០០ដងទេ ។ ប្រធានបទរួមមាន សីលធម៌ God and Diety, The Quran, Prophet Muhammed (Pbuh), Parenting, ការគោរពបូជា និងការសូត្រធម៌ Metaphysical Life, ព្រលឹងនិងអារម្មណ៍ជីវិតក្នុងសង្គម សេដ្ឋកិច្ច វាសនា ការទទួលខុសត្រូវ បញ្ហានិងសំនួរស្តីពីគោលការណ៍ និងច្បាប់របស់អ៊ិស្លាម ។
ចលនា Gulen ឬ Hizmet
ចលនា Gulen នៅក្នុង Wikipedia បានចូលដំណើរការនៅថ្ងៃទី៤ ខែមេសា ឆ្នាំ ២០១១ ។
ចលនា Gulen គឺជាចលនាសង្គមស៊ីវិលឆ្លងដែន បំផុសគំនិតតាមការបង្រៀនរបស់សាសនាវិទូអ៊ិស្លាមតួកគី Fethullah Gulen។ ការបង្រៀនរបស់គាត់អំពី hizmet (ការគិតដល់ផលប្រយោជន៍អ្នកដទៃ អំពើល្អ បានទាក់ទាញអ្នកគាំទ្រមួយភាគធំនៅក្នុងប្រទេសតួកគី តំបន់អាស៊ីកណ្តាល និងការកើនឡើងនៅតាមផ្នែកផ្សេងៗ នៃពិភពលោក ។
ធម្មជាតិ និងការចូលរួមចំនួនពិតប្រាកដនៃអ្នកគាំទ្រចលនា Gulen មិនត្រូវបានគេដឹងឡើយ ព្រោះមិនមានជាប្រព័ន្ធសមាជិកទេ ប៉ុន្តែមានការប៉ាន់ស្មានខុសគ្នាពី១លានទៅ៨លាន នាក់ ។ ចលនានេះកើតឡើងដំបូងដោយនិស្សិត គ្រូបង្រៀន ពាណិជ្ជករ អ្នកកាសែត និងអ្នកជំនាញមានការអប់រំផ្សេងគ្នា រៀបចំនៅក្នុងបណ្តាញនៃអង្គការដែលមានភាពបត់បែន ។ វាបានបង្កើតនូវសាលារៀន សាកលវិទ្យាល័យ សមាគមនិយោជក ក៏ដូចជាអំពើសប្បុរសធម៌ ទំនុកចិត្តអចលនទ្រព្យ ក្រុមអ្នកបញ្ចុះបញ្ចូលសិស្ស វិទ្យុ និងទូរទស្សន៍ ព្រមទាំងកាសែត ។ សាលារៀន និងសាជីវកម្មរៀបចំក្នុងស្រុក និងភ្ជាប់ទៅក្នុងបណ្តាញមិនផ្លូវការជាជាងតាមមូលដ្ឋានច្បាប់ ។ បន្ទាប់ពីការសើុបអង្កេតមួយទៅលើផលប៉ះពាល់នៃសកម្មភាពរបស់ចលនានៅក្នុងប្រទេសហូឡង់, រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងសមាហរណកម្មប្រទេសហូឡង់ Eberhard Van der Laan បានពិពរ័ណ៍នាវាថាជា «សម្ព័ន្ធមិត្តរបស់ស្ថាប័នឯករាជ្យរួម ដែលមានភាពធូររលុងជាជាងចលនា» ។
អ្នកសេដ្ឋកិច្ចបានពិពណ៌នាចលនា Gulen ថាជាចលនាមូលដ្ឋានតួកគី «Turkishbased» ដែលស្តាប់ទៅមានហេតុផលជាងគូប្រជែងដទៃទៀតរបស់វា ហើយដែលកំពុងប្រកួតដើម្បីទទួលបានការទទួលស្គាល់ថាជាបណ្តាញមូស្លុីមឈានមុខគេនៅក្នុងពិភពលោក ។ វាបានបញ្ជាក់ថា Gulen ទទួលបានការសរសើរជាងមួយភាគបួនដែលមិនមែនជាមូស្ល៊ីម តាមរយៈជំនឿរបស់លោកចំពោះវិទ្យាសាស្ត្រ កិច្ចជជែកអំពីអន្តរជំនឿ និងលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យពហុ បក្ស ។ Nilufer Gole សាស្ត្រាចារ្យផ្នែកសង្គមវិជ្ជានៅ Ecole des Etudes Haute ក្នុងទីក្រុងបា៉រីស ដែលត្រូវបានគេស្គាល់តាមរយៈការសិក្សារបស់គាត់ទៅលើទំនើបកម្ម និងអភិរក្សនិយមបានពិពណ៌នាចលនា Gulen ជាចលនារួមដែលធំមួយក្នុងពិភពលោក ។
លក្ខណៈសំខាន់មួយនៃចលនានេះ គឺថាវាជាមូលដ្ឋានជំនឿមិនមែនការកំណត់ជំនឿទេ ។
សកម្មភាពចលនាការអប់រំ នៅទូទាំងពិភពលោក ចលនា Gulen គឺជាសកម្មភាពវិសេសនៅក្នុងវិស័យអប់រំ ។ នៅក្នុងឆ្នាំ២០០៩ ទស្សនាវដ្តី Newsweek បានអះអាងថា អ្នកចូលរួមចលនាបានដំណើរការ «សាលារៀន ដែលក្នុងនោះសិស្សជាង២លាននាក់ទទួលបានការអប់រំ ភាគច្រើនតាមរយៈអាហារូបករណ៍ពេញលេញ» ។ ការប៉ាន់ស្មាននៃចំនួនសាលា និងស្ថាប័នអប់រំខុសគ្នាយ៉ាងទូលំទូលាយពីប្រមាណ៣០០សាលារៀននៅក្នុងប្រទេសតួកគី កើនដល់ជាង១.៣០០សាលារៀន នៅទូទាំងពិភពលោក ។ អ្នកចូលរួមក្នុងចលនាក៏បានបង្កើតសាកលវិទ្យាល័យ Fatih នៅក្នុងទីក្រុងអីុស្តង់ប៊ុល ។
អត្ថបទនៅក្នុងទស្សនាវដ្តី New York Time បានរៀបរាប់ពីសាលារៀនតួកគី ដែលរីកសុសសាយចាប់ទៅដល់ទីក្រុងចំនួនប្រាំពីរ នៅក្នុងប្រទេសបា៉គីស្ថាន តាំងពីសាលាទីមួយដែលបើកដំបូង ជាងមួយទសវត្សរ៍មុន ជាការផ្តល់ជូននូវវិធីសាស្ត្រទន់ភ្លន់ទៅកាន់សាសនាអ៊ិស្លាម ដែលអាចជួយកាត់បន្ថយឥទ្ធិពលនៃភាពជ្រុលនិយម ។ ទោះជាយា៉ងណាក្តី សាលារៀនគឺមិនមែនសម្រាប់តែប្រជាជនម៉ូស្ល៊ីមទេ ហើយនៅក្នុងប្រទេសតួកគីកម្មវិធីសិក្សាទូទៅសម្រាប់បណ្តាញសាលា ដែលបានទុកពេលមួយម៉ោងសម្រាក បើការណែនាំសាសនារៀងរាល់សប្តាហ៍ ខណៈពេលដែលនៅក្នុងប្រទេសជាច្រើន សាលារៀនមិនបានផ្តល់នូវការណែនាំសាសនាអ្វីទាំងអស់ ។
មានករណីលើកលែងមួយចំនួនចំពោះសាលារៀន Imam-Hatip ដែលនៅក្រៅប្រទេស ស្ថាប័នទាំងនេះអាចមានការពិបាកក្នុងការសម្រេចចិត្តចំពោះសាលារៀនអ៊ិស្លាមក្នុងន័យដ៏តឹងរ៉ឹង ។
ក្នុងឆ្នាំ២០០៩និងឆ្នាំ២០១០ ការព្រួយបារម្ភកើតឡើងដោយច្បាប់សាលារៀនអាមេរិក ត្រូវបានដំណើរការដោយសមាជិកនៃចលនា Gulen ។ លោក Fethullah Gulen និយាយលក្ខណៈសម្បត្តិនៃច្បាប់សាលារៀនទាំងឡាយនៅសហរដ្ឋអាមេរិក ក្នុងនាមរបស់គាត់ ដោយនិយាយថា «ប្រហែលជាមានអ្នកអប់រំមួយចំនួនដែលបានស្តាប់ ឬអានគំនិតរបស់ខ្ញុំចំពោះមនុស្សជាតិ សន្តិភាព ការគោរពគ្នាទៅវិញទៅមក វប្បធម៌នៃការរួមរស់ជាមួយគ្នា និងការរក្សាបាននូវតម្លៃរបស់មនុស្សដែលបានមកដល់សហរដ្ឋអាមេរិកតាមហេតុផល និងការងារ ផ្សេងៗនៅតាមផ្នែកឯកជន ឬសាលារៀនសាធារណៈ» ។
អន្តរជំនឿ និងវប្បធម៌ការពិភាក្សា
មជ្ឈមណ្ឌលការយល់ដឹងពីអន្តរសាសនាលោកនាយក Jack Bemporad បាននិយាយថា ចលនា Gulen មានបំណងបង្កើតពិភពលោកមួយដែលពោរពេញដោយសន្តិភាព និងការរួបរួមគ្នារបស់ប្រជាជន ។
B Jill Carroll នៃសាកលវិទ្យាល័យ Rice នៅទីក្រុង Huston បាននិយាយនៅក្នុងកម្មវិធីសំឡេងអន្តរជំនឿដែលជាកម្មវិធីវិទ្យុសាធារណៈឯករាជ្យមួយ ជំរុញឱ្យមានការយល់ដឹងតាមរយៈកិច្ចពិភាក្សាថា Gulen បានជះឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំងនៅក្នុងប្រទេសតួកគីជាងបីជំនាន់ ។
លោកក៏បានជះឥទ្ធិពលខ្លាំងទៅលើមហាជនយា៉ងសន្ធឹកសន្ធាប់នៅទូទាំងពិភពលោក តាមការថ្លែងសុន្ទរកថា និងអំពើរបស់គាត់ ។ គាត់បានណែនាំជីវិតទៅរកភាពសមរម្យ ។ ស្ថាប័នរាប់ពាន់បានបង្កើតឡើងនៅជុំវិញពិភពលោក តាមរយៈចលនា Gulen ប៉ុន្តែគាត់មិនបានទទួលកាន់ផ្នែករដ្ឋបាលទេ សូម្បីតែមួយក៏ដោយ ។
នៅពេលដែលមនុស្សឃើញទិដ្ឋភាពចលនាបែបនេះ ពួកគេបាននិយាយថា «ទាំងនេះគឺមិនមែនជាអ្នកកាន់សាសនាអ៊ិស្លាមតែតាមមាត់ទេ ពួកគេគឺជាម៉ូស្លុីមពិតប្រាកដ» ។ អំពីសាលា គាត់បាននិយាយថា «សាលារៀនទាំងនេះបណ្តាក់ទុនទៅពេលអនាគត និងក្នុងគោលបំណងដើម្បីបង្កើតសហគមន៍មួយដែលផ្តល់នូវឱកាសដល់មនុស្សគ្រប់រូប ស្មើៗគ្នា» ។ ចាប់តាំងពីឆ្នាំ១៩៩៨មកអ្នកកាសែត និងមូលនិធិអ្នកនិពន្ធ ដែលប្រធានកិត្តិយសគឺលោក Gulen បានបង្កើតជាក្រុមការងារឯករាជ្យ (ឧទាហរណ៍ អ្នកស្ម័គ្រចិត្តមិនមានការឧបត្ថម្ភប្រាក់ពីរដ្ឋ) ជាមួយគោលបំណងឈានដល់ការមូលមតិគ្នាលើបញ្ហានយោបាយ ឬការបែងចែកវប្បធម៌នៅក្នុងប្រទេសតួកគី ។ អ្នកចូលរួម និងវាគ្មិន (អ្នកកាសែត និងបញ្ញវន្ត) បានអញ្ជើញឱ្យចូលរួមពីគ្រប់ជ្រុងនៃវិសាលគមនយោបាយ និងពីក្រុម ផ្សេងៗទៀតនៅក្នុងប្រទេសតួកគី។ ការពិភាក្សាបញ្ចប់ជាមួយនឹងកិច្ចព្រមព្រៀង ប្រកាស បានចុះហត្ថលេខា ដោយអ្នកចូលរួមទាំងអស់ ។ ក្រុមការងារដំបូងត្រូវបានបង្កើតឡើងគឺ Abant Platform ដែលយកឈ្មោះតាមបឹង Lake Abant ជាកន្លែងកិច្ចប្រជុំ ត្រូវបានប្រព្រឹត្តឡើងជាលើកដំបូង ។ អ្នកចូលរួមនៅ Abant បានពិភាក្សាអំពីសាសនាអ៊ិស្លាម និងទមិឡនិយម (ឆ្នាំ១៩៩៨) សាសនារដ្ឋ និងសង្គម (ឆ្នាំ១៩៩៩) ច្បាប់ប្រជាធិបតេយ្យ (ឆ្នាំ២០០០) ពហុនិយម និងសម្បទានសង្គម (ឆ្នាំ២០០១) សាកលនីយកម្ម នយោបាយសេដ្ឋកិច្ច និងទំហំវប្បធម៌ (ឆ្នាំ២០០២) សង្គ្រាម និងប្រជាធិបតេយ្យ (ឆ្នាំ២០០៣) ។
lzzettin Dogan មេដឹកនាំនៃរង្វង់ Alevi នៅក្នុងប្រទេសតួកគី និងជាប្រធានរបស់ CemFoundation បាននិយាយអំពី Gulen ថា «គាត់បាន?
ចែករំលែកព័តមាននេះ